کد خبر : 4645
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶

در جلسه ۶۷ کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای شهر رشت مطرح شد؛ پروژه های انجام شده اداره آب و فاضلاب شهرستان رشت، در رابطه با مفاد تبصره ۳ مبنی بر توسعه ونوسازی فاضلاب شهری بصورت مکتوب به کمیسیون عمران شورای شهر ارائه شود

در جلسه ۶۷ کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای شهر رشت مطرح شد؛ پروژه های انجام شده اداره آب و فاضلاب شهرستان رشت، در رابطه با مفاد تبصره ۳ مبنی بر توسعه ونوسازی فاضلاب شهری بصورت مکتوب به کمیسیون عمران شورای شهر ارائه شود
تصفیه خانه فاضلاب فخب هم اکنون ۲۸ هزار متر مکعب در شبانه روز ظرفیت دارد

به گزارش پویشگران گیل:
در جلسه ۶۷ کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای شهر رشت مطرح شد؛
پروژه های انجام شده اداره آب و فاضلاب شهرستان رشت، در رابطه با مفاد تبصره ۳ مبنی بر توسعه ونوسازی فاضلاب شهری بصورت مکتوب به کمیسیون عمران شورای شهر ارائه شود
در جلسه شصت و هفتم کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای اسلامی به ارائه گزارش مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان رشت در خصوص محل هزینه کرد ماده قانونی تبصره ۳ از بند هفتم قانون مبنی بر تخصیص مبلغی در فیش آب‌بهای مشترکان آب و هزینه کرد آن در پروژه های تکمیل و نوسازی شبکه آب و فاضلاب شهری رشت پرداخته شد.
جلسه شصت و هفتم کمیسیون عمران شورای اسلامی با سه دستور:
– ارایه گزارش عملکرد اداره آب و فاضلاب شهرستان رشت در اجرای تبصره ۳ ماده ۷ و شرح امور جاری در این راستا
– ارایه توضیحات سازمان عمران و بازآفرینی شهری و موارد در موارد مقاوم سازی، ارتقای کیفیت ساخت و ساز در بافت فرسوده شهر
– ارائه گزارش عملکرد معاونین عمرانی مناطق ۵ گانه و شرح موارد در دست اقدام با حضور معاونت حمل و نقل و امور زیربنایی شهرداری رشت در محل ساختمان شورای اسلامی شهر تشکیل شد.
محسن سماک چی رئیس کمیسیون در این جلسه اظهار داشت: از آنجا که مسئولیت مصوبه اختصاص مبلغی در فیش‌های آب مشترکان برای هزینه کرد در بخش تکمیل و توسعه شبکه آب و فاضلاب شهری بر عهده شورای شهر است، مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان رشت به این جلسه دعوت شد تا شفاف سازی لازم در این خصوص انجام شود.
رئیس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورا در این جلسه ضمن تقدیر از همکاریهای اداره آب و فاضلاب با مجموعه مدیریت شهری، تصریح کرد: اداره آب و فاضلاب شهرستان رشت تمامی پروژه هایی را که در دوران شورای ششم و با همکاری شورا و شهرداری رشت اجرایی کرده است را به شکل مکتوب به کمیسیون عمران ارائه دهد.
وی همچنین تاکید داشت : لازم است مبالغ حاصل از تبصره سه در یک حساب مشخص و مشترک فی مابین شهرداری و اداره آب و فاضلاب تجمیع گردد تا ضمن شفافیت در ارقام و هزینه کردها، اختیارات لازم برای عملکردهای اداره آب و فاضلاب نیز در این راستا محقق شود.
رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی در این جلسه به اهم و مهم ها در ساماندهی فاضلابهای شهری رشت اشاره نمود و گفت:
معضلات حوزه آب و فاضلاب در سطح شهر بسیار زیاد و شامل موارد متعدد است و توقع ما این است که با توجه به تامین اعتبارات در پی مصوبات شورا، حقوق شهروندی در این راستا اجرایی شود و عملیات آب رسانی و خصوصا ساماندهی شبکه فاضلاب شهری به شکل اصولی و در اسرع وقت انجام شود.
وی اظهار داشت متاسفانه علیرغم تاکید بر نیاز مبرم لوله گذاری در برخی معابر و اطلاع رسانی به اداره آبفا با ذکر نام و نشانی، اکنون پس از ماهها هنوز هیچ اقدامی در خصوص رفع معضل معبر انجام نشده است.
سماک چی در بخشی از جلسه با اشاره به لزوم احداث یک تصفیه خانه لوکال برای شهر رشت و تعیین تلکیف در خصوص زمین مورد احداث این تصفیه خانه دستور داد به پیشنهاد عضو کمیسیون، سید حسین رضویان برای تشکیل یک جلسه مشترک فی مابین شهرداری رشت، اداره آب و فاضلاب و سازمان منابع طبیعی و دیگر دستگاه های متولی در حضور نماینده دستگاه قضا تمهیدات لازم در اسرع زمان انجام شود.
– در پروژه های عمرانی مربوط به ساماندهی و توسعه فاضلاب شهری عقب مانده‌ایم
مسعود عباس نژاد نایب رئیس کمیسیون عمران و توسعه شهری نیز در این جلسه ضمن قدردانی از همکاری‌های همه جانبه مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان رشت با مجموعه مدیریت شهری اظهار داشت: سازمان آب و فاضلاب همواره کوشیده تا با کمترین هزینه، کارآمد ترین خدمات را ارائه دهد اما تسریع در اجرای پروژه ها نیز به لحاظ لزوم ایجاد رضایت عمومی شهروندان و با توجه به ذات خدمات رسان بودن اداراتی چون شهرداری و شبکه توزیع آب و برق و… امری مهم است و نیاز به حضور و نظارتهای مداوم دارد.
عباس نژاد گفت: در اجرای بند ۷ از تبصره ۳ صراحتا به لزوم هزینه‌کرد مبالغ حاصله برای توسعه فاصلاب شهری و نوسازی فاصلابها اشاره شده و بنظر میرسد پیشرفت این پروژه تا سال ۱۴۰۲ کند بوده و در نوسازیها عقب مانده ایم.
وی حضور یک ناظر برای پیشبرد در روند پروژه ها را لازم دانست و گفت: در قبال هزینه ای که در فیش های آب منظور شده باید پاسخگوی شهروندان باشیم و با توجه به تورم موجود در بازار، تسریع در تهیه تجهیزات لوله گذاری، انعقاد قراردادها و اجرای عملیات در کمترین زمان مد نظر است.
– تامین سلامت آب شرب و احداث تصفیه خانه برای رشت به شکل مسئله محور پیگیری شود
سید حسین رضویان عضو کمیسیون عمران شورای اسلامی نیز در این جلسه ضمن اشاره به اینکه محمود امیری از مدیران موفق و مسئولیت پذیر وزارت نیروی کشور است به اهمیت سلامت آب شرب شهرستات رشت اشاره داشت و گفت: متاسفانه شهر رشت و استان گیلان رتبه اول در فراوانی سرطان های گوارشی در سطح کشور را داراست و حفظ سلامت و تامین جانی شهروندان از مهمترین مسئولیتهای ما و مسئولان بالا دست و کشوری است .
وی گفت: باید نمایندگان استان در بهارستان این مسئله مهم را به شکل جدی با وزارت نیرو و محیط زیست کشور حل کنند و اگر لازم است از صندوق اعتبارات ملی برای این مهم کمک بگیرند.
وی گفت: خواهش مشخص بنده در این راستا این است که به شکل مسئله محور به این معضل مهم توجه شود.
وی جمع حاضر را به ارقام تخصیص یافته در سفر ریاست جمهوری به گیلان برای ساماندهی رودخانه ها توجه داد گفت : در این موضوع هیچ اقدام مشخصی صورت نگرفته است.
دکتر رضویان توضیح داد: طبق لیستی که از سازمان محیط زیست استان در دست داریم صد مدخل آلاینده ورودی به رودخانه های رشت شناسایی شده که اگر برنامه مشخص و نظارت کافی در این حوزه وجود داشته باشد باید بتوانیم با احداث تصفیه خانه و ممانعت از ورود فاضلابهای صنعتی و خانگی، فرآیند احیاسازی رودخانه ها را اجرایی کنیم تا با کاهش مدخل های آلاینده شاهد خودپالایی و احیاسازی رودخانه های شهر بوده و این دغدغه مهم شهروندی را مرتفع سازیم.
– ساکنین محلات بدون رعایت مسائل فنی اقدام به لوله گذاری نکنند تا پس روی های فاضلابی اتفاق نیفتد
محمود امیری، مدیر امور آب و فاصلاب شهرستان رشت در جلسه شصت و هفتم کمیسیون عمران شورای شهر رشت، در ارائه گزارش در خصوص مفاد تبصره ۳ قانون با موضوع توسعه و ساماندهی شبکه آب و فاضلاب شهر گفت:
مشکلات شبکه آب و فاضلاب در مناطق حاشیه شهر بسیار زیاد است و در تلاش هستیم با بهره گیری از تبصره سه ماده مورد بحث بتوانیم ساماندهی هایی در این بخش به انجام برسانیم.
وی گفت : حساب بانکی مورد نظر رئیس جلسه برای تجمیع و شفاف سازی در هزینه کردها نیز تشکیل و اعلام شده است.
وی گفت: ما در این بحث یک درآمد داریم و یک وصول و طبعا عملکردهای ما بر اساس وصولها خواهد بود. امیری مبالغ وصولی تبصره ۳ را در سال گذشته ۸ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: پیش بینی ما برای سال جاری از این محل حدود ۱۰ میلیارد تومان برآورد میشود.
امیری ضمن درخواست تعامل شهرداری با اداره آبفا در تسریع صدور مجوز برای حفاریها گفت: در صورت امکان خواستار آن هستیم که برای ترمیم آسفالت هزینه ای از محل تبصره سه صرف نشود و شهرداری آن را برعهده بگیرد.
رئیس اداره آب و فاضلاب شهری رشت اضافه کرد: از سفر ریاست جمهوری مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای بخش فاضلاب و ساماندهی گوهررود و زرجوب رشت اختصاص یافت که ۶۵۰ میلیارد به اضافه این عدد از طریق بانک تجارت و بانک صادرات با ضمانت دولت برای پروژه گوهررود با هزینه هزار و ۱۶۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شد.
وی توضیح داد: دو هفته پیش در محله فخب کلنگ زنی اجرای پروژه فاضلاب با حضور استاندار و مدیرعامل آبفای کشور انجام شد. وی گفت : طول این پروژه ۵۰ کیلومتر است و مبلغ قرارداد هزارو ۱۶۰ میلیارد تومان و این بزرگترین قراردادی است که تاکنون در شبکه فاضلاب گیلان منعقد شده است.
این مدیر بخش خدمات شهری اشاره داشت: تصفیه خانه فاضلاب فخب هم اکنون ۲۸ هزار متر مکعب در شبانه روز ظرفیت دارد و انتظار این است که پس از بهره برداری از پروژه پنجاه کیلومتری مورد ذکر بتوانیـم روزانه ۱۰ هزار متر مکعب از فاضلاب های شهر را به تصفیه خانه هدایت کنیم.
وی افزود: در کنار پروژهای بزرگ بخش آب و فاضلاب شهر، پروژه های کوچکی نیز در حال انجام است.
امیری همچنین تاکید داشت : شهروندان با لوله‌گذاری های غیر اصولی سبب پسروی آب در معابر و دوباره کاری ها نشوند.
وی با اشاره مورد به مورد چند پروژه لوله گذاری با ذکر ارقام هزینه شده، اعضای حاضر را در جریان روند انجام کار در حوزه تحت پوشش خود قرار داد.
در ادامه این جلسه به ارائه توضیحات معاونت سازمان عمران و بازآفرینی شهری در خصوص روند اجرای پروژه های عمران و باز آفرینـی شهری پرداخته شد.
خاطره محجوب در این جلسه روند اجرای کار در پروژه های بازسازی یال شرقی برج ساعت رشت، عمارت فرهنگ و هنر و عمارت میرزا خلیل را به اطلاع اعضا رساند و پیشرفت فیزیکی فاز اول پروژه مرمت عمارت میرزا خلیل را بیش از ۸۰ درصد اعلام نمود.
رئیس جلسه گفت: در این موضوع، پیش از جلسه آتی از عمارت میرزا خلیل بازدید خواهیم داشت.
دستور سوم این جلسه اختصاص به ارائه گزارش عملکرد معاونین عمرانی مناطق پنج گانه و شرح موارد در حال اجرا داشت که نیمه تمام ماند و با اعلام حسن علیزاده، دبیر کمیسیون عمران شورای شهر رشت، به علت ضیق وقت به جلسات آتی موکول شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.