کد خبر : 19287
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۵

در مجتمع فولاد گیلان انجام شد؛برگزاری نخستین همایش نقش HSE در بهره‌وری واحدهای تولیدی در شهر صنعتی رشت

در مجتمع فولاد گیلان انجام شد؛برگزاری نخستین همایش نقش HSE در بهره‌وری واحدهای تولیدی در شهر صنعتی رشت
نیروی انسانی مهمترین دارایی یک کارگاه است.

به گزارش پویشگران گیل:

نخستین همایش نقش HSE در بهره وری واحدهای تولیدی، به همت مرکز آموزش بازرگانی گیلان و با همکاری اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی و مرکز بهداشت رشت در مجتمع فولاد گیلان در شهر صنعتی رشت برگزار شد.
دکتر حبیب الله جلیلی رییس مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی در این همایش گفت: از دلایل اهمیت HSE می‌توان به داشتن محیط ایمن، کاهش هزینه‌های انسانی، آسیب ها و خسارات اشاره نمود.
وی افزود: الزاماتی را این مرکز برای خود مقرر کرده تا بتواند فعالیت‌های تخصصی در سراسر کشور را آماده کند.
جلیلی با بیان اینکه ۹ مرکز در کشور در قطب‌های مختلف و در یک فعالیت خاص راه اندازی شده است، ادامه داد: گیلان ظرفیت ایجاد یک مرکز پژوهشی و آموزشی که نماینده مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار باشد را دارد.
وی با تاکید بر اینکه گیلان در زمینه آموزشی از سابقه طولانی برخوردار است،یادآور شد: با همکاری همه دستگاه‌های مرتبط و با ارسال پیش نویسی برای دریافت تخصیص بودجه برای گروه تحقیقاتی می‌توان این حوزه را فعال‌تر کرد.
دکتر روهام قلیچی رییس مرکز آموزش بازرگانی گیلان و مدیرعامل گروه دانش بنیان کاشف نیز در این همایش با بیان اینکه حدود هفت سال است در حوزه آموزش HSE فعالیت داریم، گفت: اکنون در اکثر استان‌ها و برای بیش از چندین هزار نفر در این حوزه آموزش داده شده است.
وی با بیان اینکه توجه به کارآمدی HSE در حوزه‌های مختلف سازمانی از اهمیت ویژه برخوردار است، افزود: یکی از مباحث مهم در حوزه HSE ایجاد سامانه مدیریت یکپارچه است.
قلیچی ادامه داد: شاید اولین موضوعی که در سازمان‌ها و شرکت‌ها با آن مواجه هستیم، نوعی سردرگمی و بلاتکلیفی است که علت آن طوفان و حجم بالایی از استانداردها و ساختارهایی است که یکباره به طرف سازمان‌ها ورود پیدا کرده است.
وی با تاکید بر اینکه در راستای رسالت اجتماعی، این همایش‌ها به ترویج و فرهنگ‌سازی برای HSE کمک می‌کند، ادامه داد: هزینه کردن در این حوزه یک نوع سرمایه گذاری به شمار می‌رود.
سیاوش آقاجانی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان هم در این همایش با اشاره به نقش ایمنی و امنیت در کار گفت: نیروی انسانی مهمترین دارایی یک کارگاه است.
وی با اشاره به اینکه نگاه انسانی به ایمنی نگاهی جهان شمول است، گفت: حفظ جان افراد با هیچ معامله اقتصادی و سود و زیانی قابل ارزیابی نیست.
آقاجانی بر همگرایی بیش از پیش دستگاه های مرتبط با حوزه کار و کارگر تاکید و افزود: سیاست های کلی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در حوزه ایمنی در چهار سرفصل آموزش، نظارت و بازرسی، مسئولان ایمنی و ارزیابی و مدیریت ریسک تعریف می‌شود.
وی کارگر و کارفرما را نیازمند آموزش های حوزه ایمنی دانست و افزود: هر حادثه ای که اتفاق می‌افتد، تبعاتی دارد و کارفرما بیشترین نقش را در این حوزه ایفا می‌کند.
مدیرکل تعاون گیلان، با اشاره به قانون کار گفت: آموزش ایمنی و نحوه کار کردن با ابزارها برای کارگران و کارفرمایان الزامی است و آموزش یکی از عوامل اصلی در پیشگیری از بروز حوادث است که باید در کارگران و کارفرمایان نهادینه شود.
آقاجانی با بیان اینکه نظارت‌ها و بازرسی ها مبتنی بر ارزیابی ریسک است، ادامه داد: در این راستا از برخوردهای قانونی در حوزه ایمنی و صیانت از نیروی کار استفاده می‌کنیم.
مدیرکل تعاون گیلان با بیان اینکه در ارزیابی ریسک مهمترین زمان، زمان طراحی است، گفت: هزینه کارفرما در حوزه ایمنی، سرمایه گذاری است و تکلیف کارفرما تکلیف گسترده ای در این زمینه می‌باشد.
حمیدرضا حبیبی معاون راهبردی مجتمع فولاد گیلان نیز در ادامه این همایش با اشاره به نقش مهم توسعه پایدار در بنگاه‌های اقتصادی گفت: برخی بنگاه‌های اقتصادی بیشتر به دنبال منافع مالی هستند، اما مجتمع فولاد گیلان از جمله شرکت‌هایی است که در کنار رشد اقتصادی به دنبال رشد انسانی و زیست محیطی بوده است.
وی با اشاره به اینکه مجتمع فولاد گیلان به عنوان اولین و بزرگترین واحد تولیدی نورد فولاد بخش خصوصی کشور در سال 1382 در شهر صنعتی رشت تاسیس شده است،ادامه داد: این شرکت با تولید انواع محصولات فولادی در ۲ بخش نوردگرم و نورد سرد فعال است.
حبیبی با بیان اینکه گام‌های خوبی در حوزه محیط زیست و HSE در این مجموعه برداشته شده است، اضافه کرد: مسیر سختی برای رسیدن به اهداف خود داریم که امیدواریم بتوانیم با همکاری همه همکاران و سازمان‌های مرتبط به این مهم دست پیدا کنیم.
در این همایش تخصصی، مسئولان HSE شرکت‌های فومن شیمی و مجتمع فولاد گیلان نیز به ارائه مطالب آموزشی و تجربیات و برنامه‌های اجرا شده در این زمینه پرداختند.
شایان ذکر می باشد، در این نشست از شرکت‌های فومن شیمی، ایران رادیاتور و مجتمع فولاد گیلان و نیز آقایان قیامی و گل محمدی از کارشناسان بهداشت حرفه ای مرکز بهداشت شهرستان رشت به دلیل اقدامات موثر صورت گرفته در جهت حمایت از واکسیناسیون کارکنان بخش صنعت در شهر صنعتی رشت تقدیر به عمل آمد.
همچنین از ۴ نفر از دانش آموزان دختر و ۲ نفر از مدیران دبیرستان دخترانه پروفسور رضا و نیز ۳ نفر از دانش آموزان پسر و ۱ نفر از مدیران دبیرستان پسرانه پروفسور رضا رشت به دلیل کسب مقام کشوری در شانزدهمین دوره لیگ علمی پیشگامان ایران اسلامی (پایا) به عنوان بزرگترین جشنواره علمی دانش آموزی جهان اسلام تقدیر به عمل آمد.
این همایش با حضور مدیران واحدهای تولیدی و صنعتی، کارفرمایان و کارشناسان حوزه ایمنی، بهداشت و محیط زيست به میزبانی شرکت فولاد گیلان برگزار شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.