کد خبر : 8113
تاریخ انتشار : شنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۳

گیلان؛ افسونگر و هزار نقش نهفته از طبیعت

گیلان؛ افسونگر و هزار نقش نهفته از طبیعت
منطقه کوهستانی جنگلی امامزاده ابراهیم و سیاه مزگی، منطقه جنگلی چوبر، منطقه جلگه ای، کوهپایه (مژدهه چماچا) میز مناطق نمونه گردشگری هستند.

به گزارش پویشگران گیل:
شهرستان‌های فومن و شفت واقع در گیلان جلوه هایی از جاذبه‌های طبیعی و گوشه ای از هزاران نقش، نقاش چیره دست طبیعت را برای میهمانان نوروزی به نمایش می‌گذارد.
گیلان سرزمینی‌است که در چهار سوی آن جاذبه‌های گوناگونی در زمینه های مختلف طبیعی و تاریخی نهفته است و آن را به یکی از مراکز گردشگری نام آشنا برای گردشگران بدل کرده است. امروز کمتر گردشگری در دنیا نام برخی از جاذبه های طبیعی و گردشگری گیلان همچون شهرک تاریخی و باستانی ماسوله، تپه ها و جام مارلیک و یا تالاب بندرانزلی را نشنیده باشد.
مناظر بدیع و سحرانگیز درگیلان، چشم و دل هر بیننده‌ای را افسون می کند؛ جاذبه های گردشگری این استان آنقدر بسیار است و سرزدن به هر نقطه ای از آن خالی از لطف نیست.
خانه های روستایی ، بازارهای هفتگی، لباس‌های محلی ، دریا و سواحل آن ، باغات چای و زیتون ، ابنیه‌های تاریخی و آرامگاه شخصیت‌های علمی و فرهنگی و موزه و آثار باستانی، همه خبر از تنوع جاذبه های گردشگری استان گیلان دارد. این جاذبه ها در دل تمامی شهرها و روستاهای استان باقدمت چند هزار ساله نهفته است و پذیرای مهمانانی است که از نقاط دور و نزدیک در سرزمین کوه و دریا و جنگل قصد تفرج دارند.
فومن و شفت جلوه هایی از هزار نقش طبیعت
شهرستان‌های فومن و شفت واقع در گیلان جلوه‌هایی از جاذبه های گردشگری طبیعی و زیارتی و گوشه ای از هزاران نقش، نقاش چیره دست طبیعت را برای میهمانان نوروزی به نمایش گذاشته است.
فومن شهری با موقعیت جلگه ای همچون نگینی در میان مزارع و باغ‌ها چای اطراف خود محصور است. این شهر تا حدود سال ۹۸۰ هجری قمری قبل از انتقال مرکزیت ایالت ‘بیه پس’ توسط جمشید سلطان به رشت ، حاکم نشین غرب گیلان بوده است.
شهر فومن دارای گذشته ای پر فروغ و تاریخی است به طوری که این شهر مرکز گیلان بیه پس و به دارالعماره معروف بوده است.این شهر زیبا در روزگاران قدیم مرکز گیلان غربی بوده است. فومن در دامنه رشته‌ کوه البرز در همسایگی شهرهای رشت، صومعه‌سرا و ماسال واقع شده است. بعد از انتقال مرکز از این شهر به رشت امروزه نه تنها از جمعیت گردشگر به سمت این شهر کم نشده، بلکه طبیعت‌​دوستان و مسافران زیادی سالانه از آن بازدید می‌کنند و این باعث رونق صنعت گردشگری در این شهر شده است.
فومن به شهر مجسمه‌ها هم معروف است. در این شهر مجسمه‌های زیادی در نقاط مختلف آن وجود دارد که نمادی از آداب و سنن و فرهنگ منطقه را به نمایش گذاشته‌اند. مثلاً مجسمه میرزا کوچک‌خان جنگلی یا مجسمه چهار دختران که نمادی از تلاش، کار و کوشش زنان روستایی در این شهر است. این مجسمه​‌ها برنج، چای، توتون و کلوچه که از محصولات عمده کشاورزی منطقه است را معرفی می‌کنند. اگر به جاهای گوناگون شهر سفر کنید، مجسمه‌های زیادی از میوه‌های مختلف، کودکانی که در حال بازی‌های محلی هستند،مجسمه شکاربانان، گوزن، طاووس را مشاهده می‌کنید.
درآمد اکثر مردم این شهرستان کشاورزی است از این رو فومن یکی از مناطق عمده کشت برنج استان گیلان به شمار می آید. در این سرزمین توأم با کشت برنج، پرورش طیور، دام و پرورش کرم ابریشم، تولیدات دستباف پشمی رواج دارد. آب و هوای مناسب، جنگل‌ها،کوه‌ها با جامه ای سبز از درختان، چشمه های متعدد و بقاع متبرکه و اماکن تاریخی فرهنگی، فومن را به یکی از قطب‌های گردشگری گیلان و کشور تبدیل کرده است.
ماسوله روستایی که در منطقه ای کوهستانی و جنگلی و در ۲۶ کیلومتری جنوب غربی فومن واقع شده، یکی از زیباترین جاذبه‌های تاریخی و گردشگری این شهرستان است. با توجه به غنا و زیبایی طبیعت ماسوله و همخوانی و هماهنگی معماری آن با محیط طبیعی اطراف، آن را باید از نقاط دیدنی و توریستی ایران به شمار آورد.
ماسوله در شمار معدود مناطق ایران است که سنن و اصالت های فرهنگی و تاریخی خود را حفظ کرده و کمتر دستخوش تحول و تغییر شده است. این شهرک با معماری پلکانی و مصالح خشتی پشت به کوهستان طالش داده و رودخانه موسوم به ‘ماسوله – رودخان’ که از کوه های مرتفع اطراف روستا و از هم پیوستن چشمه ها و جویبارها تشکیل می‌شود، از دره پایین ماسوله می گذرد.
به دلیل ارزش و اهمیت بافت سنتی ماسوله، این شهرک به صورت یک مجموعه و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
دژی در دل تاریخ و طبیعت
قلعه رودخان یکی دیگر از مهمترین جاذبه های تاریخی گیلان است و شاید بتوان گفت جزء اولین مکان هایی است که دیدن آن به گردشگران توصیه می‌شود . این دژ تاریخی که مدت ها تختگاه و مرکز حکمرانی حکام گیلان (بیه پس) بوده در ستیغ کوهی مرتفع بنا شده است؛ در دوره سلجوقیان این قلعه تجدید بنا گشت و از پایگاه‌های مبارزاتی اسماعیلیان شد.
بر روی سر در ورودی آن درج شده که این قلعه در سال ۹۱۸ تا ۹۲۱ هجری قمری برای سلطان حسام الدین امیردباج بن امیر علاءالدین اسحق تجدید بنا شده که اکنون این کتیبه در موزه گنجینه رشت نگهداری می شود.
قلعه رودخان نام قلعه ای تاریخی متعلق به دوران سلجوقی در ۲۰ کیلومتری جنوب دهستان گوراب پس در بخش مرکزی شهرستان فومن در استان گیلان است.
از آنجا که این قلعه تاریخی در کنار رودخانه ای بنا شده، به قلعه رودخان معروف است. کلمه رودخان مخفف رودخانه و قلعه رودخان یعنی قلعه ای که در نزدیکی رودخانه است؛ این قلعه در ادوار تاریخی به نام های قلعه ‘هزار پله’ ، ‘حسامی’ و ‘سکسار’ نیز نامیده شده است.
علاقه مندان به دیدن قلعه و یافتن اسرار تاریخ در دل جنگل‌های گیلان بعد از عبور از شهر فومن پس از گذشتن از روستاهای گشت، کردمحله، گشت رودخان، سیاه کش، گوراب پس، ملسکام و سیدآباد به روستای قلعه رودخان رسیده و پس از گذشتن از حیدرآلات و طی سه کیلومتر جاده که سه سالی است آسفالت شده، وارد اراضی پارک جنگلی قلعه رودخان شده و باید مسیر یک و نیم کیلومتری صعود تا محل قلعه را از راه پله احداث شده، عبور کنند و از این رو قلعه معروف به ‘قلعه هزار پله’ است.
قلعه رودخان از دو بخش ارگ (محل زندگی حاکم و حرمسرای وی) و قورخانه (محل فعالیت‌های نظامی و زندگی سربازان) تشکیل شده است.
ارگ در قسمت غربی این بنا در دو طبقه واقع شده و جنس آن از آجر است، قراول خانه ها در قسمت شرقی در دو طبقه با نورگیرها و روزنه های متعدد بر اطراف مسلط است، چشمه ای نیز میان قلعه و گودترین محل آن وجود دارد.
بخش شرقی قلعه شامل دوازده ورودی،زندان ،در اضطراری، حمام و آبریزگاه است؛ بخش غربی نیز دوازده ورودی دارد چشمه، حوض آب انبار،سردخانه حمام، آبریزگاه شاه نشین و چند واحد مسکونی که با برج و بارو محصور شده اند، دیگر بناهای این بخش را تشکیل می‌دهند.
۴۰ برج دیده بانی دور تا دور قلعه را احاطه کرده که اتاق‌های هشت ضلعی آن با طاق های گنبدی پوشانده شده؛ دور تا دور دیوارها و برج ها روزنه هایی شیب دار دیده می شود که برای ریختن مواد مذاب و تیراندازی تعبیه شده اند.
تالاب خطیب سرا گوراب و کهنه گوراب، پارک تفریحی، جنگل‌ها و مراتع سبز و پارک‌ها از دیگر جاذبه‌های گردشگری شهرک ماسوله و غار فوشه نیز از جاذبه های تاریخی این شهرستان هستند که میهمانان نوروزی می توانند از زیبایی آنها بهره مند شوند.
بقعه سبز قبا از نوادگان امام موسی کاظم (ع)، بقعه امامزاده میرزا از نوادگان امام موسی کاظم (ع) زیارتگاه‌ها و اماکن مذهبی هستند که گردشگران می توانند علاوه بر سیاحت از جاذبه های معنوی این شهرستان بهره مند شوند.
مناطق کوهپایه جنگلی ماسوله و قلعه رودخان مناطق نمونه گردشگری و روستای حیدرآلات و ساهورود آلیان روستای هدف گردشگری معرفی شده هستند.
چموش، گلیم بافی، چلنگری، چاقوسازی، گره چینی و دست بافت‌های سنتی صنایع دستی هستند که گردشگران می‌توانند یادگاری از هنرهای اصیل این مرز و بوم را به همراه ببرند.
شفت نگینی هزار رنگ
این شهرستان از شمال شرق به رشت و از جنوب و جنوب شرق به استان زنجان و شهرستان فومن و صومعه سرا محدود می شود. شهرستان شفت از لحاظ ناهمواری ها شامل مناطق جلگه ای ، جنگلی و کوهستانی است که مهمترین ارتفاعات آن امامزاده ابراهیم می باشد.
اقلیم این منطقه به تبعیت از آب و هوای استان، معتدل و مرطوب است که در مناطق کوهستانی جای خود را به آب و هوای کوهستانی می دهد. منطقه سیاحتی زیارتی سیاه مزگی، چنار رودخان، مناطق ییلاقی امامزاده ابراهیم و امام زاده اسحاق از جاذبه های گردشگری و معنوی دیگر این شهرستان هستند.
منطقه کوهستانی جنگلی امامزاده ابراهیم و سیاه مزگی، منطقه جنگلی چوبر، منطقه جلگه ای، کوهپایه (مژدهه چماچا) میز مناطق نمونه گردشگری هستند.
روستاهای امامزاده ابراهیم، امامزاده اسحاق و چماچا روستاهای هدف گردشگری هستند و شالبافی، ابریشم بافی، سفالگری، دست بافت‌های پشمی، نمدمالی و صنایع چوبی صنایع دستی این منطقه هستند که آشنایی و به همراه بردن تنها گوشه ای از هنر مردم این دیار برای همیشه گردشگران را از یادآوری این انتخابشان خرسند می‌کند.

 

ایرنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.