کد خبر : 27519
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۷:۳۰

قایقرانان گیلانی،موفق به کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۴ فرانسه شدند

قایقرانان گیلانی،موفق به کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۴ فرانسه شدند
قایقرانان گیلانی در المپیک ۲۰۲۰ توکیو ۲ سهمیه کسب کرده بودند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پویشگران‌ گیل:

رئیس هیات قایقرانی استان گیلان گفت: با توجه به اینکه ۲ قایقران این استان در المپیک ۲۰۲۰ توکیو حضور یافته بودند اما در المپیک ۲۰۲۴ فرانسه فقط یک قایقران از گیلان حضور خواهد یافت.

علیرضا محمدی افزود: خوشبختانه علی آقامیرزایی ورزشکار شایسته و ملی‌پوش استان گیلان که در المپیک توکیو نیز حضور داشت، موفق شد سهمیه المپیک ۲۰۲۴ فرانسه را در رشته قایقرانی آب‌های آرام کایاک یک نفره هزار متر کسب کند.

وی گفت: آقامیرزایی در رقابتهای قهرمانی آسیا و کسب سهمیه المپیک که در توکیو برگزار شد، در رشته کایاک یک نفره هزار متر با حریفانی از سنگاپور، ازبکستان، ژاپن، چین، قزاقستان، عراق و کره روبرو شد که در نهایت با ثبت زمان سه دقیقه و ۵٠ ثانیه و ۲۸۲ هزارم ثانیه به عنوان قایق سوم از خط عبور کرد و با کسب مدال برنز، جواز حضور در المپیک پاریس فرانسه را کسب کرد.

وی ادامه داد: با توجه به کسب سهمیه قایق ۲ نفره قزاقستان و طبق قوانین فدراسیون جهانی اولویت سهمیه با قایق گروهی است، به همین دلیل سهمیه قایق یک نفره قزاقستان که دوم شده بود به نفر سوم تعلق گرفت و علی آقامیرزایی موفق شد سهمیه المپیک را تصاحب کند.

رئیس هیات قایقرانی گیلان اضافه کرد: الناز شفیعیان دیگر ورزشکار ملی پوش گیلانی حاضر در این دوره از رقابتها بود که وی متاسفانه موفق نشد تا سهمیه المپک ۲۰۲۴ فرانسه را کسب کند زیرا این قایقران در نهایت رتبه پنجم را کسب کرد.

وی در ادامه گفت: البته نازنین ملایی ورزشکار شایسته و زبده استان گیلان که در المپیک توکیو نیز حضور داشت و بهترین نتیجه تاریخ قایقرانی را در ادوار مختلف المپیک کسب کرده بود، از حضور در رقابتهای انتخابی انصراف داد و به همین دلیل نتوانست در رقابتهای قهرمانی آسیا و کسب سهمیه المپیک در توکیو حضور یابد.

محمدی بیان کرد: این در حالی است که نازنین ملایی تمرینات خود را به طور مستمر ادامه می دهد و امیدواریم که وضعیت آمادگی این قایقران ملی پوش به گونه‌ای باشد که سرانجام به عنوان یکی از مسافران المپیک ۲۰۲۴ فرانسه انتخاب شود.

وی خاطرنشان کرد: هم اینک و در رشته قایقرانی، ورزشکاران ایران قادر به کسب مدال نیستند و فقط حضور آنان در المپیک و رقابت با برترین قایقرانان جهان افتخاری است که نصیب آنان می شود و امیدواریم که علی آقامیرزایی که تاکنون تنها نماینده استان گیلان در رشته قایقرانی در المپیک ۲۰۲۴ محسوب می شود، نتایج ارزنده‌ای را در این المپیک کسب کند.به جز علی آقامیرزایی که توانست سهمیه المپیک ۲۰۲۴ را کسب کند، محمد رهبری دیگر ورزشکار گیلانی به همراه تیم ملی اسلحه سابر شمشیربازی سهمیه این المپیک را تصاحب کند تا از گیلان تاکنون ۲ ورزشکار سهمیه حضور در المپیک فرانسه را کسب کرده باشند.

البته در المپیک ۲۰۲۰ توکیو، آرمین هادی پور در رشته تکواندو، سارا بهمنیمار در رشته کاراته ، محمد رهبری در رشته شمشیربازی (انفرادی و تیمی)، علی آقامیرزایی و نازنین ملایی در رشته قایقرانی، ورزشکاران گیلانی بودند که در آن المپیک حضور داشتند که آرمین هادی‌پور، سارا بهمنیار و محمد رهبری در رشته های ورزشی خود در المپیک ۲۰۲۰ موفقیتی حاصل نکرده و حدف شدند، البته محمد رهبری در بخش تیمی نیز، مقام ششم المپیک را به همراه تیم ملی اسلحه سابر ایران کسب کرده بود.

علی آقامیرزایی نیز در جریان مسابقات المپیک توکیو، ابتدا در دور مقدماتی پنجم شد و جواز حضور در مرحله یک چهارم نهایی را کسب کرد که در این مرحله با کسب رتبه چهارم ، از راه یابی به مرحله نیمه نهایی بازماند چون در این مرحله از هر گروه، سه قایقران به مرحله نیمه نهایی صعود می کرد که با این وجود کار این قایقران در المپیک توکیو پایان یافت.

علی آقامیرزایی متولد ۱۳۷۱ و اهل شهرستان بندرانزلی است که در قایقرانی و رشته کایاک فعالیت می کند. او نیز مدال های ارزشمندی را تصاحب کرده که می توان به مدال برنز بازی های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا اندونزی، مدال نقره بازی های آسیایی ۲۰۱۴ اینچون کره جنوبی، مدال طلای قهرمانی آسیا در سال ۲۰۱۵ اندونزی ، ۲ مدال نقره در مسابقات قهرمانی آسیا در سال ۲۰۱۳ و ۲ مدال برنز مسابقات قهرمانی آسیا در سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ اشاره کرد.

اما نازنین ملایی دیگر ورزشکار شایسته گیلان دیگر نماینده ورزش این استان در المپیک توکیو بود که البته وی در روزهای پایانی، حضورش در المپیک مسجل و در رشته روئینگ در این مسابقات حضور یافت که سرانجام با کسب رتبه یازدهم، بهترین نتیجه قایقرانان ایرانی را در طول رقابت های المپیک به نام خود ثبت کرد.

این ورزشکار ملی پوش گیلانی در جریان مسابقات قایقرانی روئینگ المپیک در بخش بانوان در مرحله مقدماتی با شایستگی ظاهر و سرانجام با کسب رتبه سوم به مرحله دوم راه یافت و در این مرحله با درخشش خود مقام سوم را کسب کرد تا به مرحله نیمه نهایی راه یابد که در این مرحله توانست مقام ششم را تصاحب کند.

این قایقران برجسته گیلانی با کسب مقام ششم راهی فینال گروه B شد تا اولین قایقران ایرانی باشد که حضور در این مرحله از المپیک را تجربه می کند که سرانجام نیز، نازنین ملایی در پایان رقابت های روئینگ یک نفره هزار متر در جایگاه یازدهم ایستاد تا بهترین نتیجه قایقرانی روئینگ را در تاریخ ایران در بازیهای المپیک به نام خود ثبت کند.

این در حالیست که مرحوم محمود نامجو تنها مدال‌آور المپیکی ورزش گیلان است که این ورزشکار برجسته در ۲ دوره متوالی رقابت‌های المپیک موفق به کسب مدال شد تا از این بابت نام مرحوم نامجو نه تنها در دریافت نخستین مدال طلای جهانی، بلکه بابت کسب ۲ مدال در ۲ دوره متوالی المپیک نیز در ورزش ایران و در ورزش گیلان جاودانه شود چون این ۲ مدال باارزش وزنه بردار نابغه، تنها مدال های المپیکی ورزش گیلان بشمار می رود.

مرحوم نامجو در مسابقات وزنه برداری المپیک ۱۹۵۲ هلسینکی فنلاند با درخشش خیره کننده خود موفق به کسب مقام نایب قهرمانی شد تا مدال نقره المپیک را بر گردن بیاویزد و نخستین ورزشکار گیلانی باشد که مدال المپیک کسب می کند و در دوره بعدی مسابقات المپیک نیز، در المپیک ۱۹۵۶ ملبورن استرالیا نیز توانست مدال برنز وزن خود را کسب کند تا یک مدال ارزشمند المپیکی دیگر بر ویترین افتخارات و مدال های این نابغه وزنه‌برداری افزوده شود.

منبع:ایرنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.