کد خبر : 9383
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۱

ساخت و ساز غیرمجاز گیلان در تیررس دستگاه قضا

ساخت و ساز غیرمجاز گیلان در تیررس دستگاه قضا
استمرار در نابودسازی اینگونه ساخت و سازها و برخورد جدی با عاملان و حتی مسئولان محلی که بر این امر چشم پوشی یا با متخلفان همراهی کرده اند، باشد.

به گزارش پویشگران گیل:
ساخت و ساز غیرمجاز در گیلان که به عنوان مهم‌ترین عامل تخریب محیط زیست و دست اندازی بر عرصه‌های طبیعی محسوب می شوند، طی روزهای اخیر با برخورد جدی دستگاه قضا همراه بوده است که نیازمند تداوم و استمرار بیشتر برای ریشه کنی این پدیده است.
طی یکی ۲ دهه اخیر تعدادی از متمولان و سودجویان در مناطق جنگلی، مراتع، عرصه های طبیعی، مناطق جنگلی، حاشیه رودخانه و اماکنی که ساخت و ساز در آن غیرمجاز است، با رانت و رشوه ، اقدام به احداث بناهای مسکونی و حتی تجاری کرده و چهره‌ای ناهمگون و زشتی در دل طبیعت سبز استان ایجاد کرده‌اند.
هم اینک این ساخت و سازهای غیرمجاز در دل طبیعت گیلان به طور کامل ملموس و قابل مشاهده است و ساختمانهای قارچ گونه در مناطق جنگلی سبز شده تا زیبایی، سکوت و آرامش موجود در دل طبیعت کاهش یافته و مردم چهره نازیبایی را در طبیعت با وجود این بناهای غیرمجاز مشاهده کنند.
با این وجود ساخت و سازهای غیرمجاز در گیلان کنار سایر چالش‌ها، یکی از معضلات مهم این استان طی سالهای اخیر بشمار می‌رود که نه تنها چهره شهرها و روستاها و همچنین حقوق شهروندی را پایمال می‌کند، بلکه این اتفاق از طریق تبصره‌ها و ضعف‌های قانونی انجام می‌شود.
این در حالی است که پدیده هایی همچون ویلاسازی از حاشیه شهرها گرفته تاکنار رودخانه ها و همچنین در روستاهای بکر گیلان، در حال گسترش است اما مدتی است که برخورد با این سازندگان غیرمجاز در کشور شدت گرفته و از سال گذشته تخریب این اماکن در استانهای مختلف به خصوص شمال کشور بیتشر شده است و هم اینک نیز شاهد تخریب این اماکن غیرمجاز از سوی دستگاه قضای گیلان در این استان سرسبز هستیم.
هفته گذشته ویلای حدود ۶۰ میلیارد تومانی که در دل جنگلهای ماسال گیلان بنا شده بود به دستور و حکم قضایی تخریب شد تا برای طبیعت خواران و همچنین متولیان صدور مجوز برای این افراد درس عبرتی باشد که برخورد با این افراد هیچگاه متوقف نخواهد شد.
روز گذشته (یکشنبه) نیز دستگاه قضای گیلان دستور تخریب رستوران نیلوفر آبی در بندرانزلی را صادر کرده که این بنا نیز به صورت غیرمجاز احداث شد و با توجه به این امر، صاحبان دیگر بناهای غیرمجاز در هراسند که هر لحظه امکان دارد که حکمی مبنی بر تخریب ویلا و یا مکان آنان از سوی دستگاه قضا صادر و به دستشان برسد.
با توجه به جدیت دستگاه قضا در برخورد با سازندگان بناهای غیرمجاز، هم اینک مردم خواهان پیگیری دستگاه قضا از افرادی هستند که این مجوزهای غیرمجاز را صادر کرده و هم اینک بدون هیچگونه مشکلی به روند کاری خود ادامه می دهند و اگر فرصت نیز به دست بیاورند، دوباره این عمل ناپسند را انجام داده و با دریافت رشوه، اقدام به صدور چنین مجوزهایی می کنند.
احمد آقایی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان در خصوص اجرای تخریب یک واحد ویلا در ماسال و همچنین تخریب رستوران نیلوفر آبی بندرانزلی اظهار داشت: سازنده ویلا در جنگل ماسال، فردی غیر بومی و غیرگیلانی است و از طریق رانت توانسته اراضی جنگلی را تصرف کرده و اقدام به ساخت بنا کند.
وی ادامه داد: علیرغم دستور قضایی خلع ید و قلع و قمع این ویلا در سال ۱۳۹۸، متاسفانه هیچ اقدامی از سوی متولیان امر در این خصوص انجام نشد اما با توجه به پیگیری های انجام شده، این بنای غیرقانونی تخریب شد.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان با اشاره به اینکه دستور تخریب این بنا توسط دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ماسال صادر شده ، بیان کرد: حکم قضایی قلع و قمع این ویلا اجرایی شده که موجبات خشنودی مردم منطقه را نیز به دنبال داشته است.
آقایی به اموال شخصی داخل ویلا نیز اشاره کرد و گفت: این اموال به صاحب ملک برگردانده شد که البته صاحب ملک به اتهامات متعددی نظیر اخلال در نظام اقتصادی و توهین به مقدسات و همچنین سه نفر از کارکنان منابع طبیعی به جرم فساد اداری و اعطای مجوز غیرمجاز، در بازداشت موقت به سر می برند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: با دستور ریاست کل دادگستری استان، عرصه سه هزار متری این ویلا باید رفع تصرف شده و به منابع طبیعی برگردانده شود و خسارات وارده نیز جبران شود.
آقایی با اشاره به ارزش ۶۰ میلیاردی تومانی این ویلا و ادعای واهی صاحب آن مبنی بر ارتباط با صاحبان قدرت، اظهار داشت: پیام تخریب این ویلا برای تمام کسانی است که در دل جنگل ساخت و ساز کرده و قانون را زیر پا گذاشته اند این است که دستگاه قضایی در راستای قانون و بر مدار عدالت با هیچ متخلفی مماشات نکرده و با متخلفان در هر لباس و منصبی برخورد قانونی خواهد کرد.
ساخت و ساز غیرمجاز گیلان در تیررس دستگاه قضا
استمرار لازمه ریشه کنی ساخت و سازهای غیر مجاز
با توجه به ورود جدی دستگاه قضا مبنی بر تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز، باید از این پس شاهد کاهش احداث اینگونه بناها در گیلان باشیم و از سوی دیگر با توجه به برخورد دستگاه قضا با متخلفان این پرونده ها، به طور حتم صدور احکام برای ساخت و سازهای غیرمجاز نیز کاهش خواهد یافت و خواسته به حق مردم و دوستداران طبیعت در گیلان این است که این برخورد دستگاه قضا با همین شدت ادامه یابد.
به نظر می رسد تنها راه برای جلوگیری از این پدیده شوم که طی یک دهه اخیر بلای جان محیط زیست و عرصه های طبیعی استان‌های شمالی و بخصوص گیلان شده است، استمرار در نابودسازی اینگونه ساخت و سازها و برخورد جدی با عاملان و حتی مسئولان محلی که بر این امر چشم پوشی یا با متخلفان همراهی کرده اند، باشد.

ایرنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.