کد خبر : 11841
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۵

توقف یک هفته‌ای دفن زباله در سراوان رشت

توقف یک هفته‌ای دفن زباله در سراوان رشت
دهیار سراوان خلف وعده مسئولان و عدم تحقق وعده‌های مسئولان سابق را علت اصلی اعتراض مردم عنوان کرد

به گزارش پویشگران گیل:
تازه‌ترین گزارش نشان می دهد که با مخالفت و نارضایتی اهالی سراوان رشت، ارسال و دفن زباله در این سایت که چندین دهه فعال است طی یک هفته اخیر متوقف شد.
به نقل از اهالی و مسئولان محلی، طی یک هفته اخیر به دلیل نارضایتی مردم و ساکنین بومی منطقه سراوان رشت که در چندین دهه اخیر میزبان اصلی زباله سراسر استان گیلان به خصوص شهرستان رشت بودند، هیچگونه زباله‌ای به این منطقه ارسال نمی‌شود.
جمعی از اهالی سراوان رشت طی روزهای اخیر در اعتراض به وضعیت نامناسب محل دفن زباله از یکشنبه گذشته، ورود خودروهای حمل زباله به این منطقه جلوگیری کرده و خواستار تعیین تکلیف و رسیدگی به مشکلاتشان شدند.
مردم منطقه سراوان رشت در گفت و گوبا خبرنگار ایرنا اظهار داشتند: مسئولان مربوطه برای رفع مشکل در محل دفن زباله در سراوان رشت از سالهای گذشته هر بار وعده هایی داده اند اما تاکنون محقق نشده‌است و صبر مردم و ساکنان منطقه تمام شده دیگر اجازه دفن زباله در این منطقه را نمی‌دهیم.
اهالی و ساکنان منطقه همچنین از بوی تعفن و غیر قابل تنفس، بیماریهای مسری و همچنین سرریز شیرابه‌های سمی به مناطق مسکونی خود گلایه کرده و خواستار حل دائمی این مشکل خارج از وعده های تحقق ناپذیر شدند.
محل دفن زباله در منطقه سراوان رشت کوهستانی از زباله به ارتفاع ۹۲ متر است که طبق آخرین براوردهای رسمی و غیر رسمی یک میلیون تن زباله از گذشته انباشته است و روزانه نیز نزدیک یکهزار تن زباله وارد این منطقه می‌شود، دهیار سراوان رشت امروز دوشنبه با بیان اینکه از یکشنبه هفته گذشته محل دفن زباله در منطقه سراوان رشت با اعتراض مردمی بسته شده‌است، گفت: مردم اجازه ورود خوردوهای حمل زباله در این منطقه را نمی‌دهند.
مجید صالحی با اشاره به اعتراضات مردمی طی سالهای اخیر اظهارداشت: در آخرین اعتراض مردم منطقه سراوان رشت در سال ۹۸ در صورتجلسه‌ای قرار بود که تا پایان سال ۱۴۰۱ محل دفن زباله سراوان رشت ساماندهی، بهسازی و پوشیده و درختکاری شود.
وی در ادامه افزود: قرار بود مردم، اعضای شورا و دهیار سراوان مرحله به مرحله موارد یاد شده برای رفع مشکل را مشاهده و نظارت کنند اما تاکنون وعده های داده شده محقق نشده است.
دهیار سراوان خلف وعده مسئولان و عدم تحقق وعده‌های مسئولان سابق را علت اصلی اعتراض مردم عنوان کرد و گفت: این مهم بار دیگر اعتراض مردم در منطقه سراوان رشت و بستن راه بر روی خودروهای حمل زباله را موجب شده‌است.
بی‌اعتمادی مردم منطقه سراوان رشت
فرماندار رشت نیز شب گذشته به همراه جمعی از مسئولان در جمع مردم سراوان رشت که راه را به روی خودروهای حمل زباله بسته بودند، حاضر شد و از مردم خواستار صبوری و اعطای وقت بیشتر به دولت مردانبرای حل دائمی این مشکل شد.
فرماندار رشت نیز امروز درباره حضور خود در جمع مردم و ساکنان منطقه سراوان به خبرنگار ایرنا گفت: دیشب از طرف استاندار برای دومین بار برای شنیدن حرف‌های مردم سراوان رشت در منطقه حضور یافتم و دغدغه مردم را از نزدیک شنیدیم.
حمیدرضا امام پناهی اظهار داشت: از مردم خواستیم تا نماینده‌ای را برای برگزاری جلسه‌ای در استانداری با حضور کارشناسان و مدیران مربوطه انتخاب کنند که البته تاکنون نماینده‌ای معرفی نشده است.
وی با بیان اینکه همدیگر را قبول نداریم، افزود: مسئولان گذشته در سنوات قبل وعده هایی را برای حل مشکل سراوان به مردم منطقه داده‌اند که عدم تحقق آنها امروز منجر به بی‌اعتمادی مردم شده است.
فرماندار شهرستان رشت با همدردی نسبت به دغدغه اهالی منطقه اظهار داشت: مشکل دفن زباله در منطقه سراوان رشت، معضل دیروز و امروز نبوده و بیش از ۳۰ سال است که زباله در این منطقه حمل و دفن می شود که باید تدبیر شود.
وی با اشاره به بازدید احمد وحیدی وزیر کشور در سفر هیات دولت به گیلان در بهمن ماه پارسال از محل دفن زباله و با توجه به تاکیدات ایشان که باید ۲ کار اساسی برای رفع مشکل انجام شود، افزود: ابتدا اینکه ظرفیت شرکت کودآلی از ۲۵۰ تن به هزار تن برسد و تفکیک انجام شود ضمن اینکه با راه اندازی زباله سوز دفن زباله را نداشته باشیم.
تاکید استاندار گیلان بر اقناع و اعتمادسازی مردم سراوان
استاندار گیلان نیز با توجه به اهمیت رفع مشکل مردم در سراوان رشت و ساماندهی دفن زباله در این منطقه اسفندماه پارسال جلسه کمیته پسماند را در محل دفن زباله برگزار کرد، اسدالله عباسی در این نشست گفته بود: مردم در سراوان رشت گرفتار این مشکل هستند، آنان به جای استفاده از جنگل سرسبز و طبیعت باید در این شرایط سخت زندگی کنند.
وی اظهار داشت: با مردم منطقه صحبت کنید که جایی دیگر برای دفن زباله نداریم، هشت سال در دولت گذشته تصمیم گرفته شد، اما یک حرکت کوچک برای رفع مشکل در محل دفن زباله سراوان رشت نشده است.
عباسی با بیان اینکه از همین فردا برای رفع مشکل دفن زباله در سراوان رشت حرکت جهادی باید صورت گیرد تاکید کرد: هر چه در توان دارید به کار گیرید، صاحبان اندیشه و ایده را برای رفع مشکل فراخوان دهید، ضمن اینکه به دنبال پهنه و گزینه های دیگری برای دفن زباله نباشیم تا دردسرهای دیگر پیش نیاید.
وی با اشاره به شیرابه‌های محل دفن زباله سراوان رشت و ورود آن به زرجوب و درنهایت به تالاب انزلی خاطر نشان کرد: روزانه در ایام بارانی ۱۵ لیتر بر ثانیه و در روزهای غیربارانی ۶ لیتر بر ثانیه شیرابه به زرجوب و انتها به تالاب انزلی ریخته می‌شود.
بخشی از زباله قبل از ورود به محل دفن زباله در سراوان رشت به شرکت کودآلی گیلان منتقل می‌شود به عبارتی حدود ۴۰۰ تن زباله در روز از بخش مرکزی رشت شامل شهرستان‌های فومن، صومعه‌سرا، شفت، سنگر و رشت به میزان (درصد سهم شهرداری های این شهرستان ها در این شرکت) به شرکت کودآلی منتقل می‌شود.
در زمان حاضر ۲ خط بازیافت یا “پردازش” زباله در شرکت کودآلی گیلان فعال است، این خط‌ها شامل سرندهایی است که زباله در بدو ورود وارد آنها شده، پلاستیک های زباله پاره می شود و پس از سرندشدن “الک شدن” موادآلی موجود در زباله از جمله پوست میوه‌ها، مواد خوراکی دورریز شده از آن جدا و از زیرسرند وارد نقاله می‌شود و به سمت بخش تولید کود حرکت می‌کند.
همچنین در زمان حاضر نزدیک ۶۰ درصد زباله استان گیلان در ۲ خط پردازش زباله شرکت کودآلی گیلان مورد پردازش قرار می گیرد و ۴۰ درصد زباله نیز هر روز به محل دفن زباله در سراوان رشت منتقل می‌شود که با راه اندازی دستگاه زباله سوز مقدار زباله بازگشتی در شرکت کودآلی وارد زباله سوز شده و با این کار زباله‌ای به محل دفن زباله در منطقه سراوان رشت منتقل نخواهد شد.
جنگل‌های سراوان رشت با زیبایی های شگفت انگیزش، افزون بر سه دهه است که محلی برای تخلیه زباله‌های این شهر و برخی از شهرهای اطراف شده، به طوری که شیرابه های ناشی از زباله ها و بوی تعفن آن، موجب نگرانی و ناراحتی مردم این منطقه شده است.
دفع زباله در سراوان رشت هر چند وقت موجب اعتراضات مردمی می‌شود، اهالی سراوان رشت در سال های ۹۵، ۹۶ و ۹۸ در اعتراض به وضعیت نامناسب دفن زباله، راه عبور ماشین‌های حمل زباله را بستند اما هر بار با قول‌های مسئولان وقت دست از اعتراض کشیدند.
متاسفانه پروژه زباله سوز رشت به عنوان راه حل خروج از بن بست دفن زباله سراوان نیز تا به امروز به جایی نرسیده است و طبق گزارشات رسمی در حال حاضر پیشرفت فیزیکی حدود ۲۰ درصدی را طی کرد.
این در حالی است که عملیات اجرایی زباله سوز رشت همزمان با زباله سوز ساری آغاز شد که پروزه ساری در حال حاضر به مرحله بهره برداری رسیده است .

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.