کد خبر : 19756
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۱

راوی،پژوهشگر و محقق گیلانی با گرامیداشت سالگرد شهادت میرزا کوچک جنگلی:تاریخ یکی از منابع معرفتی انسان‌هاست

راوی،پژوهشگر و محقق گیلانی با گرامیداشت سالگرد شهادت میرزا کوچک جنگلی:تاریخ یکی از منابع معرفتی انسان‌هاست
دکتر مجید رحمانی:میرزا کوچک خان شخصیتی ملی هویت ساز است که مطالبه ملت ایران را پاسخ داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پویشگران گیل:

محفل عصر شعر “سرسبزتر از جنگل،”با حضور محمدمهدی نیازمند، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری گیلان؛یاسر تقوی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان؛ سیدجلیل میرعظیمی، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان؛رسول منفرد،رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان؛ دکتر مجید رحمانی؛راوی، پژوهشگر و محقق گیلانی؛ زهرا بدن آرا، معاون امور کتابخانه ها و همکاری ها؛ محمود محمدی، معاون اداری و مالی این مجموعه؛ پوریا قویدل، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان رشت؛ دکتر علی امیری، معاون پژوهشی مرکز اسناد و کتابخانه ملی گیلان؛ بهرام مژدهی، دبیر محفل ادبی دکتر معین اداره کل کتابخانه های عمومی استان؛ جمعی از شعرا، چهره های فرهنگی، دوست داران تاریخ و فرهنگ و ادبیات گیلان، اعضای کتابخانه های عمومی، اصحاب رسانه و قلم در کتابخانه عمومی میرزا کوچک جنگلی رشت برگزار شد.
دکتر مجید رحمانی در این محفل فرهنگی که با بررسی ابعاد مختلف قیام و نهضت جنگل برگزار شد، با بیان اینکه میرزا کوچک نیاز به سوگواری و تبلیغ ما ندارد، افزود:این ما هستیم که به انسان هویت‌ساز و تغییردهنده جهت تاریخ نیاز داریم که از وی بینیم و بشنویم و تاثیر و عبرت بگیریم چرا که گذشته چراغ راه آینده است.
وی تاریخ را یکی از منابع معرفتی انسان‌ها دانست و گفت: هم اینک نسل کنونی هر روز از هویت خودشان دورتر می‌شوند و به طور قطع جوان نسل امروز اگر هویت قابل افتخار نداشته باشد،قطعا به سمت قهرمان‌های فرهنگ ها ی دیگر سوق داده می‌شود.
دکتر رحمانی با تاکید بر اینکه میرزا کوچک خان یک شخصیت افسانه ای و معصوم نیست بلکه یک انسان عادی است، تصریح کرد : اما میرزا کوچک خان حقانیت زمانه خودش را درک کرده و هر انسان با انصافی به وطن پرست بودن ایشان اذعان دارد.
وی اظهار داشت: میرزاکوچک به هیچ دولت متخاصم(انگلیس و روسیه) و یا گروهی باج نداده و انسانی است که برای ایرانی آباد و مسنقل تلاش می‌کند و بر همین اساس؛ نهضت جنگل یک تجربه تاریخی است .
این محقق و پژوهشگر ادامه داد: میرزا اگر فقط نتیجه مبارزه برایش مهم بود همان اول پیروز می‌شد اما میرزا انسانیت داشت و نهضت میرزا یک نهضت مقدس هفت سال مبارزات ایرانی‌ها در گیلان بود.
وی گفت: آن‌ها شاعران زمانه هستند که سلاح بدست گرفته‌اند اینها جنگلی نیستند اما میرزا کوچک از دست استعمارگران به جنگل پناه برده است.
وی با بیان اینکه در نهضت جنگل یک ادبیات پر افتخار می‌بینید،تصریح کرد: این نهضت سعی می کند با شعر و حتی لهجه گیلکی مضامین را تبیین کند و این یک نهضت منحصر بفردی است.
دکتر رحمانی با بیان اینکه برنامه‌ها در گیلان برای پاسداشت میرزا کوچک خیلی خوب بوده است، خاطر نشان کرد: معرفی تاریخ این انسان هویت ساز در سطح استان خیلی خوب بود اما بایددر سطح ملی از سمت استان نیز این مطالبه باشد .
وی ادامه داد:جوان امروز از کتاب و نوشته‌های مکتوب دور شده و بیشتر تصاویر و فیلم‌ها درباره موضوعات مردم بویژه جوانان را جلب می‌کند.
وی با اشاره به ایجاد هشت شبهه نسبت به میرزا کوچک گفت: تمامی این شبهات منشا خارجی دارد ،یار داخلی دارد و همه متناقض همدیگرند که محققان ما بیشتر از توجه به این شبهات باید به ویژگی‌های میرزا توجه داشته باشند.
وی بهترین تاریخ گو را خداوند متعال دانست و اظهار داشت: قصه‌های پیامبران را که مینگریم خداوند متعال آن طوری تاریخ را روایت می کند که درس عبرت‌مان باشد و بدرد انسان بخورد و بزرگان و شعرای ما هم باید میرزا را چنان روایت کنند که بدرد نسل جدید بخورد.
وی تصریح کرد: همزمان با میرزا کوچک مبارزان و انسان های بزرگی در جنوب و شرق و غرب ایران نیز داشتیم.
دکتر رحمانی با اشاره به ویژگی‌های میرزا کوچک اظهار داشت:میرزا به یک انتظار عمومی ،خواست همگانی و مطالبه عمومی مردم پاسخ داد؛ضمن اینکه ابهت اجنبی را در ایران به سخره گرفت.
وی افزود:میرزا می‌توانست یک مجتهد جامع شرایط باشد اما خودش را فدا کرد که یک نسل زنده بماند و راهگشا باشند.
وی خاطر نشان کرد:گاهی باید تاریخ را مدام واگویه کرد تا درس عبرتی باشد.
در ادامه این نشست چند تن از شعرا و حاظرین ضمن شعرخوانی با موضوع قیام جنگل،به بیان دیدگاه ها و نظرات خود در خصوص این قیام و نهضت پرداختند.
همچنین تجلیل از برگزیدگان جشنواره استانی شعر و شور کتاب از دیگر محورهای برنامه محفل ادبی دکتر معین اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان در این روز بود. بر اساس اعلام دبیرخانه برگزاری این جشنواره افراد زیر پس از داوری آثار توسط مرتضی حیدرزاده و مریم پیله ور به عنوان داوران و کارشناسان این حوزه، افراد زیر را به ترتیب نفرات برتر جشنواره اعلام کردند؛
۱‌. رضا نیکوکار
۲. آرش پورعلیزاده
۳. امیر رضا ستایش
آثار شایسته تقدیر :
۴. گوهر قوامی
۵‌. امین معتمد

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.