کد خبر : 18557
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۱

رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان:پرخوری،پرنوشی،پرادراری و کاهش وزن علائم اولیه دیابت

رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان:پرخوری،پرنوشی،پرادراری و کاهش وزن علائم اولیه دیابت
رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ،پرخوری،پرنوشی ، پرادراری و کاهش وزن را علائم اولیه دیابت ذکر کرد.

به گزارش پویشگران گیل:

مرسده رشیدی نژاد، رییس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان به مناسبت هفته ملی دیابت، شیوع این بیماری در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه را بسیار بالا برشمرد و اظهار کرد: بیماری‌هایی مانند دیابت،سرطان، بیماری‌های قلبی- عروقی و بیماری های مزمن تنفسی، چهار بیماری هستند که بخش بزرگی از علل مرگ و میر را به خود اختصاص می‌دهند.
وی افزود: این بیماری‌ها با چهار عامل رفتاری مانند؛ تغذیه نامناسب، کم تحرکی و مصرف الکل و دخانیات در ارتباط مستقیم هستند و چهار عامل بیولوژیکی مانند؛ چاقی و اختلال در فشار خون و بالا رفتن قند و چربی خون از جمله عوامل بروز این بیماری ها می باشند.
رشیدی نژاد ضمن  تعریفی از انواع دیابت، گفت؛دیابت با نقص سوخت و ساز در بدن همراه است و با افزایش قند در خون مشابه می شود و شامل سه نوع اول ( که وابسته به تزریق انسلولین است) نوع دوم (غیروابسته به انسولین) و  نوع سوم که به دیابت بارداری مشهور است، تقسیم می‌شود.
رشیدی نژاد علائم اولیه دیابت را پرخوری،پرنوشی و پرادراری و کاهش وزن عنوان کرد و درخصوص ارتباط تنگاتنگ بین تغذیه و بروز دیابت، تصریح کرد: تغذیه، ارتباط تنگاتنگی با پیشگیری و درمان این بیماری دارد.
وی ادامه داد: هدف ما از رژیم غذایی و توصیه به افراد دیابتی این است که ضمن اینکه مثل سایر افراد، زندگی طبق روال و همیشگی داشته باشند، انرژی لازم و مواد مغذی لازم در اختیار فرد مبتلا به دیابت برای طول شبانه روز و فعالیت‌های زندگی قرار گیرد.
 رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه همچنین ،رژیم غذایی برای افراد مبتلا به دیابت را منجر به عدم بروز و کاهش عوارض مانند آسیب های کلیوی، قلبی –عروقی و فشار خون بالا عنوان کرد.
رشیدی نژاد اطهار کرد: توصیه تغذیه ای برای بیماران مبتلا به دیابت این است که برنامه غذایی متعادل داشته باشند و میوه جات،نان‌های سبوس دار، سبزیجات،شیر و لبنیات کم چرب، ماهی و غذاهای دریایی استفاده کنند.
وی همچنین،پرهیز از مصرف برخی مواد غذایی برای بیماران دیابتی را یادآور شد و گفت: مصرف نمک و سدیم باید در برنامه غذایی بیماران دیابتی به حداقل برسد و پنیرهای شور، سوسیس و کالباس،چیپس و غذاهای کنسروی کمترین مصرف را در برنامه غذایی این بیماران داشته باشد.
رشیدی نژاد همچنین  محدود کردن غذاهای پرچرب در برنامه غذایی دیابتی ها را مورد تاکید قرار داد و گفت: مصرف خامه، غذاهای سرخ شده، گوشت قرمز با چربی زیاد، لبنیات پرچرب و قندهای ساده مثل؛شکر و قند، مربا و عسل و انواع شیرینی ،نوشابه‌های گازدار و انواع بستنی باید در برنامه غذایی بیماران مبتلا به دیابت محدود باشد.
رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی ضمن توصیه به افراد دیابتی درخصوص تعدد دفعات صرف غذا در حجم کم،گفت: هر فرد دیابتی حتما می‌بایست سه وعده اصلی و دو تا سه میان وعده در میان این وعده های غذایی اصلی را استفاده کند.  مخصوصا در آخر شب مصرف میان وعده مثل؛ یک لیوان شیر برای جلوگیری از افت قند خون بسیار حائز اهمیت است.
وی  در خصوص مصرف کربوهیدارت ها، تاکید کرد: نان‌های سفید باید در برنامه غذایی مبتلایان به دیابت به حداقل برسد و به جای نان سفید مانند نان لواش از نان های سبوس دار و تیره رنگ استفاده کنند.
رشیدی نژاد با بیان اینکه محدودیتی برای مصرف برنج در بیماران دیابتی نیست و به صورت متعادل در برنامه غذایی می‌توانند برنج را مصرف کنند،گفت: اما بهتر است به جای برنج و نان‌های سفید از حبوبات و نان های سبوس دار استفاده نمایند.
رئیس بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه  مصرف سبزیجات در برنامه غذایی افراد مبتلا به دیابت را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: یک فرد دیابتی به طور میان وعده یا در کنار غذای اصلی سه تا پنج واحد سبزیجات در برنامه غذایی باید داشته باشد.
مصرف میوه به صورت متعادل به صورت دو تا سه واحد میوه به صورت میان وعده هم برای بیماران دیابتی بلامانع است اما در افراد دیابتی مصرف خود میوه به جای آبمیوه اولویت دارد.
وی مصرف چربی‌های مفید غیراشباع مثل روغن زیتون و منابع غذایی دریایی و مغزها مانند گردو و مغزدانه‌ها را به بیماران دیابتی توصیه کرد و افزود: مواد غذایی حاوی روی (گوشت،مرغ،مغزدانه‌ها مانند، پسته و گردو و فندق، لبنیات و تخم مرغ ) و ویتامین c (میوه‌ها و سبزیجات) و ویتامین A (جگر، زرده تخم مرغ و منابع گیاهی مانند؛ میوه های زرد ،نارنجی و سبزرنگ هستند برای برنامه غذایی بیماران دیابتی بسیار مفید می‌باشد.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.