کد خبر : 21509
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۷:۱۰

سرپرست فرمانداری شهرستان خمام؛

اقدام به پایش مداوم و جمع آوری گیاه غیربومی با همکاری تشکل‌های مردمی

اقدام به پایش مداوم و جمع آوری گیاه غیربومی با همکاری تشکل‌های مردمی
بازدید و برنامه ریزی جهت پاکسازی گونه مخرب سنبل آبی از تالاب در محدوده شهرستان خمام

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پویشگران گیل:
حسن آدمیت سرپرست فرمانداری شهرستان خمام با همراهی فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان و بخشدار چوکام و همچنین رئیس و کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست شهرستان خمام در جریان بازدیدی که از تالاب و وضعیت آن و همچنین روند پاکسازی سنبل آبی داشتند، گفت: با توجه به پاکسازی‌های دوره ای در طی یک دهه گذشته و چند نوبت در سال جاری ضروری است تا نسبت به پایش مداوم و جمع آوری گیاه غیربومی و مهاجم سنبل آبی از تالاب سریعا اقدام شود.
آدمیت افزود:با توجه به اینکه در این ایام از سال و پیش از رشد فزاینده این گیاه می بایست نسبت به جمع آوری آن اقدام نمود، طی بازدید و هماهنگی های لازم، مقرر شد تا برنامه پاکسازی و همکاری تشکل‌های مردمی با حمایت مسئولین به انجام برسد.
سرپرست فرمانداری شهرستان خمام ادامه داد:برای ریشه کنی این گیاه باید به طور مستمر عملیات پاکسازی انجام شود تا از تکثیر آن به دیگر قسمت های تالاب جلوگیری شود.
سنبل آبی بومی آمریکای لاتین بوده و نخستین بار یک دهه پیش در تالاب عینک رشت مشاهده شد که با توجه به قدرت تکثیر بالا و مصرف آب زیاد، با پوشاندن سطح تالاب نسبت به اشغال زیست بوم تالابی و جلوگیری از رسیدن نور خورشید و اکسیژن به موجودات، موجب از بین رفتن گونه‌های بومی و در نتیجه مرگ اکوسیستم خواهد شد.
خسارت به قایقرانی و تاسیسات، کشاورزی و اکوسیستم‌های طبیعی از مضرات گیاه سنبل آبی است و نیز برگ‌های آن باعث کندی عبور قایق‌ها می‌شود.
گیاه مهاجم سنبل آبی به عنوان گونه زینتی وارد اکوسیستم آبی کشور شده و به دلیل تکثیر و رشد بالای این گیاه، به شدت سطح آب را پوشانده و مانع ورود نور و اکسیژن به داخل آب می‌شود و به دلیل تولید لجن آلی باعث خشک شدن پهنه‌های آبی می‌شود و به عنوان تهدیدی جدی برای تنوع زیستی به شمار می‌رود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.