کد خبر : 17774
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۷

ساماندهی خودروهای بدون مجوز سطح شهر در کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر رشت

ساماندهی خودروهای بدون مجوز سطح شهر در کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر رشت
بررسی ساماندهی ون کافه های شهر رشت در جلسه مشترک سه کمیسیون شهرسازی، حمل و نقل و بهداشت

به گزارش پویشگران گیل:
هفتمین جلسه کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر رشت به صورت مشترک با هفتاد و نهمین جلسه کمیسیون حمل و نقل و عمران و هفتاد و هفتمین جلسه کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری به ریاست حسن کریمی کرنق برگزار شد.
در این جلسه ساماندهی خودروهای بدون مجوز سطح شهر (ون کافه ها) مورد بررسی قرار گرفت و ضمن ارائه توضیحاتی از سوی ریاست سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراورده های کشاورزی شهرداری رشت، اعضای شورا به تبادل نظر در این زمینه پرداختند.
محمد نعمت پور رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری رشت، اعلام کرد: در حال حاضر ۴۱ دستگاه خودرو به صورت قانونی مشغول فعالیت هستند و ۵۳ دستگاه نیز بدون مجوز مشغول فعالیت هستند. حدود ۶۰ دستگاه نیز خواستار فعالیت قانونی هستند که تعدادی از آنها در همین آمار ۵۳ دستگاه دیده شده است.
نعمت پور با اشاره به برند شهر خلاق خوراک شناسی رشت و وضعیت اقتصادی جامعه، ضمن مخالفت با بحث عدم فعالیت این خودروها بر سیاست گذاری بهتر در این زمینه تاکید کرد و گفت: بر اساس مکاتبات پلیس راهور اعلام شده است که برخی از خودروها و ون کافه ها برای وضعیت ترافیکی رشت مشکلاتی ایجاد کرده اند؛ به همین خاطر ۴ خیابان را به عنوان خیابان هایی که ظرفیت فعالیت این خودروها را دارند مشخص کرده ایم. البته هریک از خیابان ها ظرفیت متفاوتی دارند. با این وجود جانمایی خودروها نیز باید با تایید پلیس راهور باشد.خیابان برادران شهید عاطفی از سمت زرجوب، خیابان برادران شهید عاطفی در سمت خروجی خیابان تختی، خیابان ورودی مسکن مهر در باند کندرو، خیابان جنب پارک مرکزی مسکن مهر خیابان هایی هستند که در نظر گرفته شده است و خیابان رودباری با نظر اعضا از خیابان های مدنظر حذف شد.
سید شمس شفیعی عضو کمیسیون شهرسازی و معماری نیز ضمن تاکید بر جانمایی خودروها از سوی شهرداری، بیان داشت: در بحث اجاره های پرداختی به شهرداری نیز باید مبلغ مناسبی در نظر گرفته شود و از سوی دیگر باید نظر پلیس راهور لحاظ شود.
مجید عزیزی عضو کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری، با اعلام اینکه با هرگونه صدور مجوز جدید برای ون کافه ها مخالفم، تصریح کرد: هرچند با توجه به وضعیت اقتصادی برخی جوانان چاره دیگری ندارند اما ما باید واقع نگر باشیم و مشکلات صدور مجوز فعالیت در خیابان را در نظر بگیریم. چاره بحث اشتغال، مجوز فعالیت در خیابان ها نیست. خیابان برای همه مردم است. ما می توانیم فضاهایی که مزاحمتی برای خیابان ها ایجاد نمی کنند برای این کار در نظر بگیریم. ما نمی توانیم بگوییم به عنوان مثال صد یا دویست مجوز می دهیم و پس از آن مجوز نمی دهیم
سیدحسین رضویان دیگر عضو کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری نیز با بیان اینکه به دنبال حذف ون کافه ها نیستیم، به چهره نامتجانس و ناهمگون سطح شهر پرداخت و خاطر نشان کرد: باید بحث ظاهری و بهداشتی ون کافه ها ساماندهی شود. در برخی نقاط لاستیک را پنچر کرده اند و میز و صندلی چیده اند و به مشاغل مختلفی به طور همزمان مشغولند. اولویت ما در بحث ون کافه ها و کیوسک ها باید مشخص باشد. اگر بحث ساماندهی مطرح می شود باید استانداردهایی تعریف شود. آیا امروز بحث زیبایی اولویت است؟ آیا بحث بهداشت اولویت است؟ استراتژی شهرداری در این زمینه باید مشخص باشد.
محمدحسین واثق کارگرنیا رئیس شورای اسلامی شهر رشت و عضو کمیسیون حمل و نقل و عمران اظهار داشت: امروز موضوع ون کافه ها مطرح است اما در کنار آن دستفروشان، وانت های عرضه کننده انواع محصولات و موارد اینچنینی داریم که به مشاغل رسمی این شهر نیز آسیب می زنند. کاسبان فروشگاه ها، اجاره و عوارض پرداخت می کنند و مشکلات فراوانی دارند. انتظار می رود شهرداری به وظایف قانونی خود بر اساس ماده ۵۵ عمل کند و سایر دستگاه ها، پلیس و مسئولان قضایی نیز در این مسیر به شهرداری کمک کنند.
کارگرنیا با تاکید بر اینکه با توجه به شهر خلاق خوراک بودن رشت باید بحث خوراک را در جای جای شهر داشته باشیم بیان داشت: بحث ون کافه ها باید تخصصی تر بررسی شود و با سد معبر و دستفروشان و وانت ها متفاوت است. علی رغم اینکه در هفته خوراک، کلنگ بازار خوراک در رشت زده شد اما اراده ای در شهرداری رشت دیده نمی شود.
وی افزود: اینکه مسیری برای فعالیت ون کافه ها داشته باشیم و این مسیر را مجموعه مدیریت شهری مشخص کند بسیار پسندیده است. اینکه برق در اختیار تک تک آنها بگذاریم و هرکدام در یک نقطه به طور ثابت فعالیت کنند اشتباه است و در هیچ کجای دنیا دیده نمی شود. مواردی که مبنای قانونی ندارد باید تعیین تکلیف شوند. مکان هایی باید تعریف شوند که گره های ترافیکی شهر را بیشتر نکنند.
در ادامه پس از تبادل نظر سایر حاضرین در جلسه، حسن کریمی کرنق رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورا بر جانمایی ون کافه و معرفی مکان مناسب برای فعالیت این خودروها تاکید کرد.
محسن سماکچی رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورا با بیان اینکه ما در یک شهر ایده آل زندگی نمی کنیم تصریح کرد: مشکل ما فقط فعالیت ون کافه ها نیستند که آنها را جمع آوری و به نقطه مشخصی مثل مسکن مهر هدایت کنیم. آیا مشتریان این خودروها به مسکن مهر می روند که به عنوان مثال یک فلافل خریداری کنند؟ ما با دستفروشان خیابان مطهری چه کرده ایم؟ یا برخی میوه فروشان نیمی از خیابان را اشغال کرده اند. آیا توانسته ایم بر آنها نظارت درستی داشته باشیم؟
محمدحسین واثق کارگرنیا رئیس شورای اسلامی شهر رشت با تاکید براینکه ما در شهر خلاق خوراک در مورد مقوله خوراک صحبت می کنیم خاطر نشان کرد: نمی توانیم بگوییم هرکس خواست فلافل یا قهوه از وانت ها و ون کافه ها خریداری کند به مسکن مهر برود. اگر فعالیت این خودروها مشکلاتی را نیز به همراه داشته است باید نگاه مثبت تری به موضوع داشته باشیم تا با در نظر گرفتن برخی موارد و راهکارها، شرایط بهتری را فراهم کنیم.
حسن کریمی کرنق رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورا نیز در پایان خواستار ارائه لیست کاملی از مسیرهای جانمایی ون کافه ها از سوی سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراورده های کشاورزی شهرداری رشت شد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.