کد خبر : 11347
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۰

اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان مجرمان زیست محیطی مشمول مجازات جایگزین حبس می شوند

اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان مجرمان زیست محیطی مشمول مجازات جایگزین حبس می شوند
شهروندان به ویژه ساکنان حاشیه زرجوب و گوهررود از بی‌مهری‌ها نسبت به این رودخانه‌ها نگران هستند، آنان از آلودگی و بوی نامطبوع این رودخانه‌ها به ویژه در روزهای گرم، گلایه دارند و بارها از مسئولان مربوطه خواستار نجات زر و گوهر هستند، اما وضعیت این رودخانه‌ها نگران کننده است.

به گزارش پویشگران گیل:
مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان توضیح داد: برای صیانت از عرصه‌های محیط زیست و منابع طبیعی برای برخی مجرمان زیست محیطی بنا به تصمیم مرجع قضایی از ظرفیت مجازات‌های جایگزین حبس استفاده می شود.
علی‌اصغر روشنی افزود: با توجه به موضوع یاد شده در روزهای اخیر دو مجرم زیست محیطی طی حکمی از سوی عیسی نعمتی قاضی شعبه اجرای احکام کیفری بخش کوچصفهان ، حکم مجازات جایگزین حبس صادر شد.
وی اظهار داشت: بر اساس حکم یادشده برای دو نفر از مجرمان که مبادرت به برداشت غیرمجاز شن وماسه از بستر رودخانه سفیدرود کرده بودند ۴۸ ساعت پاکسازی حاشیه رودخانه زرجوب در نظر گرفته شده است.
مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: متخلفان به انجام ۴۸ساعت پاکسازی رودخانه زرجوب شهرستان رشت به صورت روزانه ۲ساعت ظرف مدت ۲ماه به عنوان خدمات عمومی رایگان محکوم شدند.
مجازات جایگزین حبس یکی از محورهای اصلی تحول قضایی است؛ در راستای صدور احکام جایگزین حبس با محوریت خدمات اجتماع محور و عام المنفعه برخی محکومان به جای رفتن به زندان و انتظار برای عفو و آزادی مشروط، از ابتدا یا در اثنای تحمل محکومیت، مشمول مجازات جایگزین حبس می شوند و از هنر، مهارت و توان مالی آنان در راستای نفع اجتماعی بهره گرفته می شود.
احیاء رودخانه‌های زرجوب و گوهررود رشت از سال‌های گذشته به مطالبه عمومی تبدیل شده‌است، شهروندان به ویژه ساکنان حاشیه زرجوب و گوهررود از بی‌مهری‌ها نسبت به این رودخانه‌ها نگران هستند، آنان از آلودگی و بوی نامطبوع این رودخانه‌ها به ویژه در روزهای گرم، گلایه دارند و بارها از مسئولان مربوطه خواستار نجات زر و گوهر هستند، اما وضعیت این رودخانه‌ها نگران کننده است.
به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان، بر اساس سنجش ۱۱ ایستگاه آزمایشی کیفیت آب در این دو رودخانه ،جالب است که آب این ۲ رودخانه در بالادست کیفتش عالی است اما پس از گذر از ۲۵ محله رشت به نسبت بد،بد و بسیار بد می شود.
رضا زمانی بیان کرد: عوامل اصلی آلایندگی این دورودخانه به ترتیب اولویت فاضلاب های خانگی شهر رشت ،فاضلاب شهرک صنعتی رشت و شیرابه پسماند سراوان است.
رودخانه‌های زرجوب و گوهررود رشت که سالهاست با مشکل ورود فاضلاب شهری و خانگی مواجه هستند، هنوز نتوانسته از این بحران زیست محیطی خارج شوند و به نظر می‌رسد برای برون رفت از این معضل و مدیریت آن برنامه‌ای جدی وجود ندارد.
گیلان دارای ۹۶ رودخانه دائمی و فصلی است و سپید رود دومین رود بزرگ ایران در گیلان است که جلگه و کشاورزی این استان مرهون این رودخانه است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.