کد خبر : 20611
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰

از سوی رئیس اتاق بازرپانی گیلان مطرح شد؛

پیشنهاد تاسیس اتاق بازرگانی مشترک برای هم‌افزایی کاری میان تجار گیلان و تجار مجارستان

پیشنهاد تاسیس اتاق بازرگانی مشترک برای هم‌افزایی کاری میان تجار گیلان و تجار مجارستان
رضاییان:کشور ایران یک کشور بزرگ، مستقل و آزاد است و تجار و تولیدکنندگان قادرند آزادانه به هر کشوری سفر کرده و تجارت کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پویشگران گیل:
رئیس اتاق بازرگانی گیلان در دیدار و گفتگوی کاری با وارگا هاسونیچ، سفیر مجارستان در ایران پیشنهاد تاسیس یک اتاق بازرگانی مشترک که ارتباط میان اتاقهای بازرگانی گیلان مجارستان را تقویت کند را ارائه نمود.
در نشست مشترک میان قاسم رضاییان، رئیس اتاق بازرگانی گیلان و هاسونیچ، سفیر مجارستان در ایران- تهران، توسعه اقتصادی، فرهنگی و هم افزایی تعاملات و بهره گیری از ظرفیتهای موجود مورد گفتگو طرفین قرار گرفت.
این دیدار طبق درخواست سفارت مجارستان و هماهنگی‌های بعمل آمده با وزارت امورخارجه، تشکیل و روبرت نمت، وابسته اقتصادی و بازرگانی سفارت مجارستان نیز حضور داشت.
مهندس رضاییان، رئیس اتاق بازرگانی گیلان، ضمن خوشامدگویی به میهمانان به بیان خلاصه ای از ظرفیت‌های اقتصادی استان گیلان پرداخته و گفت: استان گیلان، منطقه ای ثروتمند با ظرفیت های متنوع است و به عنوان مثال، 90 درصد چای ایران در گیلان تولید می شود که دارای حجم بالای تولید و مرغوب‌ترین چای ایرانی است.
وی با ذکر اینکه بهترین برنج‌های دنیا نیز در گیلان تولید می‌شود، گفت: ظرفیتهای تولیدی خاص دیگری نیز در گیلان موجود است که از لحاظ کیفیت منحصر بفرد شمرده می‌شود مانند فندق ،کیوی زیتون و محصولاتی دیگر.
رئیس اتاق بازرگانی گیلان با بیان موقعیت جغرافیایی و استراتژیک استان گیلان افزود: استان گیلان از خطوط ترانزیت جاده ای، ریلی و دریایی برخوردار است و از این طریق با کشورهای حوزه کاسپین، اوراسیا و اروپا ارتباطات اقتصادی و تجاری بسیار خوبی دارد.
در ادامه زولتان وارگا هاسونیچ، سفیر مجارستان در ایران – تهران، ضمن ابراز خرسندی و رضایت از نموده از سفر به گیلان اظهار داشت: روابط ایران و مجارستان تاریخچه بسیار کهنی دارد و پیشنیه روابط گیلان و مجارستان به زمان سلطنت شاه اسمعیل صفوى، که لودویک دوم پادشاه مجارستان سفیری به دربار وی فرستاد،بر می‌گردد.
زولتان وارگا هاسونیچ، با معرفی ظرفیت‌های کشور مجارستان توضیح داد : ظرفیت‌های متعدد و متنوع در زمینه‌های توسعه فناوری، تولید محصولات لبنی، دامپروری، مدیریت آب، محصولات بهداشتی و دارویی و دندانپزشکی، دانه‌های مرغوب و نیز ترانسفر دانشجو و تبادل ظرفیت‌های علمی از سوی کشور مجارستان به ایران وجود دارد و تا پیش از تحریم‌ها حجم مبادلات تجاری میان ایران و مجارستان بسیار بالا بود؛ اما متاسفانه در پی تحریم‌ها، تجارت دوجانبه این دو کشور به شکل چشم‌گیر کاهش پیدا کرد.
سفیر مجارستان در ایران گفت: با این وجود، همیشه سعی بر این بوده است که روابط دو کشور بهبود یابد و اقتصاد دو منطقه مستعد همکاری‌های بیشتر است.
این مقام مجارستانی با ذکر اینکه شایسته است فرصت‌های همکاری اقتصادی، فرهنگی و سرمایه گذاری میان دو کشور شناسایی و معرفی شود،افزود: هم اکنون دانشجویان بسیاری در کشور مجارستان از بورسیه تحصیلی استفاده کرده و در حال تحصیل در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی، کشاورزی، تکتولوژی و اقتصادی هستند.
رضاییان، رئیس اتاق بازرگانی گیلان پیشنهاد نمود تا با تاسیس اتاق بازرگانی مشترکی که ارتباط میان اتاق‌های بازرگانی گیلان مجارستان را تقویت و توسعه می‌دهد، تاسیس شود که هم‌افزایی تعاملات و بهره‌گیری از تنوع و پتانسیل‌های اقتصادی، صنعتی و کشاورزی را بیشتر و ارتباطات اقتصادی و تجاری مستحکمی باحضور تجار دو کشور برقرار کنیم.
رضاییان گفت: کشور ایران یک کشور بزرگ، مستقل و آزاد است و تجار و تولیدکنندگان قادرند آزادانه به هر کشوری سفر کرده و تجارت کنند.
زولتان وارگا هاسونیچ، سفیر مجارستان در ایران – تهران در این جلسه تصریح نمود: به عنوان نماینده کشور مجارستان تلاش خواهم کرد تا تجار مجارستانی با نگرشی شفاف‌تر و عمیق‌تر بر ظرفیت‌های تجاری موجود در گیلان متمرکز شوند چرا که پتانسیل‌های همکاری متعددی در زمینه کشاورزی، صنعتی، فرهنگی و اقتصادی بین دو منطقه دیده می‌شود.
وی اشاره داشت باید تلاش کنیم روند تجارت و کسب و کار بین تجار دو کشور تسهیل شود.

 

منبع: روابط عمومی اتاق بازرگانی گیلان

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.