کد خبر : 15479
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۲

معصومه نیک‌کار

مراکز انتقال خون گیلان در شب‌های قدر فعال است

مراکز انتقال خون گیلان در شب‌های قدر فعال است
دکتر گیتی ایزدی پور: مراکز انتقال خون استان در روزهای ۱۹، ۲۱ و ۲۳ ماه مبارک رمضان با ۲ ساعت تاخیر برای اهدا خون فعال می‌شود.

به گزارش پویشگران گیل :
مدیر پزشکی گفت: مراکز انتقال خون استان در شب‌های قدر “شب ۱۹، ۲۱ و ۲۳ ماه مبارک رمضان” با افزایش ساعت کاری به صورت ویژه فعال است.
دکتر گیتی ایزدی‌پور اظهار کرد: مرکز جامع اهدای خون رشت در شب‌های ۱۹ و ۲۱ ماه مبارک رمضان از ساعت ۸ تا ۱۳ و ۱۸ تا ۲۳، شب بیست و سوم رمضان نیز از ساعت هشت صبح تا ۱۲ و ۱۸ تا ۲۲، سامانه اهدا خون در بلوار نماز رشت در شب‌های نوزدهم و بیست و یکم رمضان از ساعت ۱۵ تا ۲۲ و شب بیست و سوم رمضان از ساعت هشت تا ۱۲ صبح فعالیت می کند.
وی بیان کرد: پایگاه‌های انتقال خون لاهیجان نیز در شب‌های ۱۹ و ۲۱ ماه مبارک رمضان ساعت ۸ تا ۱۳ و ۱۸ تا ۲۳ و شب بیست و سوم ماه رمضان ۸ تا ۱۲ و ۱۸ تا ۲۲ برای میزبانی از مردم نوعدوست استان دایر است.
ایزدی پور اضافه کرد: پایگاه‌های انتقال خون شهرستان‌های لنگرود، رودسر، بندرانزلی، فومن، تالش و آستارا هم شب های نوزدهم و بیست و یکم ماه مبارک از ساعت ۸ تا ۱۳ و ۱۹:۳۰ تا ۲۳ و شب بیست و سوم از ۸ تا ۱۲ و ۱۹:۳۰ تا ۲۲ برای اهدا خون فعال است.
مدیر پزشکی انتقال خون گیلان خاطرنشان کرد: مرکز اهدا خون شهرستان صومعه‌سرا نیز شب نوزدهم و بیست و یکم ماه مبارک رمضان فقط از ساعت ۹ تا ۱۳ صبح میزبان اهدا کنندگان است.
وی ضمن قدردانی از مردم نوعدوست استان برای کمک به انتقال خون در تامین خون های مورد نیاز بیماران اظهار کرد: روزه‌داری ممانعتی برای اهدای خون نیست از این‌رو تمام افراد واجد شرایط می توانند در این کار خداپسندانه مشارکت کنند.
مدیر پزشکی انتقال خون گیلان بیان داشت: کارت ملی یا شناسنامه و یا گواهینامه مدارک لازم برای اهدای خون است، اهداکنندگان برای هماهنگی اهدای خون گروهی و واحد سیار انتقال خون می توانند با شماره ۳۳۳۳۲۶۷۰ واحد جذب تماس بگیرند.
وی یادآور شد: مراکز انتقال خون استان در روزهای ۱۹، ۲۱ و ۲۳ ماه مبارک رمضان با ۲ ساعت تاخیر برای اهدا خون فعال می‌شود.
استان گیلان به علت گردشگرپذیر بودن و آمار بالای تصادفات، جراحی‌های قلب و عروق، تعداد زیاد بیماران هموفیلی، تالاسمی و فاویسمی جزو استان های اول کشور به لحاظ مصرف فرآورده های خونی است.
حداقل سن ۱۸ سال تمام و حداکثر ۶۵ سال “اهداکنندگان مستمر تا ٧٠ سال”، حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم، فواصل اهدا خون هر 8 هفته یکبار مشروط به آنکه تعداد دفعات آن در طول یک سال برای آقایان از 4 بار و برای خانم ها از سه بار تجاوز نکند، از شرایط اهدای خون است.
سال گذشته ۱۰۱ هزار و۶۷۷ نفر به پایگاه‌های انتقال خون گیلان مراجعه کردند که از این تعداد نزدیک ۸۷ هزار نفر موفق به اهدای خون شدند که در مقایسه با سال ماقبل آن ۸.۰۹ درصد (8 و ٩ صدم درصد) افزایش دارد.
از مجموع اهداکنندگان یکسال گذشته ۴۹ هزار و ۳۶۲ نفر مستمر، ۲۴ هزار و ۸۳۶ نفر باسابقه هستند و بیش از ۱۲ هزار و ۷۶۵ نفر برای اولین بار به چرخه اهدای خون پیوستند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.