کد خبر : 20872
تاریخ انتشار : دوشنبه ۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۸

تیمور پورحیدری در کارگروه توسعه صادرات:

رشد 130درصدی صدور کارت بازرگانی در گیلان داشته است

رشد 130درصدی صدور کارت بازرگانی در گیلان داشته است
دبیر کارگروه توسعه صادرات:تعرفه برای کالاهای برخی کشورهای همسایه روسیه بین صفر تا پنج درصد است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پویشگران گیل:

تیمور پورحیدری در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی با ارائه گزارشی از عملکرد هشت ماه گذشته این اداره کل گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه ۲۷۷ کارت بازرگانی در گیلان صادر شد( ۱۲۶ کارت صادر و ۱۵۱ کارت تمدید شد) که این بخش نسبت به سال قبل با ۱۳۰ درصد رشد داشته است.

وی اضافه کرد: در هشت ماه گذشته صادرات کالا نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۵.۶ درصد افزایش داشته و در بخش واردات کالا نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی رشد ۷۸ درصدی و به لحاظ ارزشی هم افزایش ۵۸ درصدی را تجربه کرده است.

دبیر کارگروه توسعه صادرات در ادامه با اشاره به دستاوردهای سفر هیات بلند پایه گیلان به کشور روسیه به بررسی مشکلات تجارت با روسیه پرداخت و افزود: نبود پایانه های اختصاصی و مجهز صادراتی در مسیر کریدور شمال جنوب و معطلی بار و فساد محصولات فاسد شدنی، فقدان خطوط منظم کشتیرانی (لاینر) به منظور تسهیل در برنامه ریزی بهتر تجار و تولید کنندگان و کاهش هزینه های انبارداری، عدم استفاده از تجهیزات مدرن تخلیه و بارگیری از سوی طرف روسی برای افزایش بهره وری بنادر و بهبود شاخص های عملیاتی بندری برخی از مشکلات موجود هستند.

وی فقدان ثبات، نوسان و گران بودن کرایه حمل و نقل که باعث ایجاد آسیب به رونق ترانزیت می شود، تاخیر در اعلام استعلام گواهی های بهداشت‌ صادر شده توسط طرف روسی و نبود سامانه برخط رسمی برای استعلام گواهی بهداشت در آن کشور، انتظار نوبت طولانی کشتی‌های تجاری حامل کالاهای صادراتی و ترانزیتی جهت پهلوگیری و تخلیه و بارگیری کالاها به کشتی ها در بنادر کشور روسیه، ناآشنایی با استانداردهای لازم کالاهای کشاورزی مورد نیاز در روسیه و برگشت محصولات کشاورزی، تعرفه سنگین روسیه بر واردات کالاهای ایرانی را از موانع توسعه مناسبات بین دو کشور اعلام کرد.

دکتر پورحیدری اضافه کرد: این مشکلات درحالی است که تعرفه‌ها برای کالاهای برخی کشورهای همسایه این کشور (مشترک المنافع) بین صفر تا پنج درصد اعلام شده است و شرایط همکاری‌های تجاری با تعرفه پنج تا ۲۰ درصدی برای کالای ایرانی وارداتی به این کشور مطلوب نیست، همچنین ضعف و نقص لجستیکی درحوزه انبارداری منطقه متناسب با بازار موجود در ایران و روسیه یکی دیگر از مشکلات ترانزیت و افزایش هزینه های آن است.

وی پیشنهاد کرد: در بخش ایجاد ترمینال اختصاصی کانتینری اعم از یخچالی و غیریخچالی سرمایه گذاری شود و پایانه اختصاصی صادرات مجهز به امکانات سورتینگ(جداسازی) و سردخانه به منظور تسهیل در صادرات محصولات کشاورزی بویژه کالاهای فاسد شدنی ایجاد شود.

وی در راستای پایایی بیشتر مبادلات تجاری تاکید کرد: ایجاد خطوط منظم کشتیرانی و برنامه ریزی مناسب انتقال کالاهای تجاری با هدف کاهش هزینه نهایی تمام شده به منظور شناساندن توانمندی های اقتصادی، تجاری و صنعتی بین دو کشور ایران و روسیه، برگزاری نمایشگاه های اختصاصی با جدیت بیشتری دنبال شود.

پورحیدری تصریح کرد: قرار دادن تعرفه ای ثابت برای شناورها و جلوگیری از نوسان کرایه حمل دریایی و امکان کشت و تولید محصولات کشاورزی در استان، کشت گلخانه ای و همچنین پرورش ماهی از سوی شرکت های گیلانی در استان‌های جنوبی نیز مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان اظهار کرد: به موازات تاسیس سرای تجاری ایرانیان در آستراخان، موضوع ایجاد یک مرکز لجستیکی در آستراخان در کنار راههای مواصلاتی اصلی در جوار ایستگاه‌های راه آهن به منظور نگهداری کالاهای ایرانی و سپس ارسال آن به سایر مناطق روسیه با توجه به توافق‌های اولیه برای ایجاد آن باید در دستور کار طرف روسی قرار گیرد.

وی تشریح کرد: از دیگر پیشنهادات؛ اولویت پهلو دهی همه کشتی های حامل کالاهای ایرانی، کشتی های حامل کالاهای فاسد شدنی در بنادر کشور روسیه، ایجاد بانک مشترک ایران و روسیه و افتتاح شعب این بانک در همه بنادر کشور روسیه و ایران بمنظور انجام مبادلات ارزی و جایگزین کردن روبل و ریال به جای دلار در مناسبات تجاری بین ایران و روسیه است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: اختصاص و استقرار شعبات دادگاه‌های حقوقی و مراجع قضایی کشور روسیه و ایران در همه بنادر دریایی ۲ کشور و پی‌گیری لایروبی رود ولگا (توسط طرف روسی) و تامین تجهیزات تخلیه و بارگیری با هدف جلوگیری از هدر رفت ۳۰درصدی ظرفیت بارگیری شناورها نیز پیشنهاد می‌شود.

منبع: روابط عمومی صنعت، معدن، تجارت گیلان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.