کد خبر : 14868
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۷

افتتاح کلینیک تخصصی طب سنتی درمان ناباروری در کلینیک شهدای سلامت رشت

افتتاح کلینیک تخصصی طب سنتی درمان ناباروری در کلینیک شهدای سلامت رشت
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان: 2 پزشک متخصص طب سنتی در استان مشاوره‌های ناباروری به زوج‌ها ارائه می‌کنند،

به گزارش پویشگران گیل:
دکتر محمدتقی آشوبی،رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان پیرامون تبیین عملکرد اجرای قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در استان با اشاره به اینکه قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت دارای ۷۳ ماده است که ۴۳ ماده‌قانونی آن از تکالیف مستقیم و غیرمستقیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است، اظهار کرد: از این ۴۳ ماده تکلیفی، ۳۳ ماده‌قانونی جزو وظایف تکلیفی دانشگاه‌های علوم پزشکی است.
وی با بیان اینکه بر اساس ماده ۳۸ قانون جوانی جمعیت، آموزش و آگاه‌سازی زوجین پیش از ازدواج، بر عهده دانشگاه علوم پزشکی است، افزود: در دانشگاه اقداماتی نظیر انجام مصاحبه تخصصی، تأیید و جانمایی مربیان بهداشت و آموزش حقوق، اخلاق و احکام و روانشناسی از ابتدای ابلاغ قانون ‏توسط مقام معظم رهبری طبق دستورالعمل همکاری بین بخشی انجام شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزاری کارگاه آموزشی دوروزه سلامت جنسی زوجین ویژه مربیان بهداشت و سلامت جنسی برای ۴۹ نفر مربیان بهداشت و ‏سلامت جنسی و همچنین آموزش‌های هنگام ازدواج را از دیگر اقدامات آموزش محور در راستای جوانی جمعیت برشمرد.
آشوبی با بیان اینکه دانشگاه دارای ۱۶ مرکز آموزش و مشاوره هنگام ازدواج در ۱۷ شهرستان است، گفت: تاکنون ۳۲۰ جلسه آموزشی برای ۱۵ هزار و ۳۹۸ زوج با پوشش ۹۴ درصدی برگزار شده است.
وی از شناسایی چهار هزار زوج نابارور در استان گیلان از ابتدای ابلاغ قانون جوانی جمعیت تاکنون خبر داد و گفت: این زوج‌ها تحت پوشش سازمان‌های بیمه‌گر بوده، به مراکز درمانی ارجاع می‌شوند و با توجه به سطح خدماتی که به مراجعان ارائه می‌شود، پیش‌بینی می‌کنیم که بین ۱۰ تا ۳۰ درصد از این اقدامات منتج به فرزند آوری شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان از راه‌اندازی یک مرکز فوق تخصصی ناباروری سطح سه فعال در مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س)، سه مرکز درمان ناباروری خصوصی در استان و همچنین ۲ مرکز تخصصی سطح دو درمان ناباروری در قطب های شرق و غرب استان گیلان خبر داد و خاطرنشان کرد: اقداماتی نظیر تأمین یک دستگاه سونوگرافی در رشت، تأمین جذب حداقل دونیروی کارشناس درزمینهٔ جنین‌شناسی در آزمایشگاه و تأمین میز کار، دستگاه میکروسکوپ در مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) انجام شده است.
آشوبی از فعالیت سه مرکز ناباروری خصوصی در استان خبر داد و افزود: هر سه مرکز درمانی ناباروری خصوصی با بیمه پایه عقد قرارداد دارند و به‌صورت صددرصدی، متعهد به جبران هزینه‌ها هستند ضمن اینکه هم‌اکنون ۶۱ مطب پزشکی بر اساس قراردادی که با بیمه‌ها دارند، در حوزه جوانی جمعیت مشارکت فعالانه دارند.
وی با بیان اینکه دو پزشک متخصص طب سنتی در استان مشاوره‌های ناباروری به زوج‌ها ارائه می‌کنند، گفت: با توجه به استقبال زوج‌های نابارور از طب سنتی، این نوید را به هم استانی‌های عزیزمان می‌دهیم که به‌زودی کلینیک تخصصی طب سنتی درمان ناباروری در کلینیک شهدای سلامت رشت دایر خواهد شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در خصوص تسهیلات دانشگاه برای کارکنان و دانشجویان در راستای جوانی جمعیت گفت: ۱۰۷ تن از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی گیلان از مرخصی زایمان با کلیه حقوق و مزایا استفاده کرده‌اند و همچنین تعداد ۶۳ مادر باردار و شیرده شاغل در دانشگاه از نوبت‌کاری شب، معاف شدند.
آشوبی با بیان اینکه طبق ماده ۴۹ قانون جوانی جمعیت، به ازای هر دو مادر حین زایمان طبیعی باید یک ماما حضورداشته باشد، اظهار کرد: تقریباً مطابق برنامه پزشک خانواده که جمعیت تحت پوشش به پزشک و مراقب سلامت (ماما) سپرده‌شده، همه خدمات مراقبتی ازجمله آموزش‌های پیش از بارداری، مراقبت بارداری، مراقبت پس از زایمان، مراقبت از نوزاد و … به ماماها واگذارشده که خوشبختانه در تمامی مراکز تحت پوشش، این عزیزان حضور فعالانه دارند.
وی یکی از طرح‌های ضربتی نظام سلامت در کشور را اجرای طرح نفس (نجات فرزندان سقط) عنوان کرد و افزود: در این طرح که با مشارکت بسیج جامعه پزشکی و خیرین بزرگوار انجام می‌شود، اقدامات حمایتی و مداخله‌ای توسط همکاران بهداشت و درمان در راستای حمایت از خانواده‌ها و مادران باردار انجام می‌شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه با استفاده از ظرفیت مردم و خیران تاکنون، حداقل ۱۵۰ مادر از سقط‌جنین خودداری کرده و حاملگی آن‌ها ادامه داشته‌اند، افزود: خوشبختانه ده ها نوزاد نیز از این مادران پا به چرخه حیات گذاشته‌اند.
آشوبی عدم همراهی و غفلت بسیاری از دستگاه‌های موازی در اجرای قوانین تکلیفی جوانی جمعیت را یکی از بزرگ‌ترین موانع در این مهم برشمرد و بیان کرد: اجرای صددرصدی تکالیف قانونی منوط به همراهی دستگاه‌های متولی و مشارکت‌کننده بوده و خوشبختانه در استان گیلان قرارگاه جوانی جمعیت و حمایت از خانواده راه‌اندازی شده و نسبت به رفع موانع، برنامه‌ریزی می‌شود.
وی با بیان اینکه یکی از مشکلات استان گیلان در حوزه صیانت از جمعیت و ترویج فرهنگ زادآوری مشکلات اقتصادی است تصریح کرد: ما در استان گیلان طرحی را جهت افزایش جمعیت ارائه کردیم و آن برقراری حقوق با بیمه برای مادران صاحب فرزند به ازای تولد هر فرزند است؛ یعنی اگر مادری یک فرزند به دنیا بیاورد تا پنج سال از حقوق و بیمه برخوردار می‌شود، اگر دو فرزند داشته باشد تا ۱۰ سال، اگر سه فرزند به دنیا بیاورد تا ۱۵ سال و از تولد فرزند چهارم به بعد تا پایان عمر از حقوق و بیمه برخوردار می‌شود. این طرح در قرارگاه استانی جوانی جمعیت مطرح و همچنین به ستاد ملی نیز پیشنهادشده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.