کد خبر : 15199
تاریخ انتشار : سه شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۶

تعرفه آزمایشگاه تشخیص مولکولی پلی‌کلینیک شماره یک تامین اجتماعی رشت برای افراد تحت پوشش رایگان است

تعرفه آزمایشگاه تشخیص مولکولی پلی‌کلینیک شماره یک تامین اجتماعی رشت برای افراد تحت پوشش رایگان است
دکتر آتوسا جوزایی:آزمایشگاه تشخیص مولکولی پلی کلینیک تخصصی تامین اجتماعی رشت، آزمایشگاه علمی تحقیقاتی است

به گزارش پویشگران گیل :
آزمایشگاه تشخیص مولکولی پلی کلینیک تخصصی شماره یک رشت، در جهت ارتقاء کیفیت تشخیص بیماری ها ازپیشرفته ترین و مدرترین دستگاه
RT- PCR دنیا با قابلیت انجام آزمایش PCR بهره مند است که در کوتاهترین زمان ممکن و با بالاترین میزان دقت و صحت، قابلیت انجام بسیاری از آزمایشات مولکولی تخصصی و تحقیقاتی را دارد با  راه اندازی این آزمایشگاه تشخیص مولکولی بسیاری از آزمایشات تخصصی بیمه شدگان تامین اجتماعی  و مردم استان گیلان و استانهای مجاور در این آزمایشگاه انجام می‌شود.
دکتر آتوسا جوزانی مسئول آزمایشگاه تشخیص مولکولی پلی کلینیک تخصصی تامین اجتماعی شماره یک رشت در گفتگوی اختصاصی با پویشگران گیل  در خصوص فعالیت این آزمایشگاه گفت: واکنش زنجیره‌ای پلیمر از
Polymerase Chain Reaction ( PCR)، یک تکنیک رایج آزمایشگاهی است که در تکثیر قطعه مشخصی از DNA به کار می‌رود. هیچ محدودیتی در انتخاب قطعه مورد نظر وجود ندارد و ممکن است حاوی تمام یا بخشی از ژن‌های رمزکننده پروتئين‌، RNA یا بخشی از یک مارکر زیستی باشد که در پزشکی قانونی برای احراز هویت به کار گرفته می‌شود. به طور کلی،‌ هدف از PCR فراهم کردن تعداد کپی‌های فراوان از ناحیه مورد نظر است. این کپی‌ها در گام بعد،‌ برای بررسی و تحلیل ویژگی‌ها یا انجام مراحل مختلف کلونینگ و موارد گوناگون دیگر مصرف می‌شوند. به سادگی می‌توان حدس زد که PCR در عرصه‌های مختلف علوم زیستی، از اهمیت و کاربرد بالایی برخوردار است. برخی از این حوزه‌ها عبارتند از: زیست‌شناسی مولکولی،تشخیص پزشکی، شاخه‌هایی از اکولوژی.
دکتر جوزانی در خصوص لزوم راه اندازی آزمایشگاه تشخیص مولکولی
RT-PCR  پلی کلینیک شماره یک تامین اجتماعی رشت، گفت:با همه‌گیری کرونا و افزایش فوتی‌های ناشی از این بیماری منحوث لزوم احداث آزمایشگاه مولکولی (تشخیص کرونا ) بیش ازپیش احساس می‌شد، مدیریت درمان تامین اجتماعی گیلان با تلاش فراوان و پیگیری‌های مجدانه مجوزهای لازم راکسب و نسبت به تأسیس این آزمایشگاه اقدام نمود و در تیرماه 1401 این آزمایشگاه در پلی‌کلینیک شماره یک تامین اجتماعی رشت افتتاح شد.
مسئول آزمایشگاه تشخیص مولکولی پلی‌کلینیک تخصصی تامین اجتماعی شماره یک رشت در پاسخ به انجام نوع تست‌های آزمایشگاهی در این آزمایشگاه و قابلیت انجام تست‌ها، گفت:آغاز کار بخاطر کرونا بود .بعد از آن تست آنفولانزا راه اندازی شد. همانطور که می دانید آنفولانزا سویه‌های مختلفی دارد. سویه
H1N1 تیپ A در قرن  گذشته تلفات زیادی گرفته است و در حال حاضر کسانی که سن بالایی دارند، واکسن نزده باشند و ضعف سیستم ایمنی هم داشته باشند و دارای بیماری زمینه ای باشند، می‌تواند، کشنده باشد. بیمارستان‌ها بخش عفونی دارد و متخصصین عفونی و داخلی تست های آنفولانزا و کرونا جز درخواست‌های روتین آنها است تا بتوانند به موقع تشخیص دهند تا در روند درمان موثر واقع شود. فصل پاییز است آنفولانزا جز بیماری فصلی است و کرونا هم که در تمام فصول وجود دارد و این آزمایشگاه کیت‌هایی را در اختیار دارد که می تواند هم زمان دو بیماری را از هم تشخیص دهد. تست‌های دیگر که امکان انجام آن در این آزمایشگاه وجود دارد تست‌های هپاتیت  AوC و HIV است هپاتیت C در 50 درصد موارد در نوع مزمن آن به سرطان تبدیل می شود که نیاز به پیوند کبد دارد. اگر به موقع تشخیص داده شود جلوی پیوندهای کبدی گرفته می‌شود.
دکتر جوزانی درباره طرح غربالگری HPV  که پیشنهاد سازمان تامین اجتماعی بوده،گفت: اداره بیماری‌های مزمن و سالمندی تامین اجتماعی یکی از اهدافش انجام تست‌های غربالگری است پیشنهاد انجام تست HPV یا زگیل تناسلی را داده است که باید در هر 4 استانش اجرا شود. زگیل تناسلی بیماری شایع در ایران و دنیا که عامل آن یک ویروس است که اگر منتشر شود باعث سرطان دهانه رحم در خانم‌ها می‌شود که دومین سرطان شایع در خانم هاست. این آزمایشگاه امکان آن را دارد که تست HPV را انجام دهد که مشخص شود ویروس در چه مرحله ای فعال است که اگر زود تشخیص داده شود جلوی خیلی از هزینه‌ها گرفته می‌شود. سرطان جدا از ناراحتی‌های جسمی و روحی که برای فرد دارد، از لحاظ مالی هم فرد و خانواده بیمار را دچار مشکل می کند. از طرف دیگر به طور غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی و درمان کشور را درگیر این مسئله خواهد کرد.  طرح غربالگری HPV تامین اجتماعی جلوی پیشروی بیماری و هزینه‌های احتمالی را خواهد گرفت.این تست به زودی انجام می‌شود. تمام کیت‌های مورد استفاده ایرانی است. این کار یک کار تحقیقاتی است که برای اولین بار در کشور انجام می‌شود. اول از تهران آغاز شده است و اکنون قرار است در گیلان و فارس و اصفهان نیز اجرا شود.طبق دستور سازمان،غربالگری  ابتدا برای افراد تحت پوشش تامین اجتماعی 4 استان و استان‌های مجاور انجام می‌شود و سپس سایر افراد غیرتحت پوشش را شامل می‌شود و این یک کار بزرگ است که البته نیازمند نیرو می‌باشد.
وی در خصوص تعرفه انجام آزمایش افزود: آزمایشگاه تشخیص مولکولی پلی کلینیک شماره یک تامین اجتماعی رشت تعرفه‌هایی که دریافت می‌شود از بخش خصوصی کمتر است و برای افراد تحت پوشش تامین اجتماعی رایگان می‌باشد. در دوران کرونا، کارگران بیمار برای برگشت به سرکار حداقل باید 2 آزمایش انجام می‌دادند که هزینه‌اش نزدیک به یک میلیون تومان می‌شد، افراد تحت پوشش این آزمایشات برایشان رایگان بود.
دکتر جوزانی مدت جواب دهی تست ها را پلی کلنیک ظرف مدت 6 ساعت بعد از انجام تست در سیستم کامپیوتر ثبت می‌شود و در دسترس پزشک و بیمارستان قرار می‌گیرد .روز بعد جواب دستی را می‌توانند حضوری دریافت کنند.
مسئول آزمایشگاه تشخیص مولکولی پلی کلینیک تخصصی شماره یک رشت در پایان گفتگویی صمیمانه خود گفت: هنوز این آزمایشگاه ناشناخته است و کسی نمی‌داند که چه فعالیت‌هایی را میتواند، انجام دهد. این آزمایشگاه یک آزمایشگاه علمی تحقیقاتی است که امیدوارم دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی و آزاد در تمام مقاطع تحصیلی بیایند و از امکانات آن  استفاده کنند و روی پایان‌نامه های خود کار کنند .رسانه‌ها می توانند با اطلاع رسانی خود هرچه بیشتر این مرکز را معرفی کرده تا تمام افراد مختلف بتوانند از این آزمایشگاه استفاده کنند.

 

گفتگو از: مرتضی جلیل نژاد

 

   

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.