کد خبر : 10195
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۵

آغاز پروژه لایروبی آبراه‌های تالاب بین‌المللی انزلی توسط اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان

آغاز پروژه لایروبی آبراه‌های تالاب بین‌المللی انزلی توسط اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان
تغییرات گسترده ای در بستر این تالاب بوجود آورد که بر اثر آن برخی از آبراه‌ها قابل تردد نیستند و هم اکنون مسدود و یا با محدودیت‌های شدیدی برای تردد ایمن قایق‌های تفریحی مواجه هستند.

به گزارش پویشگران گیل:
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان از اخذ اعتباری بیش از هزار میلیارد ریال در راستای آغاز عملیات تعمیق آبراه‌های تالاب بین‌المللی انزلی توسط اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان خبر داد.
به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان، حسین یونسی با اعلام این خبر، اظهار داشت: گردشگری دریایی طی سال‌های اخیر در استان گیلان روند رو به رشدی داشته و تالاب انزلی به عنوان یکی از اصلی ترین جاذبه‌های گردشگری دریایی کشور هر ساله میزبان بخش عمده ای از گردشگران دریایی استان گیلان است و بطوریکه در نوروز ۱۴۰۲ تردد بیش از ۶۶ هزار گردشگر در آبراه‌های تالاب انزلی ثبت شده است.
وی با اشاره به پتانسیل‌های گردشگری در دریای خزر و تالاب انزلی، تصریح کرد: به رغم پتانسیل‌های موجود عدم ایجاد تله‌های رسوب‌گیر در مناطق بالادست، عدم انجام لایروبی‌های ادواری و موثر در آبراه‌های تالابی و روند کاهشی شدید سطح تراز آب دریای خزر در سالیان گذشته، تغییرات گسترده ای در بستر این تالاب بوجود آورد که بر اثر آن برخی از آبراه‌ها قابل تردد نیستند و هم اکنون مسدود و یا با محدودیت‌های شدیدی برای تردد ایمن قایق‌های تفریحی مواجه هستند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان افزود: این عوامل موجب انباشت لای در پهنه‌های تالابی شده و میزان ورود رسوبات از تالاب به حوضچه‌های آرامش و کانال دسترسی بندرانزلی را به همراه دارد و هر ساله هزینه‌های هنگفتی صرف عملیات لایروبی و حفظ اعماق ایمن محدوده‌های آبی این بندر می‌شود.
یونسی با بیان اینکه از لحاظ قوانین جاری و وظایف سازمانی، سازمان بنادر و دریانوردی مسئولیتی در خصوص لایروبی و ایمن سازی آبراه های تالابی ندارد، گفت: در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی و ارتقاء تعامل شهر و بندر و همچنین با هدف بهبود شرایط و تحقق خواسته‌های ذینفعان تالاب، اجرای پروژه لای‌برداری تعدادی از آبراه‌های تالاب دارای اولویت با در نظر گرفتن شاخص‌هایی چون عرض و عمق ایمن برای تردد و ترافیک شناورهای عبوری در دستور کار اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان قرار گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: در این راستا اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اخذ اعتباری بیش از هزار میلیارد ریال نسبت به تعیین پیمانکار واجد شرایط اقدام کرد تا با بهره گیری از تجهیزات لایروبی چون بیل‌های دوزیست و خشکی و همچنین لایروب کاتر ساکشن عملیات تعمیق آبراه‌های سوسر روگا، نهنگ روگا، راسته خاله، مسیرهای مواصلاتی نهنگ روگا و سوسرروگا به پیربازار روگا را با حجم لایروبی تقریبی ۵۳۰ هزار متر مکعب به انجام برساند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان تاکید کرد: پروژه یاد شده از مرداد امسال با لایروبی مسیرآبی اتصال نهنگ روگا به پیربازار روگا آغاز شده و با صدور مجوزهای لازم از سوی اداره کل محیط زیست استان لایروبی سایر آبراه‌های مورد اشاره نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.