کد خبر : 18862
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۲

معاون بهره‌برداری شرکت برق منطقه‌ای گیلان: رشد اوج بار سال جاری،بالاتر از میانگین 5 ساله است

معاون بهره‌برداری شرکت برق منطقه‌ای گیلان: رشد اوج بار سال جاری،بالاتر از میانگین 5 ساله است
حسن قنبرزاده :رشد بار سال جاری به دلیل افزایش دمای هوا، مهاجرت و رشد گردشگری از میانگین 5 ساله رشد اوج بار استان بالاتر بود.

به گزارش پویشگران گیل:
حسن قنبرزاده  از رشد بار 8.3 درصدی استان گیلان بر اساس آمار 15 دقیقه‌ای کنتورهای بازار برق و رشد 10 درصدی براساس اطلاعات ثبت شده لحظه‌ای سامانه اسکادا خبر داد و گفت: این میزان رشد، از میانگین 5 ساله رشد اوج بار استان (3.95 درصد) نیز بسیار بالاتر بوده است. از جمله دلایل اصلی این رشد اوج بار، افزایش دمای هوا و شیوع پدیده مهاجرت به استان در سال‌های اخیر به دلیل کم آبی و خشکسالی می باشد به طوریکه مصرف انرژی در مرداد ماه سال 1402 نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بیش از 11.8 درصد افزایش داشته است.
معاون بهره‌برداری شرکت برق منطقه‌ای گیلان افزود: مسئله مهاجرت و رشد گردشگری علاوه بر رشد سریع اوج بار، باعث ارزشمند شدن و افزایش شدید قیمت زمین شده، به نحوی که تهیه زمین مناسب برای احداث پست‌ بسیار دشوار می‌باشد.
وی تصریح کرد: حتی در صورت تهیه زمین به دلیل تراکم شدید منطقه و وجود منابع طبیعی شامل جنگل،تالاب و قوانین بسیار سخت در این حوزه، احداث خطوط جدید هوایی در بسیاری از موارد تقریباً غیرممکن بوده و احداث پست جدید نیز بدون برقراری اتصالات، ارزشمند نبوده و مشکلی را حل نمی‌کند.
معاون بهره برداری شرکت برق منطقه ای گیلان برای حل این مشکل،گفت: راهکاری مانند افزایش ظرفیت خطوط موجود با هادی پرظرفیت برای حل این مسئله بسیار کارساز و ضروری  می‌باشد.
وی افزود: با توجه به رطوبت بالای گیلان که موجب خوردگی و کاهش استقامت تجهیزات پست و به خصوص تجهیزات خط می‌شود و فرسودگی بسیاری از خطوط استان را موجب می‌شود،تعویض هادی‌های موجود با هادی‌های پرظرفیت در قالب پروژه‎های رفع فرسودگی نیز راهکار دیگری است که می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.
قنبرزاده گفت: دو یا چند مداره کردن خطوط تک مداره موجود، هماهنگی با ادارات راه، مسکن و شهرسازی در زمان اجرای پروژه‌هایی نظیر کمربندی شهری و بین شهری و  امکان احداث خطوط انتقال و فوق توزیع در بلوار، وسط اتوبان و یا جاده از دیگر راهکارهایی است که می توانند مفید بوده و باعث پایداری بیشتر شبکه برق استان شوند.
معاون بهره برداری افزود: گسترش منابع تولید پراکنده چه در سطح صنعتی و یا در سطح خانگی از طریق اعطای تسهیلات و حتی وضع مقرراتی به منظور الزام ساختمان‌ها به نصب پنل‌های خورشیدی و تجهیزات ذخیره‌ساز انرژی، می‌تواند موجب پیک‌سایی و جلوگیری از پرباری پست‌ها و خطوط شود. با اعمال این سیاست، نیاز به سرمایه‌گذاری انباشته در صنعت برق به خصوص در استان گیلان، به منظور پاسخگویی به نیاز مصرف مشترکان تا حدودی تعدیل می شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.