کد خبر : 24512
تاریخ انتشار : جمعه ۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۰:۱۶

سرپرست گروه توسعه پایدار و امور فناوری سازمان جهاد کشاورزی گیلان:

مساحت قابل توجهی از اراضی گیلان با آب‌های آلوده مشروب می‌شود

مساحت قابل توجهی از اراضی گیلان با آب‌های آلوده مشروب می‌شود
دکتر بذرکار:نقش تولیدکنندگان خرد در بهبود وضعیت اقتصادی گیلان فراموش شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پویشگران گیل:
دکتر لیلا بذرکار خطیبانی، مشاور رئیس و سرپرست گروه توسعه پایدار و امور فناوری سازمان جهادکشاورزی گیلان گفت: در حالی‌که دنیا حمایت از اقتصاد خرد را برای تحقق توسعه به طور جدی دنبال می‌کند؛ ما تولیدکنندگان خرد را فراموش و نقش آنان را در بهبود وضعیت اقتصادی نادیده می گیریم و این در حالی است که اگر تولیدکنندگان تصمیم به توقف تولید بگیرند؛ امنیت و اقتدار غذایی جامعه با مشکل جدی مواجه خواهد شد.

وی افزود: توسعه یعنی قرارگیری در فرایندی که حق انتخاب افراد بیشتر باشد و درآمد استحصالی افراد جامعه به گونه ای باشد که از میان گزینه‌های فراوانِ موجود دست به انتخاب بزنند و به عبارتی هرچه آزادی انتخاب افراد جامعه بیشتر باشد؛ آن جامعه توسعه یافته‌تر است.

بذرکار خطیبانی با طرح این سوال که آیا در کشور عزیزمان ایران، آزادی انتخاب در درجه اول و مهم‌تر از آن قدرت تامین انتخاب انجام شده در بخش‌های مختلف تولید وجود دارد؟ افزود: در حالی از قرارگیری در مسیر توسعه سخن می‌رانیم که در بخش کشاورزی مساحت قابل توجهی از اراضی استان با آب‌های آلوده و نامتعارف و با بیان صریح‌تر با فاضلاب خام انسانی مشروب می‌شوند و علیرغم گذشت سال‌ها از شناسایی این خطر،شاهد اتفاق اثرگذاری در استان نبوده‌ایم!

مشاور رئیس و سرپرست گروه توسعه پایدار و امور فناوری سازمان جهاد کشاورزی گیلان یادآور شد: آیا نمایندگان مردم استان گیلان طی ادوار مختلف برای دفاع از حقوق مردم استان؛ نمی بایست چونان یدی واحد وزارتخانه ها و نهادهای متولی تامین آب مطمئن زراعی را برای رفع معضل یادشده متقاعد می نمودند و ضرورت تصفیه فاضلاب برای مصارف کشاورزی را مورد پیگیری جدی قرار می دادند  تا امروز شاهد در صدر قرار گرفتن استان‌مان در ابتلا به سرطان به ویژه سرطان دستگاه گوارش که در استان شایع است،نباشیم؟

وی تصریح کرد: چرا تعدد قوانین مصوب را مایه افتخار می‌دانیم حال آنکه کیفیت قوانین؛ راه برون رفت از چالش‌هاست و برآوردها نشان می‌دهد بالغ بر ۱۲هزار قانون در کشور وجود دارد که اگر راهگشای ۱۲هزار مشکل اساسی بودند، می‌توانستیم به خود ببالیم اما در واقعیت اینگونه نیست.

بذرکار خطیبانی با اشاره به اینکه توسعه در بخش‌های مختلف از جمله در بخش کشاورزی صرفا به معنای سرمایه‌گذاری جدید نیست؛ گفت: نرخ رشد بهره‌روی را باید در کشور بالا برد و تا زمانیکه توسعه را روی محدودترین عامل تمرکز دهیم همچنان در آرزوی توسعه یافتگی باقی خواهیم ماند.

سرپرست گروه توسعه پایدار و امور فناوری سازمان جهاد کشاورزی گیلان با تاکید بر وضع قوانین متقن در حوزه‌های حیاتی،به عدم تهیه پیوست سلامت در پروژه عظیم آزادراه رشت قزوین اشاره و تصریح کرد: امروز از محل همین آزادراه شاهد دسترسی سهل الوصول افراد از اقصی نقاط ایران عزیز در ایام تعطیلات به استان بوده که نه تنها در افزایش درآمد استان نقش آفرینی محسوس ندارند بلکه علاوه بر بی‌مهری به طبیعت و بعضا ترویج فرهنگ های نامتعارف در این سرزمین که مهد تمدن است؛ بی‌رحمانه اراضی زراعی و باغی را مورد تغییر کاربری غیرمجاز قرار داده و گیلان را صرفا به عنوان مکانی برای تفریح و تجدید قوای بدنی جهت شروع به کار و تولید و رونق اقتصاد در استان محل اقامت خود می پندارند.

بذرکار خطیبانی گفت: آیا به این مقوله مهم که روزانه چندنفر از گیلانیان به ویژه قشر زحمتکش کشاورزان وارد چرخه فقر می شوند، توجه کرده ایم؟ و آیا می‌دانیم هزینه تمام شده یک کیلو برنج بدون احتساب زمین ۷۳ هزار تومان برآورد شده و امروز شالیکار ما حاضر به فروش برنج مرغوب تولیدی اش به قرار هر کیلو ۶۰ هزار تومان نیز می باشد؟!

سرپرست گروه توسعه پایدار و امور فناوری سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: درحالی‌که دنیا حمایت از اقتصاد خرد را برای تحقق توسعه به طور جدی دنبال می‌کند؛ ما تولیدکنندگان خرد را فراموش و نقش آنان را در بهبود وضعیت اقتصادی نادیده می گیریم و این در حالی است که اگر تولیدکنندگان تصمیم به توقف تولید بگیرند؛ امنیت و اقتدار غذایی جامعه با مشکل جدی مواجه خواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.