کد خبر : 5210
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۴

نوجوان مرگ مغزی در گیلان به یک بیمار زندگی بخشید

نوجوان مرگ مغزی در گیلان به یک بیمار زندگی بخشید
باربد چمن‌زیبای، کودک چهار ساله اولین اهدا کننده عضو در گیلان است

به گزارش پویشگران گیل:
مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی گیلان گفت:اهدای اعضای یک نوجوان دچار مرگ مغزی در استان به یک بیمار نیازمند به پیوند زندگی دوباره بخشید.
دکتر سیامک ریماز اظهار کرد:سیده فاطمه خادم تاسندهی 13ساله از اهالی شهرستان آستانه‌اشرفیه به دلیل خونریزی مغزی دچار مرگ مغزی شده بود و از دوازدهم ماه جاری در بیمارستان میلاد شهرستان لاهیجان بستری شده بود که روز گذشته با رضایت خانواده اهدای عضو انجام شد.
مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی گیلان خاطر نشان کرد: کبد این بیمار دچار مرگ مغزی در مرکز آموزشی، درمانی رازی رشت به یک بیمار نیازمند پیوند زده شد.
وی بیان داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون خانواده سه نفر از بیماران دچار مرگ مغزی برای اهدای عضو عزیزشان رضایت داده اند.
سال گذشته 37 مورد اهدا عضو با رضایت خانواده‌های بیماران دچار مرگ مغزی در گیلان به ثبت رسید، با اهدای عضو این تعداد از بیماران مرگ مغزی در استان، 30 مورد پیوند کلیه و 13مورد پیوند کبد در مرکز آموزشی درمانی رازی رشت انجام شد، 11 مورد از ارگان‌های اهدایی کلیه و کبد برای پیوند به شیراز و 10 مورد به تهران انتقال داده شد، در زمان حاضر حدود 300 نفر در لیست انتظار پیوند کلیه در گیلان و 25 نفر نیز در لیست پیوند کبد هستند.
تایید مرگ مغزی توسط چهار متخصص شامل بیهوشی، متخصص مغز و اعصاب، جراح مغز و اعصاب، داخلی و در نهایت متخصص پزشکی قانونی انجام می‌شود و در کنار این مراحل در صورت رضایت خانواده، اهدای عضو صورت می گیرد.
اعلام رضایت برای پیوند اعضا از سال 1387 در گیلان انجام می‌شود، باربد چمن‌زیبای، کودک چهار ساله اولین اهدا کننده عضو در گیلان است که با رضایت خانواده کلیه اش به مردی 42 ساله پیوند زده شد.
هر فرد مرگ مغزی در صورتی که خانواده اش خیلی زود برای اهدا عضو رضایت دهند، می‌تواند جان حداقل هشت نفر را از مرگ حتمی نجات داده و با اهدای نسوج 53 نفر را معلولیت نجات دهد بر اساس آمارها هر10 دقیقه یک نفر به فهرست انتظار برای پیوند عضو اضافه می‌شود،هر 2 ساعت یک نفر به خاطر نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می دهد.
ارگان های کلیه‌ها، قلب، کبد، پانکراس، روده، ریه، استخوان، مغز استخوان و برخی بافت‌های بدن از جمله پوست و قرنیه چشم، تاندون، غضروف و دریچه قلب از پیوندهای متداول است.
قانون پیوند اعضاء فروردین ماه 1379در مجلس شورای اسلامی به‌ تصویب رسید؛ براساس این قانون،اعضای بیماران فوت ‌شده یا بیمارانی که مرگ‌ مغزی آنان آشکار و مسلم شده را می‌توان به ‌شرط وصیت بیمار یا موافقت ولی‌دم برای پیوند ‌به بیمارانی که ادامه حیاتشان به پیوند عضو بستگی دارد، استفاده کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.