کد خبر : 13988
تاریخ انتشار : یکشنبه ۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰

نوید لبخند بر چهره تئاتر گیلان

نوید لبخند بر چهره تئاتر گیلان
متاسفانه بارزترین مشکل تئاتر استان عدم حمایت مالی است که در سال ۴۰۰ همان حمایت قطره چکانی سال های گذشته نیز انجام نشد اما متولیان فرهنگی استان قول داده‌اند بودجه در نظر گرفته شده سال ۱۴۰۱ برای حمایت از گروه های نمایشی استان تحقق یابد.

به گزارش پویشگران گیل:
امروز در هفتم فروردین سال ۱۴۰۱، مصادف با بیست و هفتم مارس ۲۰۲۲ میلادی و شصتمین سال بزرگداشت روز جهانی تئاتر، کلام متولیان هنری گیلان پس از رکود کرونایی نوید لبخندی نو بر چهره تئاتر در سرزمینی با بیش از یکصد سال سابقه نمایش را می‌دهد.
تئاتر، آئینه زندگی بر صحنه و توانای خلق لبخند و اشک بر سیمای مخاطب خویش است؛ گیلان که خود بالنده به بیش از یکصد سال سابقه تئاتر در کشور است، نمادی به شکوه ” اکبر رادی ” در تئاتر کشور دارد که شهرتش به برآورندگی و خلق تئاتر هویت است .
فرهنگ و هنر بسانِ تار و پود فرش می ماند، استحکامیست که گره در گره نقش می بافد، بدان سان که سودای تمجید نمی خواهد و تنها حضوری برای بودن برایش کافیست .
رییس انجمن هنرهای نمایشی گیلان سال ۱۴۰۱را با همه فراز و فرود کرونایی سال لبخند برای این شاخه هنری می داند و اظهار امیدواری کرد همه قول های مالی داده شده برای امسال تحقق بخشد تا شاهد آثار فاخر و جشنواره هایی قابل در استان باشیم.
محمد صادق‌حسنی که خود از چهره‌های ملی تئاتر کشور است گفت: اگرچه کرونا ضربه‌ای ناخوش بر پیکره هنر گیلان بود اما فعالان تئاتر گیلان صحنه را خالی نکردند و در سال ۱۴۰۰ در جشنواره‌های متعدد ملی تا جشنواره تئاتر فجرحضور یافتند و درخشیدند.
وی اظهار داشت: متاسفانه بارزترین مشکل تئاتر استان عدم حمایت مالی است که در سال ۴۰۰ همان حمایت قطره چکانی سال های گذشته نیز انجام نشد اما متولیان فرهنگی استان قول داده‌اند بودجه در نظر گرفته شده سال ۱۴۰۱ برای حمایت از گروه های نمایشی استان تحقق یابد.
صادق‌حسنی سال ۱۴۰۱ را سال پرو بال گرفتن جشنواره‌های متعدد تئاتر خواند و اظهار امیدواری کرد در این سال بر خلاف دو سال گذشته لبخند رضایت بر چهره هنرمندان تئاتر نقش بندد.
معاون هنری و امور سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان هنر را وسیله ارتباط انسان ها برای سیر به سوی جامعه انسانی مطلوب می داند و سال نو را سال جان گرفتن جشنواره های متعدد در قامت ملی و جوشش نشاط هنر پس از یک ضربه مهلک کرونایی در استان توصیف می کند .
سیدامیر مصباح در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اگرچه کرونا برای مدتی هنرمندان را خانه نشین کرد و بعد از مدتی با ایجاد محدودیت زمینه حضور فراهم شد اما با همه محدودیت ها در سال ۱۴۰۰ هنرمندان تئاتر از فعالیت بازنماندند و ضمن موفقیت در جشنواره‌های متعدد و بر گزاری سی و سومین جشنواره استانی ، شش گروه تئاتر رسمی به گروه های پیشین افزوده شد و همینک ۳۷ گروه رسمی تئاتر در گیلان فعالیت دارند.
وی با بیان اینکه سال گذشته با همه محدودیت‌ها بیش از ۸۰ گروه به اجرای نمایش در استان پرداختند ادامه داد: با فروکش کردن وضعیت کرونا و انجام واکسیناسیون خوشبختانه بسیاری از محدودیت ها برداشته شد و تقاضا برای اجرا در سال جدید بسیار است که امیدواریم فرصت اجرا برای همه گروه های نمایشی فراهم شود.
معاون امورهنری و سینمایی گیلان همچنین گفت که طی چند سال گذشته متاسفانه کرونا مانع از برگزاری جشنواره سراسری تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان شد و با بهبود وضعیت کرونا فراخوان این جشنواره بزودی منتشر می‌شود.
روز جهانی تئاتر فرصتیست تا هنرمندان، صاحب نظران، کارشناسان و مسوولان فرهنگ و هنر و به ویژه هنر تئاتر بر قدرت هنرهای نمایشی در گرد آوردن‏ و یک دل ساختن مردم تاکید کنند و فرصتی را فراهم آورند تا در دیدگاهی ویژه، نسبت به این هنر و قابلیت آن در کمک به تفاهم و دوستی بار دیگر حضور فعال تر و جدی تر داشته باشند.
به هر روی هنرمندان تئاتر گیلان پس از گذر از روزگارانی سخت و توقفی طولانی در سال نو با تبلور اندیشه هایی نو و رویشی ققنوس وار به میدان آمدند تا چونان همیشه تئاترسرزمینشان، بارقه امید بر صحنه نمایش و ذهن مخاطبان وفادارشان خلق کنند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.