کد خبر : 24407
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱:۱۱

کاندیدای مردم رشت در مجلس شورای اسلامی:

پایان بازی‌های تکراری با انتخاب اصلح

پایان بازی‌های تکراری با انتخاب اصلح
مهمانپرست:حمایت از کشاورز در دولت‌ها باعث انسجام بخشی،بخش اقتصادی و افزایش توان کشاورزی برای تولید می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پویشگران گیل:

انتخابات مجلس شورای اسلامی در برخی شهرستان‌های استان گیلان به ویژه در حوزه انتخابیه شهرستان رشت با سراوان پر از زباله ،سنگر و کوچصفهان و شهرستان تازه تاسیس خمام داوطلبان بسیار زیادی را برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی در انتظار گرفته است. آنچه مسلم است اقبال مردمی به سمت و سوی چهره‌های سیاسی اجتماعی می‌باشد که در دوران مسئولیت‌های مختلف،جایگاه پاسخگویی به مطالبات مردمی را در اولویت قرار داده و کارنامه شفافی ارائه نموده باشند.این بار مردم رشت با سابقه بلند مدت در تاریخ سیاسی اجتماعی این سرزمین سبز،بدنبال تکرارهای بی‌نتیجه نیستند.از شعارها و وعده‌ها لبریزند و مشارکت را در حرفای تازه دنبال می‌کنند.

دکتر رامین مهمانپرست سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشورهای تایلند،قزاقستان،لهستان،لیتوانی و سخنگوی سابق وزارت امورخارجه،یکی از داوطلبان خوشنام و گیل مردی است که از حوزه انتخابیه رشت و خمام در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به تائید شورای نگهبان رسیده است.

مهمانپرست نودهی در جمع خبرنگاران رشت با بیان این مطلب که رسانه‌ها با اطلاع‌رسانی باعث روشنگری جامعه و هدایت مردم به سمت انتخاب‌های مناسب و انتقادهای سازنده می‌شوند،خودش را اینگونه معرفی نمود:در دانشگاهی درس خوانده‌ام که بدلیل شرایط سال‌های قبل انقلاب، جزء سیاسی‌ترین دانشگاه‌های کشور بوده است.در سه سال اول تحصیل،قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در دانشگاه شریف در فعالیت‌های دانشجویی و ضد پهلوی فعال بوده‌ام و با پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 با شرکت در دوره آموزشی نظامی دانشگاه شریف، جز هسته اولیه 22 نفره تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شدم.

وی ادامه داد: فعالیت در تشکیل مدارس ویژه تربیت کودکان و نوجوان بعد از حکومت پهلوی در آموزش و پرورش با برپایی مدارسی متنوع با هدف فراگیری آموزش‌های چند جانبه و تربیت کادری مومن ادامه فعالیتم بوده است.با آغاز دهه 60 همکار مطبوعاتی،شما شدم و بصورت حرفه ای در روزنامه رسالت،در ابتدا اخبار جنگ تحمیلی و سپس مسئول بخش سیاسی روزنامه بودم و به دلیل تجربه آن روزها همیشه ارتباط خوبی با رسانه‌ها و همکاران خبرنگار داشته‌ام.

بعد از طی دوران خدمت سربازی و از سال 66 در وزارت امورخارجه در سمت‌های مختلف از جمله سفارتخانه‌های چند کشور، سخنگویی و دستیار ویژه وزیرخارجه را برعهده داشتم که بهترین روزهای خدمتم در وزارتخارجه دوران سخنگویی‌ام که با رسانه‌ها گروهی همدل ایجاد کرده بودیم برای پاسخگویی مناسب به دیپلماسی عمومی و همیشه از آن روزها به دوران اوج یاد میکنم.

سخنگوی سابق وزارت‌خارجه سپس به کاندیدایی در انتخابات ریاست جمهوری اشاره و افزود: در سال 92 چند روز قبل از تبلیغات رسمی به دلایلی استعفاء دادم و بعد از آن در سمت مشاور وزیر خارجه انجام خدمت داشتم.

وی با اشاره به تغییر دیپلماسی در دنیای امروز گفت: شرایط دیپلماسی امروز در دنیا تغییر کرده است.دیپلماسی در واقع به کار گرفتن سیاست‌هایی است که هر کشوری برای رابطه با سایر کشورها در نظر می‌گیرد و معمولا این سیاست‌ها در چارچوب مشخص و با رویکرد هدفمندی تبیین می‌شود. دیپلماسی اقتصادی اینگونه تعریف می‌شود که شما در روابط با کشورها چه اقداماتی می‌توانید انجام بدهید که منجر به رشد و تحول اقتصادی در حوزه‌های مختلف کشور شود. به عبارتی دیپلماسی اقتصادی یک چهارچوب کلی برای ارتقای وضعیت اقتصادی یک کشور در رابطه با ظرفیت‌هایی است که سایر کشورها دارند.

وی سپس به تجربیات سفارت در کشور لهستان اشاره و افزود: لهستان در سال‌های گذشته شرایطی مشابه اقتصاد ایران داشت.بزرگ بودن دولت و ضعیف بودن بخش خصوصی با نرخ بالای بیکاری و فساد اداری و تبعیضات اجتماعی و غیره که با یک جراحی درست اقتصادی و برنامه هدفمند در جامعه توانست امروز یکی از کشورهای دنیا با کمترین نرخ تورم و بیکاری شود.

رئیس شورای سیاستگذاری‌خانه دیپلماسی کشور سپس با تشریح کاربرد دیپلماسی اقتصادی در استان گیلان گفت: گیلان پتانسیل‌های لازم را برای اینکه آن را دروازه ورود دیپلماسی اقتصادی قلمداد کنیم،دارد. اما ما باید در گام نخست بررسی نمایم در گیلان در چه زمینه‌های اقتصادی می‌خواهیم فعالیت داشته باشیم؟ چه چالش‌ها و نیازهایی در این بخش پیش روی ماست و چه کشورها و چه شرکت‌هایی می‌توانند در این خصوص نیاز ما را برطرف کنند.

سخنگوی سابق وزارت امور خارجه در ادامه به مشکلات کشاورزان گیلان اشاره و گفت:تجربیات سفارت در کشور تایلند نشان می‌دهد که حمایت از کشاورز در دولت‌ها باعث انسجام بخشی،بخش اقتصادی و افزایش توان کشاورزی برای تولید می‌شود حتی اگر دولت در زمان‌هایی مجبور به اعطای یارانه‌هایی جهت جبران بخش‌های صادراتی شود در واقع اینگونه انسجام بخشی در اقتصاد هر کشور باعث رضایتمندی بوده و ضررها در قسمت‌های دیگر جبران خواهد شد.

وی سپس به مسئله محیط زیست،رودخانه‌های گوهررود و زرجوب و گردشگری اشاره و در زمینه فعال شدن دیپلماسی گردشگری در استان گیلان گفت:استان گیلان با وجود داشتن پتانسیل‌های فراوان از جمله طبیعت زیبا ،فرهنگ غنی و جاذبه‌های تفریحی فراوان قابلیت‌‎های بسیاری در حوزه‌ی گردشگری دارد. به همین لحاظ اگر دیپلماسی گردشگری در استان در مسیر درستی به کار گرفته شود،می‌تواند دستاوردهای بسیاری به لحاظ اقتصادی،اشتغال‌زایی و تعاملات فرهنگی به همراه داشته باشد.

مهمان پرست، مؤلفه‌های موثر بر توسعه دیپلماسی اقتصادی و جذب گردشگر را شرایط سیاسی،ارتباطات اقتصادی و فرهنگی برشمرد و گفت:اقدامات بسیاری در جهت جذب گردشگر باید انجام بگیرد که در این راستا می‌توان به ارائه تسهیلات مربوط توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی،هوایی و زمینی،تسهیلات اقامتی،تورهای گردشگری و دیگر موارد اشاره نمود.

مهمانپرست نودهی در مورد روش‌های جذب سرمایه برای احداث کارخانه و صنایع در استان گیلان گفت: تنها روش دیپلماسی اقتصادی استفاده از تسهیلات دولتی و بانکی داخلی نیست. روش‌های زیادی برای جذب سرمایه از طریق دیپلماسی اقتصادی وجود دارد.ما می‌توانیم با تعامل با کشورهای مختلف و شناخت ظرفیت‌های آنان با ارائه مشاوره و خدمات تخصصی ،شرایط جذب و هدایت صحیح سرمایه‌گذاران خارجی را فراهم کنیم.بنابراین تحقق این موضوع می‌تواند بخش عمده‌ای از اهداف اقتصادی ما در گیلان ،در پرتو یک دیپلماسی کارآمد تسهیل کرده و هم‌زمان در رونق دیپلماسی عمومی نیز تأثیرگذار باشد.

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه ادامه داد: ظرفیت منطقه آزاد انزلی و وجود دریای خزر بتنهایی می‌تواند گیلان را تبدیل به یک مرکز تجارت بین‌المللی کند ولی چرا گیلان ما نرخ بیکاری بالایی دارد؟ چرا گیلان ما محیط زیست نامناسب دارد؟چرا گیلان ما از بسیاری از شاخص‌های استان‌های دیگر پایین‌تر است؟ باید پرسش شود
و جواب آن از دیدگاه بنده در عدم اتحاد تیم نمایندگان و مدیریت استان است که بر مطالبات به حق مردم اتحاد ندارند آنچنان که این عدم اتحاد و عدم یکسان‌نگری به مشکلات استان در بسیاری از وزارتخانه‌ها زبانزد است.

وی افزود: چرا بسیاری با پول‌های کلان وارد انتخابات می‌شوند؟ و در عدم مشارکت با خرید آراء از ابتدا عدم تعهد خود در برابر مطالبات مردمی بیان می‌کنند.پس با مشارکت بالا،شناخت درست و انتخاب اصلح به بازی‌های تکراری پایان خواهیم داد. جایگاه مردم گیلان و شهر رشت بسیار بالاتر از آن است که در خصوص آسفالت و مشکلات اولیه سخن گفته شود.با انتخاب نمایندگان قوی باید از ظرفیت‌های مغفول مانده و مطالبات بزرگ صحبت نمود و با ایجاد بسترهای لازم و سازماندهی نیروهای قوی استانی، ساختار معیوب را اصلاح نمود.

دکتر مهمانپرست در پایان در پاسخ به سوالات خبرنگاران گفت: به نفع هیچ شخص یا گروهی کنار نخواهم رفت و بر سر قولم با مردم رشت برای ایجاد رشتی نمونه با ابعاد گوناگون خواهم ماند.

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.