کد خبر : 21823
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۲

مرکز مشاوره تلفنی1570 راهنمایی،مشاوره و مددکاری اجتماعی

مرکز مشاوره تلفنی1570 راهنمایی،مشاوره و مددکاری اجتماعی
شیرین دفاعی:خانواده و اولیای مدرسه نقش به سزایی در معرفی مرکز مشاوره 1570 دارند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پویشگران گیل:
در شرایطی که مخاطرات گوناگون،سلامت روانی اجتماعی کودکان و نوجوانان را تهدید می‌کند،شناخت و استفاده از ظرفیت‌های متنوع و راهکارهای جامع برای دسترسی دانش‌آموزان و خانواده‌ها به خدمات مورد نیاز راهنمایی، مشاوره و مددکاری اجتماعی لازم و ضروری است. ارائه این خدمات، از یک سو از بروز و گسترش اختلال‌های سلامت روان و آسیب‌های اجتماعی بین دانش‌آموزان پیشگیری می‌کند و از سوی دیگر به نجات جان آنان در فوریت‌های روانی‌اجتماعی و رویدادهای ناگوار و شرایط سخت  کمک می‌کند.
دسترسی سریع و رایگان به متخصصان موضوعی در زمینه‌های راهنمایی،مشاوره و مددکاری اجتماعی و همچنین اتخاذ رویکردی همدلانه و نوآورانه  در ارائه خدمات، اهمیت بسزایی در کاهش نرخ خطرپذیری کودکان و نوجوانان دارد.
براین اساس، معاونت برنامه‌ریزی امور مشاوره وزارت آموزش‌و پرورش در اجرای فراگیر و گسترده برنامه ملی نماد، علاوه بر ظرفیت‌سازی برای تسهیل و تسریع در پاسخ‌گویی به نیازهای دانش‌آموزان، اقدام به راه اندازی «خط ملی 1۵70» نموده است. شماره تلفنی است با شماره 1570 که خدمات حمایتی،مشورتی و مددکاری به تماس‌گیرندگان، که عمدتاً دانش‌آموزان، والدین و فرهنگیان هستند، ارائه می‌دهد. به عبارت دیگر، با شماره گیری 1570 از گوشی تلفن ثابت یا از گوشی تلفن همراه (بدون پیش شماره) در محدوده جغرافیایی هر استان، تماس به طورمستقیم به مرکز خط ملی 1570 آن استان که در مرکز مشاوره و خدمات روان‌شناختی استان مستقر است هدایت می‌شود. در آنجا کارشناسان پاسخ‌گوی 1570 که از تحصیلات، دانش، تجربه و مهارت کافی در حوزه روان شناسی و مشاوره و همچنین امکان مداخله تلفنی در فوریت‌های روانی‌اجتماعی برخوردارند، پاسخ‌گوی این تماس‌ها خواهند بود.
در تمامی 32 استان کشور در مراکز مشاوره و خدمات روان‌شناختی استان مستقر است. در مرکز 1570 هر استان تعداد چهار اتاق (کابین) برای پاسخ‌گویی وجود دارد. همچنین تعداد چهار دستگاه تلفن موسوم به آی پی فون (IP PHONE) موجود است که از طریق اتصال به شبکه اینترنت،تماس‌های ورودی را دریافت خواهند کرد.
شیرین دفاعی یکی از مشاوران با سابقه آموزش و پرورش گیلان در خصوص مرکز 1570 استان گیلان که در خیابان آفخرا رشت قرار دارد،می‌گوید:کاری که در مرکز مشاوره 1570 انجام می‌شود یک کار تخصصی است .این مرکز 17 مشاور دارد که تحصیلاتشان کارشناسی ارشد به بالا در رشته روانشناسی و مشاوره است.
ساعت کاری این مرکز از ساعت 8 صبح تا 8 شب می‌باشد که این مشاوران در دو نوبت صبح از ساعت 8 تا 2 عصر و از 2 عصر تا 8 شب در شیفت‌های مختلف مشغول به خدمت هستند.
وی در خصوص نحوه پاسخ گویی مشاوران به تماس‌های ارسالی اظهار داشت:این مشاوران در شیفت کاری خود به تماس‌های تلفنی پاسخ می‌دهند و تا آنجایی که امکانش هست از طریق تلفن به تماس گیرندگان پاسخ می‌دهند و اگر مسئله حل نشد آنها را به مراکز مشاوره ارجاع می‌دهند. در صورتی که فوریت پیش بیاید مثل خودکشی و فرار از منزل باهماهنگی با بهزیستی مشاوران مرکز به محل اعزام می‌شوند تا مسئله ایجاد شده حل شود.
دفاعی در مورد تماس‌هایی که از شهرهای اطراف به مرکز مشاوره 1570 می‌شود،افزود: تماس‌های زیادی از شهرهای مختلف استان به این مرکز انجام می‌شود،از آنجایی که مرکز 1570 تنها در مرکز استان فعال است، مشاوران مرکز 1570 تا جایی که امکان دارد راهنمایی های لازم را می‌کنند و اگر نیاز باشد آنها را به مراکز مشاوره شهرستان محل سکونت ارجاع داده می‌شوند. در صورت فوریت، با همکاران شهرستان هماهنگ می‌شوند و آنها با هماهنگی بهزیستی شهرستان به مسائل فوریتی افراد رسیدگی می‌کنند.
این روانشناس بالینی در ادامه افزود: میانگین سنی افرادی که تماس می‌گیرند بالای 14 سال است و دانش آموزان زیر 14 سال خودشان تماس نمی‌گیرند و مادران آنها تماس می‌گیرند و عمده مشکلاتی که مادران مطرح می‌کنند بیش فعالی و عدم تمرکز ،اضطراب جدایی،بعد از این دو مورد،می‌توان به گوشه گیری ،خجالتی بودن،پرخاشگری و عدم ارتباط با اطرافیان اشاره کرد.
دفاعی در خصوص علت تماس نگرفتن دانش آموزان زیر 14 سال به مرکز بیان داشت: تاکنون پیش نیامده دانش آموز زیر 14 سال تماس بگیرد و این به عدم آشنایی و اعتماد به مرکز 1570 برمی‌گردد. یک همت عالی نیاز است که مرکز 1570 به دانش آموزان دبستانی معرفی شود و بدانند که این مرکز امین صحبت‌های آنان خواهد بود و مسائل آنها را حل می‌کند. در این میان خانواده و اولیای مدرسه نقش به سزایی دارند.
این مشاوره تعلیم و تربیت در باره ثبت و نگهداری تماس‌های گرفته گفت: تماس‌هایی که به این مرکز می‌شود در دو سامانه جدا ثبت می‌گردد. یکی سامانه استانی و دیگری سامانه وزارت آموزش و پرورش است.
این سامانه‌ها دو صفحه مجزا یکی فوریت‌ها و دیگری مشاوره دارند که هرکدام شامل بخش‌ها و قسمت‌های مختلف است.براساس مشاوره های انجام شده این قسمت‌ها و بخش‌ها پر می‌شود.
دفاعی در پایان در مورد نقش رسانه‌ها جهت معرفی مرکز 1570 بیان داشت  رسانه کمک بسیار می‌تواند در زمیته اطلاع رسانی و ایجاد اعتماد خانواده و جامعه به این مرکز انجام دهد.با اگاهی رساندن در خصوص مشاوره و اهمیت وجود چنین مراکزی زمینه را برای اعتمادسازی خانواده‌ها فراهم آورد و نشان دهد که مرکز 1570 و مراکز مشاوره آموزش و پرورش در شهرستان‌ها با دارا بودن مشاوران متخصص و متعهد می‌تواند سنگ صبوری برای دانش آموزان و خانواده‌ها باشد.

 

شیرین دفاعی – کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.