کد خبر : 6564
تاریخ انتشار : شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۸:۳۳

مدیر تعاون روستایی گیلان: دریافت بذر برای کشت قراردادی شالیکاران اجباری نیست

مدیر تعاون روستایی گیلان: دریافت بذر برای کشت قراردادی شالیکاران اجباری نیست
طرح کشت قراردادی در سال زراعی پیش رو در ۴۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان های شمالی اجرا خواهد شد.

به گزارش پویشگران گیل:
مدیر تعاون روستایی گیلان گفت: دریافت بذر از سوی شالیکاران استان برای برخودرای از طرح کشت قراردادی اجباری نیست و بدون دریافت بذر با کشاورز قرارداد بسته می‌شود.
عباس جعفرپور با بیان اینکه تاکنون حدود سه هزار شالیکار در شهرستان‌های مختلف گیلان برای طرح کشت قراردادی اقدام کرده اند،اظهار داشت: این تعداد کشاورز در استان با نزدیک به یک هزار و ۹۰۰ هکتار شالیزار وارد قرارداد کشت با مباشران شده‌اند.
وی با بیان اینکه طرح کشت قراردادی امسال برای نخستین بار در استان‌های شمالی کشور به اجرا درآمد، افزود: این طرح شامل فرآیند تولید محصولات کشاورزی بر اساس قرارداد مکتوب بین تولید کننده و خریدار است و محصول به صورت توافقی، تضمینی و با قیمت مشخص خریداری می‌شود.
مدیر تعاون روستایی استان گیلان اظهار داشت: در اجرای طرح کشت قراردادی، بذر برای خزانه‌گیری بر اساس توافق در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد، البته در دریافت نوع بذر هیچ اجباری نیست ضمن اینکه بدون دریافت بذر می‌توان قرارداد منعقد کرد.
وی یادآور شد: ٢ اتحادیه تعاونی روستایی و تعاونی‌های تولید روستایی گیلان به عنوان مباشران اصلی طرح در استان موظفند تا بذر و نهاده های کشاورزی لازم شامل، کود و سم را بدون دریافت پیش پرداخت و از طریق پشتیبان طرح (شرکت خدمات حمایتی) تامین و هزینه آن را هنگام تحویل محصول از کشاورز برنجکار طرف قرارداد، کسر کنند.
وی افزود: مباشر براساس تفاهم نامه منعقد شده بین صندوق بیمه محصولات کشاورزی و وزارت جهادکشاورزی، تمامی قراردادهای ذکر شده را تحت پوشش بیمه قرار داده و هزینه آن همانند سایر موارد ابتدا از طرف دولت پرداخت و در پایان از محل دریافت و فروش محصول، با تخفیف ۱۰ درصدی از سوی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، تسویه می‌شود.
جعفرپور در ادامه با بیان اینکه تمامی بذرهای تولید شده برنج “گواهی شده” در اتحادیه تعاونی های روستایی برای سال زراعی جدید نزدیک به ۷۰۰ تن قبل از سال توزیع شد، افزود: شرکت خدمات حمایتی برای حمایت از کشاورز نیز بذرهایی را هم به صورت کشت قراردادی و هم آزاد توزیع می‌کند، این مهم که کشاورز برای کشت قراردادی اجباری برای دریافت بذر ندارد.
در پی ابلاغ وزارت جهاد کشاورزی و سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور، مدیریت تعاون روستایی و سازمان جهاد کشاورزی گیلان، در اقدامی مشترک، از طریق شبکه تعاونی های روستایی و تولید روستایی استان با کشاورزان، قرارداد اجرای کشت قراردادی منعقد کرده اند.
طرح کشت قراردادی در سال زراعی پیش رو در ۴۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان های شمالی اجرا خواهد شد. در این طرح مواد اولیه کشت و کار برنج از قبیل بذر، کود، سموم شیمیایی، حمایت‌های بیمه‌ای و حتی توصیه‌های فنی در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد، پس از برداشت، برنج تولید شده یا شلتوک آن به قیمت روز خریداری می‌شود و هزینه‌ها در این زمان از محصول فروخته شده کم خواهد شد.
با اجرای طرح کشت قراردادی کشاورز دیگر دغدغه مالی نخواهد داشت و به راحتی حتی زمانیکه قدرت تامین نقدینگی و تامین نهاده را ندارد و می تواند کار خود را آغاز کند.
گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می‌آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه نخست کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده‌ است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.