کد خبر : 4687
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۴

سلب اختیارات شهرداری رشت در حوزه پسماند

سلب اختیارات شهرداری رشت در حوزه پسماند
بررسی اساسنامه پسماند استان‌های شمالی کشور

به گزارش پویشگران گیل:
رئیس شورای شهر رشت با اشاره به بررسی اساسنامه پسماند استان‌های شمالی کشور گفت : این اساسنامه پیش از این نیز در کمیسیون‌های تخصصی شورا بررسی و پس از آن در صحن شورا مطرح و به رای گذاشته شده بود.
به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شورای رشت ، محمد حسین واثق کارگرنیا در هشتاد و هشتمین جلسه علنی شورای رشت که با موضوع بررسی اساسنامه پسماند استان‌های شمالی کشور در ساختمان شورای رشت برگزار شد، اظهار کرد: امروز مصادف با سالروز شهادت دکتر چمران است که در طول عمر کوتاه بعد از پیروزی انقلاب خود خدمات بزرگ و شایانی به. از پیروزی انقلاب وجنگ تحمیلی ارائه کرد .
وی به سخنی از شهید چمران بعد از انتخابش از شوی مردم تهران بعنوان نماینده مجلس اشاره کرد و گفت: شهید چمران فرمودند: خدایا مردم آن قدر به من محبت کرده اند و آن چنان من را از باران لطف و محبت خود سرشار کرده اند که به راستی خجلم و آن قدر خود را کوچک می بینم که نمی توانم از عهده آن به در آیم. خدایا تو به من فرصت ده تا بتوانم از عهده برآیم و شایسته این همه مهر و محبت باشم.
اساسنامه پسماند استان‌های شمالی کشور مورد موافقت شورای رشت قرار نگرفت رئیس شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به جلسات هفتگی در استانداری گیلان با موضوع پسماند بیان کرد: هر هفته جلساتی در استانداری گیلان با موضوع پسماند برگزار می‌شود و برگزاری این جلسات هفتگی موجب تسریع در روند رفع مشکلات پسماند شده است و از تلاش ها و حمایت های استاندار گیلان در رفع معضل پسماند تقدیر و تشکر می کنیم.
کارگرنیا به دستور جلسه امروز شورا پیرامون بررسی اساسنامه پسماند استان‌های شمالی کشور تصریح کرد: این اساسنامه پیش از این در جلسات کمیسیون های تخصصی شورای رشت بررسی و در صحن علنی شورا به رای گذاشته شد و با عدم موافقت اعضای شورا رای لازم را کسب نکرد و با توجه به اینکه بر اساس قانون چنانچه لایحه ای در شورا رای نیاورد نمی‌توان تا ۶ ماه لایحه ای که مورد موافقت قرار نگرفته را مجددا در صحن شورا مطرح کرد اما با توجه به اینکه فرمانداری تقاضای جلسه فوق‌العاده جهت بررسی مجدد اساسنامه پسماند استان‌های شمالی کشور را توسط شورای رشت مطرح کردند نسبت به برگزاری جلسه امروز صحن شورا اقدام شد.
رئیس شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به اینکه براساس این اساسنامه صفر تا صد اختیارات در حوزه پسماند از شهرداری سلب می‌گردد، افزود: بر اساس این اساسنامه عقد قرارداد با مشاوران و پیمانکاران در موضوع پسماند ، تفکیک زباله ، بازاریابی محصولات بازیافتی و در مجموع هر چیزی که در اختیار سازمان پسماند شهرداری است از شهرداری سلب می شود. واثق کارگرنیا با بیان اینکه کارشناسان پسماند شهرداری رشت در نشست های مشترکی که با کارشناسان پسماند استانداری داشتند اعلام کردند که اساسنامه را بررسی کرده و نظر موافق داشتند گفت: بنده با اساسنامه با این روند مخالف هستم.
اصلاح اساسنامه با هدف رفع مشکلات پسماند رشت وی با اشاره به اینکه در صورت پذیرفتن اساسنامه توسط شورا در واقع سازمان پسماند شهرداری رشت حذف می شود بیان کرد: کارشناسان پسماند شهرداری رشت و پسماند استانداری گیلان یک اساسنامه که مورد موافقت طرفین است را تدوین کنند و بر اساس لایحه جدید اساسنامه اصلاح شده به منظور تصمیم گیری و با هدف رفع مشکلات پسماند رشت به صحن شورا مجددا ارسال شود.
– پسماند نخستین معضل استان/ تابع تصمیم شورا هستم
شهردار رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه اگر بخواهیم معضلات شهر رشت و گیلان را نام ببریم نخستین معضل پسماند است، اظهار کرد: با حمایت های استاندار گیلان و پیگیری های مداوم شورای ششم رشت ،اتفاقات خوبی در حوزه پسماند رقم خورده است و در حال حاضر چهار فاز کارخانه کودآلی مشغول فعالیت هستند و مدیریت جدید پسماند شهرداری رشت نیز طرح تفکیک زباله از مبدا را آغاز کرده است.
رحیم شوقی با بیان اینکه مدیریت پسماند شهرداری رشت مستقل است افزود: در حال حاضر خللی در کار شهرداری رشت پیرامون پسماند وجود ندارد و اگر این اساسنامه تصویب هم نشود مشکلی برای ما ایجاد نمی‌شود.
وی با بیان اینکه برای جذب اعتبارات ملی نگرانی هایی وجود دارد تصریح کرد: نگرانی بنده این است که با عدم تصویب این اساسنامه از اعتبارات ملی کمتری بهره مند شویم و نظر شورا برای بنده مهم و لازم الاجرا است.
– تسریع در بررسی مشکلات پسماند استان
کارشناس دفتر شهری استانداری گیلان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه بیشترین مباحث حوزه پسماند که در جلسات پسماند استانداری بررسی می شود مربوط به شهر رشت است.
قاسمی با بیان اینکه بر اساس این اساسنامه قصد داریم فعالیت ها تجمیع شود، افزود: اساسنامه شهرداری رشت نیز در حوزه پسماند مجددا تصویب شده است . وی با تاکید به اینکه مشکل پسماند در سطح کشور مطرح است بیان کرد: از اعضای شورا تقاضا دارم با این اساسنامه موافقت کنند تا در رفع مشکلات پسماند رشت و استان تسریع صورت بگیرد.
فرخی مدیر پسماند استانداری گیلان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه بر اساس این اساسنامه فقط بحث نظارت عالی را مد نظر است اظهار کرد: ما قصد تغییر اساسنامه داخلی شهرداری رشت نداریم .
– اعضای شورا درباره اساسنامه قانع نشدند
یکی دیگر از اعضای شورای رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه در جلسه گذشته که موضوع اساسنامه بررسی شد اعضای شورا اقناع نشدند، افزود: رسالت شهرداری‌ها رسیدگی به مشکلاتی همچون پسماند است و نمایندگان مجلس باید برای رفع مشکل پسماند اعتبار بگیرند.
نادر حسینی با بیان اینکه نباید این اساسنامه را بپذیریم افزود: هنوز در دیگر شهرهای شمالی کشور در باره این اساسنامه اما و اگرهای فراوانی وجود دارد.
– رشت مظلوم واقع شده است
عضو شورای رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه رشت نه تنها در استان بلکه در کل کشور مظلوم واقع شده است اظهار کرد: کارهایی که استانداری باید انجام دهد این است که اگر استانداری اختیار می خواهد صفر تا صد سراوان را بر عهده بگیرد و این دغدغه بزرگ را برطرف کند. محسن سماکچی با بیان اینکه به شهر رشت به عنوان بزرگترین سهامدار در پسماند استان جایگاه خاصی تعلق نگرفته است افزود: ماجرای پسماند برای شورای ششم واقعا دغدغه بزرگی است و شبانه روزی برای رفع این دغدغه تلاش می کنند.
استانداری صفر تا صد موضوع پسماند را بر عهده بگیرد عضو شورای رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه از مدیر پسماند شهرداری رشت انتظار داشتم در این باره دفاع کند اظهار کرد: با تصویب این اساسنامه سازمان پسماند شهرداری رشت به گونه ای تحویل یک دستگاه غیر شهرداری داده می شود و انتظار داشتیم مدیر پسماند دفاع خوبی داشته باشد. مسعود عباس نژاد با بیان اینکه استانداری به جای تلاش برای تثبیت این موضوع بهتر است صفر تا صد سراوان را بر عهده بگیرد افزود: شهرداری رشت در حوزه پسماند نیروهای فراوانی در اختیار دارد و آیا استانداری پس از تصویب این اساسنامه، پرداخت حقوق و مزایای این پرسنل را تقبل می کند؟ وی با تاکید به اینکه در حاشیه شهر رشت بسیاری از رستوران دارها زباله هایشان را جمع آوری و در برخی از نقاط رها می کنند تصریح کرد: شورا در صورتی با این اساسنامه موافقت می کند که استانداری صفر تا صد پسماند را چه در سطح شهر و چه در سراوان بر عهده بگیرد و دولت موظف است در حوزه لندفیل و زباله سوز هزینه کند. عباس نژاد با بیان اینکه با تایید این اساسنامه آیا اعتبار هنگفت بلوکه شده ای قرار است به رشت اختصاص پیدا کند بیان کرد افزود: وقتی شهرداری رشت تمام هزینه ها را تامین می کند چرا باید زیر مجموعه یک سازمان دیگر برای انجام پروژه ها و هزینه ها قرار بگیرد؟
رایگان شدن هزینه آب و برق و گاز مردم سراوان یکی دیگر از اعضای شورای رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه برای استاندار گیلان پیامی دارم اظهار کرد: از زحمات استاندار گیلان تشکر میکنم و وی در تمامی موضوعات با درایت و توانمندی نظرات سازنده ای ارائه می کنند. علیرضا تاج شهرستانی با بیان اینکه باید از مردم سراوان و صبوری آنان تقدیر شود افزود: وقتی سراوانی ها در برابر مشکلات سکوت می کنند کسی از آنان تشکر نمی کند اما زمانی که در برابر بوی نامطبوع ناشی از زباله ها تجمع می کنند به عنوان شورشی از آنها نام برده می شود. وی با ارائه پیشنهادی بابت نحوه تشکر از مردم سراوان بیان کرد: استاندار می تواند با رایگان کردن هزینه آب و برق و گاز سراوان از سالها تحمل و صبوری آنان در برابر این فاجعه زیست محیطی تشکر کند.
تاج شهرستانی با اشاره به اینکه مردمان سراوان جزو بهترین مردمان کشور هستند گفت: این خطه افراد توانمند و فرهیخته ای را به کشور معرفی کرده است.
– مخالف تصویب اساسنامه هستم
عضو دیگر شورای رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه با تصویب این اساسنامه دیگرشهرداری رشت در حوزه پسماند تصمیم‌گیر نیست، اظهار کرد: متاسفانه در تصمیم گیری ها به نظرات شورا توجه نمی کنند و نتیجه آن هم این شد که تا چندین ماه برای جمع آوری زباله های انباشت شده در کارخانه کودالی و .. با مشکلات فراوانی مواجه بودیم.
هادی رمضانی با بیان اینکه شورا در شرایطی با این اساسنامه موافقت می کند که اعلام شود دیگر شورا و شهرداری رشت هیج دخل و تصرفی پسماند ندارد افزود: با این اساسنامه مخالف هستم.
– شورای رشت نمی تواند برای پسماند استان تصمیم‌گیری کند
عضو شورای رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه از رفتار نماینده استانداری احساس می کنم که تحت فشار برای تصویب گرفتن این اساسنامه است، اظهار کرد: وزارت کشور درباره پسماند اساسنامه دارد.
سید شمس شفیعی با بیان اینکه در شورای رشت نمی‌توانیم برای پسماند استان تصمیم‌گیری کنیم، افزود: وزارت کشور می تواند چنین اساسنامه ای را مصوب و سپس به رشت و دیگر شهرها ابلاغ کند.
وی با تاکید به اینکه قانون یک اصل واضح است بیان کرد: چنانچه قانون جدیدی در موضوع پسماند تصویب شود شورا نیز می پذیرد و گره این اساسنامه باید در وزارت کشور باز شود.
پیشنهاد محمدحسین واثق کارگرنیا رئیس شورای شهر رشت در این جلسه به رای گذاشته شد و با پنج رای موافق از مجموع هشت عضو حاضر در جلسه مورد موافقت قرار گرفت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.