کد خبر : 21478
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۸:۰۰

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان

هرگونه تغییر کاربری و تفکیک اراضی، ساخت‌و‌ساز و دیوارکشی بدون اخذ مجوز غیرقانونی است

هرگونه تغییر کاربری و تفکیک اراضی، ساخت‌و‌ساز و دیوارکشی بدون اخذ مجوز غیرقانونی است
صالح محمدی: 317 گزارش تغییر کاربری کشاورزی از سوی مردم گیلان ثبت شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پویشگران گیل:

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: از ابتدای سال تاکنون هزار و 781 گزارش تغییر کاربری مربوط به اراضی کشاورزی ثبت شده که از این تعداد تنها 317 مورد توسط مردم بوده است و انتظار داریم با همکاری بیشتر مردم و حساسیت نسبت به تغییر کاربری اراضی کشاورزی که ارتباط مستقیم با امنیت غذایی ما دارد، این موضوع پررنگ‌تر شود.
صالح محمدی اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون 90 مورد تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی زراعی و باغی استان ‌قلع و قمع شد و از این تعداد تغییر کاربری غیرمجاز، 21 مورد مربوط به تغییر کاربری زمین کشاورزی در آستانه اشرفیه، 26 مورد در شهرستان‌های فومن و صومعه‎سرا و بقیه شامل سایر مناطق گیلان است.
وی با اشاره به فعالیت سامانه ۱۳۱ برای دریافت گزارش‌های مردمی در راستای حفاظت از اراضی زراعی و باغی اضافه نمود: گزارش‌های مردمی توسط ستاد استانی از طریق سامانه ۱۳۱ اخذ و در سریع‌ترین زمان از تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی جلوگیری می‌شود.
وی خاطر نشان کرد: تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی در زمینه صیانت از امنیت غذایی کشور با توجه به اهمیت، در قالب قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی مصوب سال ۷۴ و اصلاحیه در سال ۸۵ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده‌است.
محمدی اظهار کرد: بر اساس قانون، هرگونه تغییر کاربری و تفکیک اراضی کشاورزی،ساخت و ساز و دیوارکشی در مزارع و باغات بدون اخذ مجوز از سازمان و مدیریت‌های جهاد کشاورزی و امور اراضی ممنوع بوده و علاوه بر قلع و قمع بناهای احداث شده با متخلفان طبق قانون برخورد خواهد شد.
وی اضافه کرد: در زمینه اجرای این قانون، ماموران سازمان جهاد کشاورزی با شناسایی و پیشگیری از تغییر کاربری‌های غیرمجاز با هماهنگی دستگاه قضایی و نیروی انتظامی برای برخورد ساخت‌ و ساز غیرمجاز و تفکیک‌های غیرقانونی اقدام می‌کنند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان اظهار کرد: این استان با توجه به وجود جاذبه‌های تفریحی و گردشگری همواره مورد توجه گردشگران از سراسر کشور بوده که این مهم موجب شده طی سال‌های اخیر شاهد ساخت و ساز برج‌ها و خانه‌های ویلایی در حاشیه‌ جنگل‌ها، مناطق ییلاقی و حتی در اراضی شالیزاری باشیم.
وی خاطر نشان کرد: حضور افراد غیربومی به گیلان به دلیل جاذبه‌های گردشگری آن و تغییر کاربری اراضی کشاورزی و ساخت ویلا تهدیدی برای اراضی کشاورزی استان محسوب می‌شود.
محمدی از عموم مردم به‌ ویژه روستاییان و کشاورزان گیلان خواست تا در صورت قصد احداث بنا و تاسیسات یا دیوارکشی در اراضی زارعی و باغی متعلق به خود، حتما قبل از هرگونه اقدام از طریق تماس با سامانه ارتباط مردمی حفاظت اراضی کشاورزی “۱۳۱” یا با مراجعه به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان یا مدیریت امور اراضی استان مشاوره و برای دریافت مجوز قانونی اقدام کنند.

 

منبع:روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.