کد خبر : 1693
تاریخ انتشار : شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۹:۴۹

رئیس انجمن تغذیه گیلان:اسیدهای چرب غیراشباع را جایگزین مناسب اسیدهای چرب اشباع و ترانس در برنامه غذایی کنید

رئیس انجمن تغذیه گیلان:اسیدهای چرب غیراشباع را جایگزین مناسب اسیدهای چرب اشباع و ترانس در برنامه غذایی کنید
توصیه‌های تغذیه ای در ارتباط  زندگی سالم با مصرف روغن‌ها و چربی ها

به گزارش پویشگران گیل:
یک متخصص تغذیه با بیان اینکه چربی‌ها و روغن‌ها منابع اصلی انرژی برای بدن انسان می‌باشد، گفت:چربی‌ها و روغن‌ها از ترکیباتی به نام اسید چرب تشکیل شده اند که مفید و مضر بودن چربی‌ها به نوع اسید چرب موجود در آن بستگی دارد.
دکتر مرجان مهدوی روشن در خصوص چربی‌های ضروری که برای عملکردهای مهم بدن موردنیاز است، افزود: وجود چربی در موادغذایی به جذب بعضی از ویتامین‌ها و مواد مغذی موردنیاز بدن در دستگاه گوارش کمک می‌کند.
وی همچنین چربی‌ها را در غذای عامل خوشمزه شدن غذا و افزایش و تمایل بیشتر به مصرف غذا دانست و اضافه کرد:باید در نظر داشت که چربی‌ها و روغن‌ها حاوی کالری بالایی هستند و مصرف زیاد شان منجر به اضافه وزن و چاقی می‌شود.
این هیات علمی دانشگاه با بیان اینکه چربی‌ها یک عامل مهم در بروز و پیشرفت بیماری‌های مزمن نظیر بیماری‌های قلبی و عروقی و کبد چرب در افراد میانسال است، ادامه داد:مصرف نامناسب چربی‌ها و روغن‌ها باعث رسوب چربی‌ها در جدار عروق می‌شود که منجر به تنگی رگهای خونی و اختلالات قلبی و عروقی می‌گردد.
مهدوی روشن به کلیه افراد به خصوص افراد میانسال توصیه کرد: مصرف موادغذایی پر چرب و روغن‌ها را به کمترین میزان کاهش دهید.
این متخصص تغذیه با اشاره به دسته بندی چربی‌ها به چربی‌های مرئی و غیر مرئی متذکر شد:چربی های مرئی یا قابل مشاهده ماننده کره، مارگارین (کره گیاهی) روغن نباتی و روغن‌های مایع هستند و چربی‌های نامرئی یا غیرقابل مشاهده مانند:چربی موجود در شیر، تخم‌مرغ، گوشت،پنیر ،شکلات و آجیل‌هاست.
وی با تاکید بر عدم مصرف زیاد روغن‌ها و چربی‌ها خاطرنشان کرد: از مصرف روغن و چربی‌های جامد (مانند پیه ،دنبه، روغن‌نباتی) پرهیز کنید و جهت طبخ غذا روغن مایع را جایگزین جامد نمایید زیرا نوع اسیدهای چرب آن مناسبتر و سالمتر است.
در صورت عدم دسترسی به روغن مایع جهت پخت و پز می‌توانید از روغن جامدی که ترانس می‌باشد،استفاده نمایید.در زمان خرید به برچسب روغن توجه کنید، اگر میزان ایزومر ترانس آن صفر درصد باشد می‌توانید برای پخت و پز استفاده کنید.
مهدوی روشن درخصوص روغن مصرف شده اظهار داشت: روغن مصرف شده را دوباره به ظرف اولیه آن برنگردانید و از مخلوط کردن روغن استفاده شده با روغن سالم ومصرف نشده خودداری کرد.
وی روش آپ پز،بخار پز و کباب کردن را جایگزین مناسب سرخ کردن دانست و بیان کرد: در شرایطی که لازم است غذایی سرخ شود ،فرایند سرخ کردن را با شعله کم و در کوهتاترین مدت ممکن انجام دهید و صرفا از روغن‌های مایع مخصوص سرخ کردن استفاده نمایید.
موقع سرخ کردن ماده غذایی در ظرف را نگذارید تا از برگشت بخارات و دود حاصل از روغن به درون آن جلوگیری شود.
رئیس انجمن تغذیه گیلان، رژیم غذایی اسید چرب غیراشباع را جایگزین مناسب چربی‌های اشباع و ترانس دانست و تاکید کرد:اسیدهای چرب غیراشباع برخلاف اسیدهای چرب اشباع ،تاثیر منفی بر کلسترون خون شما ندارند. منابع اسیدهای چرب غیراشباع عبارتند از روغن گیاهی مانند روغن زیتون، روغن کانولا، روغن سویا ،ماهی و مغزهای گیاهی .
دکتر مهدوی روشن در خصوص غذاهای سرخ شده در روغن و سایر غذاهای چرب گفت: مصرف غذاهای سرخ‌شده در روغن ،چربی گوشت‌ها،پوست مرغ ، لبنیات پرچرب، سس سفید،گوشت‌های احشایی مثل دل،قلوه،جگر،مغز،زبان،کله پاچه،کره،خامه،شیرینی‌های خامه ای را محدود کنید.
دکتر مرجان مهدوی روشن درباره پیشگیری از بیماری قلبی و عروقی، کبد چرب  و افزایش فشار خون اظهار داشت:مصرف زرده تخم مرغ محدود شود و مصرف سفیده تخم مرغ به دلیل نداشتن کلسترول محدودیتی ندارد.توصیه می‌شود بخش عمده گوشت مصرفی از نوع گوشت سفید (مرغ و ماهی) باشد و می‌توان از حبوبات و سویا به جایگزینی گوشت در برنامه غذایی به عنوان منبع خوب پروتئین استفاده نمود.
همچنین مصرف ماهی در برنامه غذایی هفتگی توصیه می‌شود.ماهی به دلیل داشتن اسیدهای چرب امگا3 برای پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی و عروقی مفید است و اسیدهای چرب امگا 3 آن برای تقویت حافظه و سلامت سیستم عصبی مفید می‌باشد.
وی در پایان گفت:در صورت استفاده از گوشت ترجیحا از گوشت مرغ بدون پوست بجای گوشت قرمز استفاده نمایید و چربی‌های قابل مشاهده گوشت را جدا نمایید.

 

تهیه و تنظیم : مرتضی جلیل نژاد

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

rohanihealth@gmail.com یکشنبه , 21 خرداد 1402 - 9:13

بسیار خوب و.جامع بودلطفا .در مورد تعداد واحد های معمول در رژیم غذایی روزانه در هر کدام از گروه های غذایی و همینطور میزان مجاز مصرف روزانه روغن ها هم در مصاحبه بعدی توضیح داده شود.سپاسگزارم