کد خبر : 6184
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۰

دبیر کمیته قطعنامه 598 ایران: غرامت جنگ با عراق از دستور کار خارج است

دبیر کمیته قطعنامه 598 ایران: غرامت جنگ با عراق از دستور کار خارج است
موضوع خسارت و غرامت آزادگان جانبازان شیمیایی،خانواده‌های معظم شهدا، رزمندگان و سایر ایثارگران براساس قوانین بین‌الملل متفاوت و قابل پیگیری است.

به گزارش پویشگران گیل:
همایش سراسری ایثارگران گیلان در راستای مطالبه گری اصل غرامت قطع نامه 598 با حضور سردار شرفخانی دبیر کمیته قطعنامه 598 و جامعه ایثارگران و خانواده شهیدان در رودسر برگزار شد.
سردار شرفخانی در این همایش ضمن تشریح تاریخچه بندهای قطع نامه ۵۹۸ و اختصاصا بند مرتبط با شناخته شدن صدام به عنوان متجاوز و الزام او به تقبل غرامت جنگ عنوان کرد: از زمان پذیرش قطعنامه ۵۹۸ تا مرگ صدام بیش از یک دهه اقدامات بسیاری توسط دستگاه‌های مختلف مانند وزارت امورخارجه در موارد مختلف از جمله پیگیری متعدد برای دریافت غرامت چه در زمینه زیر ساخت‌ها چون آسیب دیدگان انجام شده که مستندات آن موجود است.
وی خاطر نشان کرد: بعد از مرگ صدام تغییر ساختار حاکمیت کشور عراق و تغییرات اساسی در رویکرد جمهوری اسلامی ایران با عراق منجر شد که موضوع غرامت جنگ عملا حدود سه دهه مسکوت بماند و از دستور کار خارج شود.
وی با اشاره به تشکیل کمیته حقوقی ویژه با فرزندان شهدا و ایثارگران جهت پیگیری و دریافت غرامت جنگی دوران دفاع مقدس گفت: دولت باید ملزم به پیگیری شود و اگر اقدامی برای احقاق حقوق ایثارگران صورت نگیرد از طریق کشور ثالث شکایت و به نتیجه می‌رسیم.
شرفخانی با بیان اینکه برای روند قانونی پرونده های در انتظار، منتظر رای پایانی قاضی هستیم.
دبیر کمپین غرامت جنگی ایثارگران کشور با بیان اینکه خسارت و غرامت دو مقوله جدا و قابل پیگیری هستند به تفکیک وضعیت ایثارگران اشاره کرد و افزود: موضوع خسارت و غرامت آزادگان جانبازان شیمیایی،خانواده‌های معظم شهدا، رزمندگان و سایر ایثارگران براساس قوانین بین‌الملل متفاوت و قابل پیگیری است.
وی با بیان اینکه مسولان کشور فقط به یک بخشی از پیگیری خسارت و غرامت ایثارگران بسنده کرده و در بوق و کرنا می‌کنند،اضافه کرد: اخیرا بنیاد شهید در مورد جانبازان شیمیایی اطلاعیه صادر کرده که بعد از سه دهه علیه صادر کنند گلن تجهیزات شیمیایی در دادگاه بین‌الملل طرح شکایت می کند و این اقدام را ناکافی دانست و اظهار این موضوع محدود به محکومیت شرکت‌های اروپایی صادر کننده تجهیزات شیمایی است در حالی که بیش از طرح شکایت نیز شرکت‌های آلمانی آمادگی خود را برای پرداخت خسارت اعلام کردند ولی هنوز هم پیگیری خاصی از سوی دولت انجام نشده است.
دبیر پیگیری غرامت جنگی ایثارگران تاکید کرد: وقتی ۸ سال اجازه ندادیم یک وجب از خاک میهن دست دشمن بیفتد از حق مسلم خود نخواهیم گذشت و با اقدامات که تاکنون انجام شده موضوع اخذ غرامت کشور از متخاصم محقق شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.