کد خبر : 23064
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰:۵۹

در کمیته درون بخشی بیماری سل ۱۴۰۲ عنوان شد:

بروز سل در ایران بسیار پایین‌تر از متوسط جهانی است

بروز سل در ایران بسیار پایین‌تر از متوسط جهانی است
سل پس از بیماری کروناویروس (COVID-19) دومین عامل اصلی مرگ و میر ناشی از یک عامل عفونی در کل جهان است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پویشگران گیل:

جلسه کمیته درون بخشی بیماری سل با هدف هماهنگی در دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده برنامه مراقبت سل در حوزه‌های تشخیص، مراقبت و درمان که نیازمند مشارکت و همراهی همه واحدهای فنی است،در معاونت بهداشتی دانشگاه برگزار شد.
محمدرضا امینی، رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر با بیان اینکه بیماری سل در تمام دنیا دومین عامل عفونی بعد از بیماری کووید-19 است که منجر به مرگ می‌شود،گفت: سالانه در دنیا 13 میلیارد دلار در راستای آموزش و پیشگیری از بروز بیماری سل هزینه می‌شود و این ارقام نشان دهنده‌ی اهمیت توجه به این بیماری و تلاش در مسیر تحقق اهداف سازمان جهانی بهداشت در حذف این بیماری تا سال 2050 میلادی است.
در ادامه ی این جلسه، گزارشی از وضعیت بروز بیماری سل در دنیا، کشور و استان گیلان ارائه شد.
بنابر این گزارش، هر سال 10 میلیون نفر ابتلای جدید به بیماری سل در دنیا رخ می2دهد و سل،شایعترین عامل کشنده‌ی بالغین (بیشتر از ایدز و مالاریا) در تمام دنیا است. در کشور ایران،طبق آمارهای موجود و شاخص‌های سازمان جهانی بهداشت، بروز سل بسیار پایین‌تر از متوسط جهانی آن است اما این به منزله‌ی کنترل این بیماری نیست چرا که تا هدف نهایی نظام مراقبت بیماری سل که حذف آن است، فاصله زیادی وجود دارد و این موضوع، توجه سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط و همچنین سیاستگزاران حوزه سلامت را می‌طلبد.
تاثیر سوءتغذیه و فقر در بروز سل بسیار جدی است و این موضوع به طور همزمان بر کیفیت درمان بیماران نیز می‌تواند تاثیر بگذارد. بنابراین نقش و حمایت سازمان‌های حمایتگر در ارتقاء کیفیت درمان بیماران مسلول بسیار مهم است.
پس از اظهار نظر کارشناسان حاضر درباره ی برنامه مراقبت سل،دکتر کاوک‌پور تجهیز آزمایشگاه‌های استان به تجهیزات موردنیاز تشخیص سل، بهره مندی از نیروهای کارآزموده و آموزش به مردم در پیشگیری و مقابله با این بیماری و تلاش برای شناسایی بیماران مبتلا به سل ریوی و درمان آن‌ها بر اساس استراتژی DOTS (درمان کوتاه مدت تحت نظارت مستقیم) را از کلیدی‌ترین راهکارهای دستیابی به اهداف برنامه مراقبت سل عنوان کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.