کد خبر : 20097
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۹:۴۸

مدیرکل صمت گیلان در نشست هیات اقتصادی:

میزان صادرات از مبدا گیلان به روسیه به 350 میلیون دلار است

میزان صادرات از مبدا گیلان به روسیه به 350 میلیون دلار است
پورحیدری:تقلیل تعرفه گمرکی و مالیات 28 درصدی می تواند منجر به توسعه صادرات ایران به روسیه شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پویشگران گیل:

تیمور پورحیدری که در قالب هیات بلند پایه اقتصادی استان به کشور روسیه سفر کرده است در حاشیه نشست تیم اقتصادی با سفیر ایران در روسیه، اظهار داشت: محصولات صنعتی هایتک و با کیفیت گیلان مستعد افزایش مراودات تجاری با روسیه و کشورهای حوزه خزر می باشد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر میزان صادرات از مبدا گیلان به روسیه قریب به 350 میلیون دلار است، افزود: چنانچه تعرفه های گمرکی روسیه و مالیات 28درصدی برای تجار و صنعتگران ایرانی توسط روسیه کاهش یابد، قطعا به توسعه مطلوب مبادلات تجاری ایران با روسیه منجر خواهد شد.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان گیلان میزان صادرات فعلی به روسیه را ناشی از عدم شناخت دقیق بازرگانان و تجار ایرانی از بازار مصرف روسیه دانست و گفت: با توجه به حضور مدیران اقتصادی و تجار استان در این کشور و مطالب مطروحه سفیر مجرب ایران در روسیه و همجنین برگزاری جلسات مشترک بین تجار دو کشور و برقراری نمایشگاه‌ها ؛ پرواضح است که در صورت تسهیل امور؛ اقلاً بیش از 80 برند صاحب نام و توانمند صنعتی و تولیدی های دانش بنیان گیلانی به خوبی می توانند به بازاربزرگ کشور فدارتیو روسیه راه پیدا کنند.
وی انعقاد پیمان پولی دوجانبه بین ایران و روسیه با استفاده از ارزهای دو کشور را بعنوان بهترین روش برای دور زدن تحریم‌ها در تجارت دو کشور پیشنهاد کرد و افزود: البته در این زمینه نیز با نماینده بانک مرکزی ایران و رئیس میر بیزنس بانک روسیه؛ محمد حزار، مباحث مطلوبی مطرح گردید که در راستای تسهیل روابط تجاری دو کشور اثربخش خواهد شد.
به گفته دکتر پورحیدری؛ فراهم نمودن زمینه همکاری بین موسسات بانکی داخلی بمنظور استفاده از ابزارهای تامین مالی از قبیل؛ یوزانس و فاینانس و نقل و انتقال با هزینه پایین منابع ارزی بازرگانان و همچنین بررسی امکان تامین مالی پروژه‌های بخش خصوصی درزمینه سرمایه گذاری درزیرساختارهای تجاری بنادر ایرانی و بنادر جنوبی کشور روسیه می تواند باعث تسهیل و تحول در مراوادت تجاری دو کشور دوست و هم پیمان گردد.
کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه نیز در این نشست با اشاره به همسایگی آستراخان و داغستان برای ارتباط دوسویه با گیلان، اعلام نمود: افزایش روابط گیلان با آستراخان و جمهوری داغستان برای توسعه سرمایه گذاری و تجارت خارجی بسیار اهمیت دارد.
جلالی کریدور شمال به جنوب را پروژه ای با اهمیت برای دو طرف دانست و گفت: نقش گیلان در اتصال کریدور شمال به جنوب بسیار حیاتی و مهم است.
وی با اشاره به اطاله چند ساله پروژه خط ریلی رشت – آستارا ، افزود: دولت سیزدهم و نماینده عالی این دولت در گیلان به شدت پیگیر به سرانجام رسیدن پروژه رشت – آستارا است و در این خصوص تاکنون اقدامات خوب و ارزشمندی انجام شده است.
سفیر ایران در روسیه با اشاره به پیگیری مساله گمرکات و لزوم حل این چالش ، بیان کرد: با حل مساله گمرکات که با تعامل دو طرف صورت می گیرد می توان به توسعه روابط اقتصادی و تجاری خوش بین و امیدوار بود.
در این نشست برخی از مدیران اقتصادی، تجار ایرانی و روسی به بیان پیشنهادات و نقطه نظرات خود در جهت توسعه روابط تجاری دو کشور پرداختند که مورد استقبال طرفین بود.
گفتنی است عمده اقلام صادراتی از بنادرگیلان به روسیه در حال حاضر ؛ محصولات صنایع غذایی و کشاورزی، پتروشیمی با پایه نفتی،محصولات معدنی و صنایع فرآوری شده معدنی می باشد.

منبع: روابط عمومی اداره کل صمت گیلان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.