کد خبر : 24503
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۱

افزایش معنادار تولید صنایع بزرگ در سایه تامین برق کافی در فصول مختلف؛

تامین برق فصل گرم صنایع انرژی بر شانه به شانه فصل زمستان

تامین برق فصل گرم صنایع انرژی بر شانه به شانه فصل زمستان
متوسط میزان مصرف برق صنایع انرژی‌بر در فصل گرم سال جاری، معادل ۹۰ درصد متوسط میزان برق مصرفی این صنایع در فصل سرد سال بوده است، اتفاق مهمی که تاثیری مستقیم بر افزایش ظرفیت و میزان تولید این صنایع در فصل جاری داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پویشگران گیل:

وزارت نیرو طی دو سال گذشته تلاش نمود تا با مدیریت مصرف برق در بخش‌های مختلف علاوه بر جلوگیری از اعمال خاموشی در بخش خانگی، میزان برق تحویلی به صنایع را با هدف ایجاد رونق در حوزه تولید و اشتغال کشور افزایش دهد.
بر همین اساس و مستند به آمار و ارقام اعلام شده توسط شرکت مدیریت شبکه برق ایران، متوسط روزانه میزان انرژی برق تحویلی به صنایع انرژی بر در نیمه نخست سال جاری ۷۴۹۵ مگاوات بود که معادل ۹۳ درصد متوسط میزان برق تحویلی به همین صنایع در دی ماه سال جاری بود.
همچنین متوسط میزان برق تحویلی به صنایع انرژی بر در ۴ ماهه گرم سال نیز با ۵ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به رقم ۷۱۲۵ مگاوات رسید که در مقایسه با میزان برق تحویلی به این صنایع در دی ماه سال جاری نشان می دهد، در فصل گرم سال معادل ۹۰ درصد میزان برق مصرفی این صنایع در فصل سرد تامین شده است.
این آمار همچنین گویای این مهم است که متوسط میزان برق تحویلی به صنایع انرژی بر از ابتدای سال تاکنون در مقایسه با سال گذشته نزدیک ۶ درصد و متوسط برق تحویلی به این صنایع در ۴ ماهه گرم سال نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نیز ۴.۵ درصد افزایش داشته است.
بر اساس این گزارش میزان تامین حداکثری برق موردنیاز صنایع انرژی بر همانند فولاد و سیمان در فصل تابستان به گونه‌ای که شانه به شانه میزان برق مورد نیاز آنها در فصل سرد باشد، نقش موثری بر افزایش تولید این صنایع داشته است که آمار و ارقام مستندی که پیشتر توسط این مجموعه‌ها منتشر شد نیز این مهم را اثبات می‌کند.
به عنوان نمونه در سایه افزایش محسوس میزان برق تحویلی به صنایع فولادی در فصل گرم سال جاری در مقایسه با فصل گرم سال گذشته و منطبق بر آمارهای انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، تولید آهن اسفنجی در ۵ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۷ درصدی و نسبت به ۵ ماهه سال ۱۴۰۰ رشد ۲۷ درصدی داشت و در بخش فولاد میانی نیز تولید امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۳ درصدی و نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ رشد ۲۰درصدی را ثبت کرد.
در صنعت سیمان نیز آمارها نشان می‌دهد میزان برق تحویلی به این صنعت در فصل گرم سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶ درصد افزایش داشت و براساس آماری که پیشتر علی اکبر الوندیان- دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اعلام کرد میزان تولید سیمان کشور در نیمه نخست سال جاری با ۱۲ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تن رسید و ذخایر کلینکر کارخانه‌های تولید سیمان از ۱۵ میلیون تن فراتر رفت که ذخیره کافی برای تولید سیمان طی ۱۱۵ روز پس از فصل گرم بود.
​مستند به این آمار و اطلاعات می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که میزان برق تحویلی به صنایع انرژی بر در سال جاری معادل و یا حتی بیش از ظرفیت تولید آنها در فصل گرم سال بوده است، چرا که می دانیم از سویی بخش قابل توجهی از برنامه‌های تعمیراتی صنایع بزرگ در فصل تابستان اجرایی می شود و اساساً اختلاف ۷ درصدی و یا ۱۰ درصدی میان میزان مصرف برق صنایع انرژی بر در فصل گرم و سرد امری طبیعی است و از سویی نیز حجم قابل توجهی از افزایش تولید این صنایع در فصل گرم وارد بازار نشد و به عنوان ذخیره آینده صنایع بزرگ مورد استفاده قرار گرفت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.