کد خبر : 3917
تاریخ انتشار : جمعه ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۹

سرپرست سازمان منطقه آزاد انزلی: منطقه آزاد انزلی می‌تواند محور تجارت آزاد ایران با اوراسیا باشد

سرپرست سازمان منطقه آزاد انزلی: منطقه آزاد انزلی می‌تواند محور تجارت آزاد ایران با اوراسیا باشد
اتصال خطوط راه آهن رشت به بندر کاسپین که مسیر کوتاهتری نسبت به رشت – آستارا دارد،تبلیغ نشده است

به گزارش پویشگران گیل:
سرپرست سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه این منطقه می‌تواند محور اقتصادی تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا باشد، گفت: دلیل ایجاد و شکل‌گیری این منطقه ارتباط با روسیه بود و امروز از این طریق می‌توانیم اتصال بین کشورهای حوزه خزر و حوزه خلیج فارس را برقرار کنیم.
اکبر نیازی در گفت و گو با ایرنا گفت: این مهم به عنوان یکی از مهمترین وظایف منطقه آزاد انزلی به شمار می‌رود که در صورت اتصال ریل از ظرفیت ترانزیت در کشور هم می‌توان بهره برد و در شکوفایی اقتصادی استان و نیز ایران اثرگذار است.
وی استفاده از ظرفیت ترانزیت را بسیار مهم خواند و عنوان کرد: راه‌اندازی کریدور شمال – جنوب و اتصال بندر کاسپین به راه‌آهن سراسری از موضوعات ویژه و بااهمیتی است که به شدت دنبال می‌کنیم. این پروژه ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به‌زودی شاهد اتصال این مسیر خواهیم بود.
نیازی در مورد خط آهن رشت به آستارا هم گفت: با توجه به این تبلیغات گسترده در خصوص اتصال خطوط راه آهن رشت به بندر کاسپین که مسیر کوتاهتری نسبت به رشت – آستارا دارد، تبلیغ چندانی صورت نگرفته است.
وی اظهار کرد: شاید سرمایه گذاری در این خط آهن به دلیل طولانی بودن مسیر توجیه چندانی نداشته باشد اما در صورت اتصال ریل به بندر کاسپین که کمتر از ۳۰ کیلومتر است منطقه آزاد انزلی می‌تواند به قطب ترانزیت کشور تبدیل شده و اتصال کریدور شمال-جنوب محقق شود.
سرپرست منطقه آزاد انزلی ادامه داد: از اتصال ریل سراسری به بندر کاسپین بنادر منطقه آزاد انزلی (مجتمع بندری انزلی و بندر کاسپین) و گیلان نفع می‌برد اما در مسیر دوم ارجحیت با حمل و نقل ریلی است.
وی تاکید کرد: بندرکاسپین به‌عنوان مکمل مجتمع بندری انزلی ساخته شد که حوضچه بزرگ‌تری دارد و از نظر پدافند غیرعامل هم پاسخگو است که با توجه به موقعیت ژئوپلتیکی روسیه و روابط ۲ کشور از نظر رژیم اقتصادی می تواند تسهیل‌گر باشد.
وی اضافه کرد: با توجه به امضای تفاهم نامه بین منطقه آزاد انزلی و منطقه آزاد لوتوس آستاراخان روسیه که در حوزه‌های اقتصادی و ترانزیتی همکاری دارند یک سرمایه‌گذار روس برای سرمایه‌گذاری در بندر کاسپین اعلام آمادگی کرد که نسبت به احداث اسکله و پسکرانه اقدام کند. ساخت هر اسکله در بندر کاسپین هفت هکتار پسکرانه در اختیار سرمایه گذار قرار خواهد داد که ارزش اقتصادی آن معادل ۱۲.۵ میلیون یورو خواهد بود.
سازمان منطقه آزاد انزلی دارای ۱۴۹ واحد تولیدی با میزان اشتغالزایی مستقیم برای حدود چهار هزار نفر در ۲ شهرک صنعتی و خارج از آن است و هم‌اکنون مراحل احداث سومین شهرک صنعتی منطقه در پسکرانه مجتمع بندری کاسپین با مساحت ۵۰ هکتار در دست انجام است که علاوه بر افزایش ۲ برابری وسعت صنعتی منطقه، ضریب اشتغالزایی و واحدهای تولیدی را به چند برابر افزایش می‌دهد.
منطقه آزاد تجاری، صنعتی انزلی، تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه خزر است. قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شمال – جنوب، دارابودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه، کراسنودسک ترکمنستان، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان، دسترسی از طریق راه‌های مناسب به بازارهای مصرف کشورهای همسود CIS، نزدیکی به فرودگاه بین المللی رشت از جمله مزایای منطقه آزاد انزلی است.
مزایای قانونی همچون امکان ثبت، مالکیت و مشارکت سرمایه گذاران خارجی تا میزان ۱۰۰ درصد در منطقه، امکان فعالیت بانک‌ها و موسسات مالی – بیمه‌ای در این منطقه، معافیت مالیاتی ۲۰ ساله بر درآمد و دارایی از تاریخ بهره برداری هرگونه فعالیت اقتصادی، وحدت مدیریت در ارائه کلیه خدمات به سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی، اقدامات سازمان در خصوص خلق مزایا و معافیت‌های جدید برای فعالان اقتصادی – تولیدی، فعالیت بورس کالای منطقه، رونق فضای تجاری با اجرای مصوبه کالای همراه مسافر زمینه ساز رونق فضای کسب و کار در محدوده این منطقه شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.