کد خبر : 3425
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۸

معاون وزیر علوم اعلام کرد؛ حذف ۱۱۰۰ کد رشته کارشناسی ارشد از دفترچه به دلیل عدم وجود اشتغال

معاون وزیر علوم اعلام کرد؛ حذف ۱۱۰۰ کد رشته کارشناسی ارشد از دفترچه به دلیل عدم وجود اشتغال
طرح تحول در آموزش عالی در دانشگاه‌های کشور باید با محوریت استانی انجام شود

به گزارش پویشگران گیل:
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: حدود یک‌هزار و ۱۰۰ کد رشته محل در مقطع کارشناسی ارشد که هیچ شغلی برای آن وجود نداشت، از دفترچه کنکور حذف شد.
قاسم عمو عابدینی شامگاه پنجشنبه در جمع هیات رئیسه دانشگاه مازندران در بابلسر بیان کرد: اگر برخی از دانشگاه‌ها همچنان اصرار بر برقراری این کد رشته محل‌ها را داشته باشند در دفترچه جلوی این رشته‌ها با علامت قرمز مشخص می‌کنیم که برای این رشته، شغلی وجود ندارد و اگر تحصیل کنند، بیکار می‌شوند.
وی گفت: رشته‌هایی که در زمینه اشتغال مشکلی ندارند با علامت سبز در دفترچه مشخص است و ظرفیت آن‌ها هم اعلام می‌شود. رشته‌هایی که صنعت اعلام نیاز کرده باشد و شغل برای آن‌ها وجود داشته باشد ظرف مدت سه ماه برای دانشگاه‌ها مجوز صادر خواهد شد.
معاون وزیر علوم گفت: باید در دانشگاه‌ها ریل‌گذاری جدید صورت بگیرد و تحصیل رشته‌های دانشگاهی را در راستای اعلام نیاز جامعه و اشتغال برقرار کنیم.
وی افزود: در پنج سال آینده دانشگاه‌های دنیا در تمامی رشته‌های نظری و بخشی از رشته‌های عملی مدرک تحصیلی و شغل تضمینی ارائه می‌کنند.
عمو عابدینی گفت: به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست که جوان ما مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری را پشت سر بگذارد اما شغلی نداشته باشد.
وی اظهار داشت: طرح تحول در آموزش عالی در دانشگاه‌های کشور باید با محوریت استانی انجام شود و هر استان باید با مشارکت دانشگاه‌های معین نیازها را رصد کند و رشته دانشگاهی را که زمینه اشتغال آن فراهم است معرفی کنند.
معاون وزیر علوم گفت: طرح تجمیع دانشگاه‌های دولتی در ۲۰ شهرستان کشور آغاز شد که تمامی دانشگاه‌های دولتی زیر نظر یک دانشگاه دولتی فعالیت خواهند داشت.
عمو عابدینی اظهار داشت: در سال جاری رتبه‌های زیر ۲۰۰ در علوم پایه در رشته‌های ریاضی، فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی که پذیرفته شدند تا مقطع دکتری تحصیل و عضو هیات علمی خواهند شد.
معاون وزیر علوم افزود: این دانشجویان نخبه در زمان تحصیل هم حقوق دریافت می‌کنند.

 

ایرنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.