کد خبر : 19110
تاریخ انتشار : یکشنبه ۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۵

دکتر جوزایی:کاهش وزن ۵ تا ۱۰درصد می‌تواند سطح قندخون را بهبود ببخشد

دکتر جوزایی:کاهش وزن ۵ تا ۱۰درصد می‌تواند سطح قندخون را بهبود ببخشد

به گزارش پویشگران گیل: دکترآتوسا جوزایی در گفتگویی با پویشگران گیل با بیان این که بیماری دیابت یا بیماری قند منجربه افزایش قند خون بیشتر از حد نرمال می‌شود،گفت: دیابت یکی از شایع‌ترین علل مرگ و میر در جهان بوده و موجب عوارض و بیماری‌های متعدد در فرد مبتلا می‌شود. وی افزود: دیابت انواع مختلفی دارد

به گزارش پویشگران گیل:

دکترآتوسا جوزایی در گفتگویی با پویشگران گیل با بیان این که بیماری دیابت یا بیماری قند منجربه افزایش قند خون بیشتر از حد نرمال می‌شود،گفت: دیابت یکی از شایع‌ترین علل مرگ و میر در جهان بوده و موجب عوارض و بیماری‌های متعدد در فرد مبتلا می‌شود.
وی افزود: دیابت انواع مختلفی دارد که مهمترین آنها دیابت نوع 1,دیابت نوع 2 و همچنین دیابت بارداری می‌باشد که، دیابت بارداری شباهت زیادی به دیابت نوع دوم دارد. دیابت نوع 1 بر اثر پاسخ خود ایمنی علیه سلول‌های تولید کننده انسولین در پانکراس ایجاد می‌گردد و عواملی چون ویروس و یا زمینه داشتن برای ابتلا به دیابت هم در ایجاد این نوع از دیابت نقش دارد. از علائم دیابت نوع 1 می‌توان به، تشنگی فراوان،خستگی، گرسنگی شدید ،تکرر ادرار و همچنین کاهش وزن بدن و بی‌حوصلگی اشاره کرد. در دیابت نوع 1 ،پانکراس یا انسولین تولید نمی‌کند یا مقدار آن بسیار ناچیز می‌باشد. در حالی که در دیابت نوع 2  بدن به درستی به انسولین پاسخ نمی‌دهد و در واقع مقاومت به انسولین ایجاد می‌شود. در هر دو نوع دیابت، قند خون بالا می‌تواند به بدن  آسیب‌های جبران ناپذیری وارد نماید و منجر به بیماری قلبی، مشکلات کلیوی،مشکلات عصبی و حتی نابینایی شود.
وی با تاکید بر تغییرات اساسی‌تر در شیوه زندگی، یادآوری نمود: کاهش وزن حتی 5 تا 10 درصد می‌تواند سطح قند خون را بهبود ببخشد و نیاز به دارو برای دیابت نوع 2 را کاهش دهد. اصلاح در نحوه زندگی شامل تغییر رژیم غذایی، پیاده روی روزانه و ورزش منظم،دوری از استرس و نگرانی، می‌تواند منجر با کاهش مقدار قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 شود.
دکتر جوزایی توضیحاتی نیز درخصوص بیماری دیابت نوع 2 ارائه و بیان کرد: این نوع دیابت،مهمترین نوع دیابت بوده و به دیابت بزرگسالی معروف است.90 درصد دیابتی‌ها دچار این بیماری هستند. در بدن این افراد ،ابتدا انسولین به اندازه کافی ترشح می‌شود، اما به عللی، موثر نیست و از مهمترین علائم آن می‌توان به تشنگی فراوان،تکرر ادرار، عصبی بودن و بی‌حوصلگی ،اختلال در بینایی،بی‌حسی یا مورمور شدن انگشتان،ایجاد زخم و دیر بهبود یافتن زخم‌ها اشاره کرد.
وی ادامه داد: شروع دیابت نوع 2 ، تدریجی است، بنابراین تشخیص بیماری کار بسیار دشواری است. به هر حال علائم دیابت نوع 1 به صورت خفیف‌تر ممکن است در مبتلایان به دیابت نوع 2 نیز وجود داشته باشد. در برخی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 هیچ گونه علائم زودرس بیماری دیده نمی شود و ممکن است سال‌ها پس از ابتلا تشخیص داده نشود. نیمی از این افراد در زمان تشخیص دچار عوارض مختلف دیابت هستند.
دکتر جوزایی درخصوص دیابت بارداری گفت: حدود 3 تا 5 درصد خانم‌های باردار، به خصوص در ماه‌های آخر بارداری ،به دیابت مبتلا می‌شوند. خانم‌های بارداری که استعداد ابتلای دیابت در آنها وجود دارد، دارای ریسک بالای احتمال مبتلا شدن به دیابت نوع 2 بعد از بارداری می‌باشند. اگر چه بعد از زایمان و به دنیا آمدن نوزاد ،دیابت از بین می‌رود اما ممکن است در بارداری بعدی ، مجدد اظاهر شود.
به گفته وی،خانم‌هایی که طی دوران حاملگی دچار دیابت می‌شوند با توجه به اینکه ممکن است به طور دائم به دیابت مبتلا شوند، باید تحت نظر پزشک متخصص بطور دوره ای چک شوند. به رغم اینکه دیابت عارضه ای است که کاملا رفع نمی‌شود و تا آخر عمر همراه دیابتی‌ها خواهد بود، اما می‌توان با همکاری پزشک و فرد مبتلا به دیابت ،مقدار قند خون را کنترل نمود تا عوارض بیماری کاهش یابد.
وی در پایان با بیان اینکه هرچند دیابت جنبه ژنتیکی و خانوادگی نیز دارد ،اما برای پیشگیری از دیابت باید این نکات را رعایت کرد:به طور منظم تحرک و فعالیت بدنی داشته باشید، آب آشامیدنی را جایگزین نوشیدنی‌های قنددار کنید، اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید به کمک مشاور تغذیه وزنتان را کاهش دهید.سعی کنید از غذاهای دارای فیبر مانند سبزیجات، میوه‌جات و حبوبات استفاده کنید. تا حد ممکن از اضطراب و فشارهای روحی و همچنین استرس بپرهیزید. افراد سیگاری با ترک سیکار به روند درمان خود کمک نمایند. دور غذاهای فست فودی مانند سوسیس و کالباس ،غذاهای کنسروی و آماده را تا حد ممکن خط بکشید. به اندازه کافی و با کیفیت بخوابید.

 

تهیه و تنظیم : مرتضی جلیل نژاد ماسوله

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.