کد خبر : 6350
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴

افزون بر ۷۹۸ هزار روستاوند تحت پوشش آبفای گیلان قرار دارند

افزون بر ۷۹۸ هزار روستاوند تحت پوشش آبفای گیلان قرار دارند
تنش‌های آبی عمدتا در جاهایی ایجاد می‌شود که از آب چاه ها و چشمه ها استفاده می‌کنند

به گزارش پویشگران گیل:
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان با بیان اینکه ۷۹۸ هزار و ۷۳۶ روستاوند استان تحت پوشش شبکه آب و فاضلاب هستند،گفت: با توجه به بارندگی های اخیر در حال حاضر؛ در استان تنش آبی نداریم.
مازیار علی‌پور رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان با اشاره به اینکه تنش‌های آبی عمدتا در جاهایی ایجاد می‌شود که از آب چاه ها و چشمه ها استفاده می‌کنند،افزود: این تنش‌ها در تابستان امسال مداوم و مستمر نیست و با بارندگی‌هایی که اتفاق افتاد میزان آبدهی چشمه‌ها و چاه‌ها مناسب می‌شوند.
وی با بیان اینکه در زمان حاضر، ۶۲ درصد آب شرب استان از سدهای سفیدرود و شهر بیجار و ۳۸ درصد از چشمه‌ها و چاه‌ها تامین می شود، گفت: ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار و ۶۴۲ نفر از جمعیت شهری و روستایی استان تحت پوشش شبکه آب و فاضلاب هستند که از این تعداد یک میلیون و ۷۲۳ هزار و ۴۵۳ نفر در حوزه شهری و ۷۹۸ هزار و ۷۳۶ نفر جمعیت روستایی هستند .
وی یادآورشد: ۲۴۳ شهر و روستا تحت پوشش تصفیه خانه بزرگ آب گیلان هستند که از این تعداد ۲۲۸ روستا و ۱۵ شهر هستند.
مدیرعامل آبفای گیلان با اشاره به اینکه ۹۹.۹۹ درصد جمعیت شهری استان در ۵۳ شهر استان از آب سالم و بهداشتی برخوردار هستند،افزود: در حوزه روستایی از بین ۲ هزار و ۵۰۰ روستای استان یک هزار و ۸۷۶ روستا نزدیک به ۸۶ درصد تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب بوده و از آب شرب سالم بهره مند هستند اما حدود ۱۴ درصد از روستاییان تحت پوشش ما نیستند.
وی با اشاره به انعقاد قرارداد همکاری با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) برای تامین و تقویت آب شرب ۷۱۱ روستای گیلان ظرف مدت ۳۰ ماه با اعتباری بالغ بر یک هزار و ۸۲۱ میلیارد تومان گفت: در قالب این قرارداد ۸۵ روستای فاقد، از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی برخوردار و همچنین کمیت و کیفیت آب شرب ۶۲۶ روستا ارتقاء می یابد.
علی‌پور با بیان اینکه اجرای این پروژه در ۲ فاز انجام می شود، تصریح کرد: در فاز اول ۱۲شهرستان و در فاز دوم پنج شهرستان را شامل می‌شود که تحت عنوان فاز ۸۹۰ روستا تعریف شد و از اواخر سال ۱۴۰۳ اجرای فاز دوم طرح آغاز خواهد شد.
وی افزود: گیلان، استان پر آبی به نظر می‌رسد اما دارای منابع آبی محدود است؛ در سطح کشور در حوزه تخصیص اعتبارات محرومیت زدایی، گیلان دومین استان بعد از سیستان و بلوچستان می‌باشد که با جذب این اعتبارات ۷۱۱ روستا ، در فاز اول از این طرح بهره مند خواهند شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.