کد خبر : 529
تاریخ انتشار : جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰

۵۸ درصد شالیزارهای گیلان زیر کشت برنج رفت

۵۸ درصد شالیزارهای گیلان زیر کشت برنج رفت

به گزارش پویشگران گیل: رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: تاکنون ۱۳۹هزار هکتار از اراضی معادل ۵۸ درصد شالیزارهای استان زیر کشت برنج رفت. صالح محمدی اظهار کرد: نشاء برنج در ۸۸هزار و ۷۰۰ هکتار از شالیزارهای گیلان معادل۵۲ درصد اراضی نشاء شده داخل شبکه آبیاری سدسفیدرود و ۵۱ هزار هکتار یعنی ۷۶ درصد اراضی

به گزارش پویشگران گیل:
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: تاکنون ۱۳۹هزار هکتار از اراضی معادل ۵۸ درصد شالیزارهای استان زیر کشت برنج رفت.
صالح محمدی اظهار کرد: نشاء برنج در ۸۸هزار و ۷۰۰ هکتار از شالیزارهای گیلان معادل۵۲ درصد اراضی نشاء شده داخل شبکه آبیاری سدسفیدرود و ۵۱ هزار هکتار یعنی ۷۶ درصد اراضی نشا شده هم خارج از شبکه است.
وی با بیان اینکه ۱۷۱ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان به سد سفیدرود و منابع آبی ذخیره آن وابسته بوده و بقیه خارج از شبکه از آب رودخانه‌ها، آب‌بندان‌ها و چاه‌ها بهره می‌برند، تاکید کرد: شالیکاران از شرایط مناسب آب و هوایی کنونی برای نشاء برنج استفاده کنند.
رئیس سازمان جهادکشاورزی گیلان با اشاره به اینکه شالیکاران نسبت به استفاده از کود پایه فسفره قبل از نشاءکاری به منظور تقویت خاک و تولید توجه کنند، بر تنظیم آب داخل کَرت‌ها پس از نشاء برنج به منظور جلوگیری از رشد علف‌های هرز و استفاده از علف‌کش‌های مخصوص برنج هم تاکید کرد.
وی تصریح کرد:شالیکاران کشت و کار برنج را براساس تقویم زراعی انجام داده تا بتوانند مدیریت آب و نهاده‌ها را به درستی صورت دهند.
محمدی با تاکید بر ضرورت توجه شالیکاران به توصیه‌های فنی در کشت و کار برنج اضافه کرد: توجه برنجکاران به هشدارهای هواشناسی هم از جمله ضرورت هاست چنانکه از هر گونه کودپاشی در شرایط بارندگی خودداری کنند.
گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می‌آید که با ۲۳۸هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه نخست کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده‌است.
ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌ های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود،بیشترین رقم‌های کشت‌شده برنج در این استان،رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.