کد خبر : 6523
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۱

کشت بادام زمینی در آستانه اشرفیه آغاز شد

کشت بادام زمینی در آستانه اشرفیه آغاز شد
درصد بهره مندی باغات بادام زمینی این شهرستان از آبیاری تحت فشار صفر بوده و این در حالی است که اجرای این طرح در بهبود عملکرد و افزایش میزان تولید محصول بادام زمینی نقش موثری دارد.

به گزارش پویشگران گیل:
مدیریت جهاد کشاورزی آستانه اشرفیه از آغاز کشت بادام زمینی در سطح ۲ هزار و ۵۰۷ هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان خبر داد.
مهرداد محمدی افزود: امسال نخستین کشت بادام زمینی در این شهرستان در سطح یک و نیم هکتار از اراضی روستای دهسر انجام شد.
وی در ادامه با بیان اینکه کشت بادام زمینی همه ساله در اوایل اردیبهشت ماه در این شهرستان آغاز می‌شود،افزود: محصول بادام زمینی این منطقه در اواخر مردادماه برداشت و به بازار مصرف عرضه می‌شود.
به گفته وی رقم بادام زمینی این منطقه از نوع گلی است و حدود پنج هزار بهره بردار در زمینه کشت، تولید و فرآوری این محصول در شهرستان فعالیت دارند.
مدیریت جهاد کشاورزی آستانه اشرفیه خاطر نشان کرد: ۹۹ درصد زمین های زیرکشت بادام زمینی این منطقه بصورت مکانیزه و یک درصد نیز بصورت سنتی کشت می‌شود.
وی یادآور شد: سالانه در هر هکتار از زمین‌های زیر کشت بادام زمینی این منطقه حدود ۶ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم پیله بادام زمینی بدست می آید که از این میزان حدود چهار تن دانه این محصول حاصل می‌شود.
محمدی همچنین با اشاره به وضعیت برخورداری باغات بادام زمینی این منطقه از آبیاری تحت فشار اظهار داشت: درصد بهره مندی باغات بادام زمینی این شهرستان از آبیاری تحت فشار صفر بوده و این در حالی است که اجرای این طرح در بهبود عملکرد و افزایش میزان تولید محصول بادام زمینی نقش موثری دارد.
وی تامین آب مورد نیاز باغات بادام زمینی را ضروری دانست و گفت: با توجه به اهمیت اجرای طرح آبیاری تحت فشار در تامین آب مورد نیاز باغات بادام زمینی، انتظار می‌رود بادامکاران منطقه این طرح را در اولویت فعالیت‌های خود قرار دهند.
وی با بیان اینکه کشت و تولید این محصول استراتژیک نیازمند تامین آب کافی است،اظهار داشت: در حال حاضر شرایط باغات بادام زمینی شهرستان مطلوب است و امیدواریم امسال با تنش کمبود آب کشاورزی روبرو نشویم.
محمدی این شهرستان را قطب اصلی تولید بادام زمینی در کشور دانست و گفت: کیفیت و طعم خوب موجب شده تا محصول بادام زمینی منطقه ( بصورت آجیل و کره ،بادام سوخته که نوعی شیرینی محلی است) همواره مورد توجه مصرف کنندگان قرار گیرد.
شهرستان آستانه اشرفیه در شرق استان گیلان،با دو بخش مرکزی و بندرکیاشهر، دارای ۱۰۵ روستا و حدود ۱۰۸ هزار نفر جمعیت است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.