کد خبر : 27729
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۵

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان:

بذر استاندارد،اصلاح و گواهی شده ۹۸ درصد خلوص دارند

بذر استاندارد،اصلاح و گواهی شده ۹۸ درصد خلوص دارند
محمدی: افزون بر هزار و ۲۰۰ تن بذر استاندارد و گواهی شده برنج بین شالیکاران استان توزیع شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پویشگران‌ گیل:

دکتر صالح محمدی گفت:توزیع بذرهای استاندارد و گواهی شده و مادری برنج در ارقام هاشمی، آنام، گیلانه، خزر، رش و شیرودی، گیلار و کیان از بهمن ماه سال گذشته بین کشاورزان گیلان آغاز شد و با استقبال کشاورزان اکنون کار به پایان رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان افزود: هر کیلو بذرگواهی شده رقم هاشمی ۴۸۰ هزار ریال،آنام ۴۲۰،گیلانه ۴۰۰، خزر ۳۸۰،رش ۳۵۰ و رقم شیرودی ۲۸۰ هزار ریال در مراکز خدمات کشاورزی گیلان به شالیکاران فروخته شد.

وی با بیان اینکه بذر استاندارد، اصلاح و گواهی شده از ۹۸ درصد خلوص فیزیکی برخوردارست، افزود: خلوص و یکنواختی بذر، عاری بودن از هرگونه آفت و امراض در کنار مدیریت مطلوب زراعی،همچنین امکان افزایش حدود پنج تا ۱۰ درصدی شلتوک در حدود ۳۵ هزار هکتار اراضی شالیزاری از ویژگی‌های بذرگواهی شده برنج است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان افزود: میزان بذر خودمصرفی کشاورزان بالای ۱۰۰ کیلوگرم در هکتار است اما استفاده از بذراصلاح شده برای هر هکتار حداکثر ۶۰ کیلوگرم بوده چنانکه توصیه‌های کارشناسی هم مصرف ۵۰ کیلوگرم بذر برای هر هکتار می‌باشد.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می‌آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری رتبه نخست کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده‌است.

ارقام هاشمی،علی کاظمی،صدری،حسنی و دیلمانی جزو رقم‌‌های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود؛ بیشترین رقم‌های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.

شهرستان‌های رشت و صومعه‌سرا بیشترین سهم را از مساحت اراضی شالیکاری گیلان در اختیار دارند،با توجه به جایگاه استان گیلان در کشت برنج بسیار مهم است تا برنجکاران به توصیه‌های کارشناسان کشاورزی برای کشت این محصول استراتژیک در موضوع شخم و شیار زمستانه توجه کنند.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.