کد خبر : 5129
تاریخ انتشار : دوشنبه ۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۱

رئیس شبکه بهداشت آستارا: مردم آستارا در معرض ابتلا به وبا قرار دارند

رئیس شبکه بهداشت آستارا: مردم آستارا در معرض ابتلا به وبا قرار دارند

به گزارش پویشگران گیل: رئیس شبکه بهداشت آستارا گفت: با توجه به گرم شدن هوا و ورود مسافران و همچنین معضل جاری بودن فاضلاب در برخی نقاط شهر، مردم در معرض ابتلا به وبا قرار دارند. سیدحسین احمدی در نشست شورای بهداشت شهرستان آستارا با اشاره به اهمیت شیوع وبا در این شهرستان با توجه

به گزارش پویشگران گیل:
رئیس شبکه بهداشت آستارا گفت: با توجه به گرم شدن هوا و ورود مسافران و همچنین معضل جاری بودن فاضلاب در برخی نقاط شهر، مردم در معرض ابتلا به وبا قرار دارند.
سیدحسین احمدی در نشست شورای بهداشت شهرستان آستارا با اشاره به اهمیت شیوع وبا در این شهرستان با توجه به آغاز فصل گرما و حضور مسافران در آستارا از نقاط مختلف کشور و همچنین مسافران خارجی، بر توجه هرچه بیشتر به این موضوع تاکید کرد.
وی گفت: وبا جزو کشنده‌ترین بیماری‌ها است که ظرف چند ساعت فرد را با مرگ مواجه می‌کند و در چند روز می‌تواند یک شهر را آلوده کند که اگر چنین اتفاقی در آستارا بیفتد، با توجه به شیوع شدید این میکروب بستری شدن نزدیک به ۲۰ درصد جمعیت شهر پیش بینی می‌شود که با توجه به ظرفیت مراکز درمانی ما در صورت شیوع این بیماری با وضعیتی حاد روبه‌رو خواهیم بود.
احمدی با اشاره به جاری بودن فاضلاب در برخی نقاط در سطح شهر آستارا گفت: تماس افراد یا راه رفتن روی آن احتمال دارد که میکروب را از فاضلاب یک خانواده مبتلا به خانه، به محل کار، به مدرسه، حتی به مراکز بهداشتی و یا سایر نقاط منتقل کند؛ به دلیل برخی مسائل آستارا در بحث مسائل بهداشتی به توجه بیشتری نیاز دارد.
وی افزود: این بیماری کشنده در چند ساعت موجب مرگ بیمار می‌شود و بر اساس آخرین آمارها، این بیماری ۱.۵ تا 4 میلیون نفر مبتلا و حداقل ۳۵۰ هزار نفر فوتی داشته است، شیوع این بیماری از نظر سیاسی و اجتماعی مهم است و می‌تواند آسیب بزرگی به اقتصاد شهر بزند و مانع حرکت و ورود مسافر و گردشگران و سرمایه‌گذاران بشود.
رئیس شبکه بهداشت آستارا بهترین راه‌های پیشگیری از وبا را استفاده از آب آشامیدنی بهداشتی و سالم و دفع مناسب و بهداشتی فاضلاب که می‌تواند تا حدود زیادی جلوی انتشار وبا را بگیرد، دانست و افزود: در کنار آن برگزاری برنامه‌های آموزشی و نظارت و بازرسی بر نحوه دفع فاضلاب و فضولات انسانی و آبیاری زمین‌های کشاورزی، تشدید نظارت و بازرسی بر استخرهای شنا و شناگاه‌های طبیعی است.
وی همچنین بر ضرورت استفاده از آب آشامیدنی سالم، کلرزنی روزانه، رسیدگی به شکایت‌های مردمی، رفع شکستگی‌های شبکه آبرسانی، جمع‌آوری به‌هنگام زباله‌ها، مدیریت و ساماندهی بحث دفع فاضلاب در سطح شهر، مدیریت و ساماندهی سرویس‌های بهداشتی، مدیریت و سرماندهی دستفروشان، نظارت بر مکان‌های تهیه و توزیع مواد غذایی به منظور پیشگیری از وبا تاکید کرد.
رئیس شبکه بهداشت آستارا با اشاره به ۲ برابر شدن آمار حیوان گزیدگی در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته گفت: این آمار در سال ۱۳۹۹ حدود ۲۵۰ مورد، در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۳۷ مورد، در سال گذشته ۳۰۸ مورد بود.
وی افزود: در سه ماهه نخست امسال نیز ۲۲۰ مورد حیوان گزیدگی داشتیم که ۵۷ نفر خانم و ۱۶۳ نفر آقا بودند که بیشترین موارد گزیدگی از سوی حیواناتی همچون سگ، گربه، گرگ، شغال و روباه بودند.
احمدی ارتباط با مخاط‌های بدن، ترشحات بزاقی، دستگاه تنفسی، وسایل آلوده رت راه‌های ابتلای به بیماری بسیار خطرناک و کشنده هاری عنوان کرد وتصریح کرد: اگر تا ۱۰ روز درمان نشود، بیمار را تلف خواهد کرد.
وی افزود: آموزش مردم و کشاورزان و دامداران و اطلاع رسانی درست به تیم‌های درمانی می‌تواند در کاهش آلودگی و تلفات مؤثر باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.