کد خبر : 17047
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۰

دکتر داریوش ساعد: تست استرس اکوکاردیوگرافی به عنوان جایگزین اسکن هسته‌ای قلب جهت بررسی بیماری‌های عروق قلبی است

دکتر داریوش ساعد: تست استرس اکوکاردیوگرافی به عنوان جایگزین اسکن هسته‌ای قلب جهت بررسی بیماری‌های عروق قلبی است
دکتر داریوش ساعد: دقت بالای اکوی مری در تشخیص بیماری‌های دریچه قلب، تعیین دقت شدت تنگی یا نارسایی دریچه‌ها با اکوی مری به تشخیص صحیح کمک می‌کند.

به گزارش پویشگران گیل:

قلب یکی از مهمترین اعضاء بدن است که اگر لحظه ای کوتاه هم دچار اختلال شود قطعا انسان دچار مشکلات جسمی می‌شود و برای مراقبت از این عضو مهم و حساس بدن، قطعا نیازمند آگاهی و اطلاعات مناسب می باشیم.
سایت خبری  پویشگران گیل در راستای آگاهی بخشی مناسب به هموطنان گفتگوی صمیمانه‌ای با یکی از پزشکان حاذق در این رابطه داشته که ماحصل آن پس از معرفی اجمالی ایشان در ذیل آورده می‌شود.
دکتر داریوش ساعد نفر اول فارغ التحصیلان پزشکی عمومی (دانشگاه علوم پزشکی محل تحصیل)، رتبه 46 آزمون دستیاری سال 85، فارغ التحصیل تخصص قلب و عروق از بیمارستان قلب شهید رجایی (بهترین بیمارستان قلب کشور)، فارغ التحصیل فلوشیپ (فوق تخصص) اکوکاردیوگرافی بیمارستان قلب شهید رجایی، مؤلف مقالات متعدد در ژورنال‌های علمی معتبر داخلی و  بین‌المللی است.
در راستای خدمات‌رسانی بهینه به بیماران و افراد جامعه و همچنین برحسب نیاز استان، تست استرس اکوکاردیوگرافی را به عنوان جایگزین اسکن هسته‌ای قلب جهت بررسی بیماری‌های عروق قلبی (تنگی رگ قلب) را در استان گیلان و در مراکز متعدد بیمارستانی شروع و پایه گذاری کرده است که این موضوع افتخاری برای استان گیلان در زمینه درمان بیماری‌های قلبی محسوب می‌شود
همچنین اکو مری را که در حال حاضر علاوه بر بیمارستان حشمت و دو مرکز خصوصی انجام می‌شود را نیز در مطب شخصی خود با استفاده از پیشرفته‌ترین دستگاه استان گیلان که قابلیت سه بعدی دارد را به بیماران ارایه می‌نماید.
این پزشک متخصص قلب جوان و خوش اخلاق مایل نیست هیچ مراجعه کننده‌ای ناراضی مطب وی را ترک نماید،تعامل ویژه‌ای با اقشار محروم و بی‌بضاعت جامعه از جهت کاهش هزینه خدمات مطب و حتی در مورد آنژیوگرافی داشته و سعی براین دارد که همواره در حوزه خدمات‌رسانی به بیماران نیازمند کوشا باشد.

جناب آقای دکتر ساعد لطفا در خصوص اکوی قلب(اکوکاردیوگرافی) توضیح بفرمایید؟
اکو کارتوگرافی تستی است که با استفاده از آن، تصاویر ثابت یا متحرکی از قلب با استفاده از امواج صوتی (والتراسوند) حاصل می‌شود.اکوی قلب در کلینیک قلب انجام می‌شود و نیازی به بستری در بیمارستان ندارد.انجام اکو قلب باعث ایجاد درد نمی‌شود و هیچگونه ضرری برای افراد باردار،نوزاد یا افراد با اجسام فلزی در بدن ندارد. اکوکاردیو گرافی در تشخیص بخش عمده ای از بیماری‌های قلبی بکار می‌رود. از جمله اندازه حفرات قلب، عملکرد انقباضی عضله قلب (پمپاژ قلب)،عملکرد دریچه‌های قلب ،شواهد انسداد عروق کرونر قلب ،عفونت قلب ،وجود توده در قلب، بیماری‌های مادر زادی قلب از جمله وجود سوراخ در قلب ،وجود مایع دور قلب یا ریه‌ها، تاثیر بیماری‌های سیستمیک بر قلب(دیابت،فشار خون، بیماری‌های التهابی و خود ایمن،نارسایی کلیه،مشکلات تیروئید و بیماری‌های ریوی) تاثیر بیماری‌های دیگر بدن بر قلب مانند: بیماری‌های عفونی ،بدخیم و غیره،تاثیر عوارض دارو برقلب ،ضربه به قفسه سینه،عوارض ناشی از عمل جراحی قسمت‌های دیگر بدن و بسیاری از موارد دیگر.

لطفا بفرمایید در چه مواردی پزشک توصیه به انجام اکوی قلب می‌کند؟
در هنگامی که شواهد احتمالی مشکل پمپاژ قلب مطرح باشد. مانند : تنگی نفس، افت سطح هوشیاری و غیره. هنگامی که شواهد احتمالی مشکل یا تنگی عروق کرونر قلب مطرح باشد، مانند درد قفسیه سینه ، تنگی نفس فعالیتی. هنگامی که شواهد احتمالی اختلال عملکرد در دریچه های قلب مطرح باشد.مانند : تنگی نفس فعالیتی ، تپش قلب، خستگی زود هنگام و افت سطح هوشیاری ، بعضی از موارد سرگیجه.قبل از عمل در افراد میانسال به بالا. در مواردی که شک به احتمال عوارض قلبی ناشی از مصرف داروها مطرح باشد.در مواردی که پزشک در هنگام معاینه قلب با گوشی متوجه وجود صدای اضافه غیرمعمول می‌شود و در واقع پس از آنژیوگرافی قلب،تعیین برنامه درمانی  نقش مهمی ایفا می‌کند.

اکو قلب چگونه صورت می‌گیرد؟ در ابتدا شخص روی تخت به پشت یا پهلو دراز می‌کشد، سپس پزشک ژل روان کننده را بر روی یک وسیله قلمی شکل (پروپ) می‌ریزد و آن را روی سینه شما قرار می‌دهد.امواج اولتراسوند(ماورا صوت) تصاویری از قلب شما و دریچه‌های آن  و عروق بزرگ قلب ایجاد می‌کنند،تصاویر حاصله برروی مانیتور روبروی پزشک مشاهده می شود که این تصاویر قابلیت پزشک در مورد نتایج آن و تاثیری که بر تشخیص و درمان می‌گذارد با شما صحبت می‌کند.

لطفا بفرمایید اکوکاردیوگرافی از راه مری چگونه راه تشخیصی است و چگونه انجام می‌شود؟ در بعضی از موارد، جهت تهیه تصاویر واضحتر و دقیقتر،ضروری است که پروپ اکو کاردیوگرافی به قلب و عروق شما نزدیکتر باشد. بنابراین در این گونه موارد،تستی تحت عنوان اکوکاردیو گرافی از راه دهان(مری) توصیه می‌شود.

از موارد دیگری که اکوکاردیوگرافی از راه مری توصیه می‌شود:
تعیین عملکرد قلب حین عمل جراحی نقاط دیگر بدن ، که بیمارانی که به هر دلیل مثلا زخم یا سوختگی در قفسه سینه امکان انجام اکوی سینه ای مقدور نباشد.
شک به بیماری عروق بزرگ قلب در قفسه سینه باشد. شک به عفونت قلب حین عمل جراحی قلب باز. شک به وجود توده یا لخته در قلب باشد.شک به اختلال کارکرد دریچه مصنوعی در قلب باشد و سکته مغزی در افراد جوان.
در واقع با توجه به دقت بالای اکوی مری در تشخیص بیماری‌های دریچه قلب، تعیین دقت شدت تنگی یا نارسایی دریچه‌ها با اکوی مری به تشخیص صحیح کمک می‌کند، بخصوص در مواردی که نیاز به عمل جراحی قلب باز پیش می‌آید.
در اکوی مری،حلق با داروی بی‌حس کننده موضعی اسپری لیدوکائین بی‌حس می‌شود. بیمار باید 6 ساعت قبل از انجام اکوی مری از مصرف موادغذایی و مایعات خودداری کند در حین انجام اکوی مری بیمار روی تخت انجام می‌شود. این تصویر برداری در مواردی بنا بر صلاحدید پزشک ازطریق  معده نیز در ادامه‌ی اکو مری صورت می‌گیرد.زمان انجام اکوی مری بصورت متوسط بین 15-10 دقیقه می‌باشد. در اکثر موارد برای احساس آرامش بیمار قبل و نیز حین انجام اکوی مری داروی آرام بخش به بیمار تزریق می‌کنند.در حین انجام اکوی مری ،بیمار از لحاظ نوار قلب، فشار خون و اشباع اکسیژن شریانی مانیتورینگ می شود.بیمار بلافاصله پساز انجام اکوی مری و پس از هوشیاری کامل ،امکان ترک کلینیک را دارد و به مدت دو ساعت پس از انجام تا اثر بیحسی حلق از بین برود،توصیه می‌شود موادغذایی و مایعات مصرف نکند.
تکرار اکوکاردیوگرافی سینه یا اکوی مری بنابر ضرورت و تشخیص پزشک معالج ممکن است با فواصل زمانی بسیار کم(مثلا روزانه در موارد خاص جهت اکوی سینه‌ای یا پس از یک هفته از اکوی مری) یا فواصل زمانی طولانی باشد.( چند سال پس از اکوی قبلی).
بسیار سپاسگزاریم از توضیحات ارزنده شما جناب دکتر ساعد. برای پذیرش در رشته تخصصی شما باید چه مراحلی را طی نمود؟
برای قبولی در این رشته تخصصی،لازم است پس از طی دوران 7 ساله پزشکی عمومی و گذراندن تعهد خدمتی آن و پس از پذیرفته شدن در آزمون تخصصی قلب و عروق ،به مدت 4 سال این دوره را در دانشگاه‌های علوم پزشکی بگذرانند.در طی یکسال اول دوره دستیاری (رزیدنت) قلب و عروق، پزشک آموزش‌های مربوط به رشته تخصصی بیماری‌های داخلی همزمان با دستیاران داخلی می‌گذراند و در طی سه سال بعدی بصورت اختصاصی ،تشخیص و درمان بیماری‌های قلب و عروق را فرا می‌گیرد. در صورت پذیرفته شدن در آزمون پایان دوره بنابر میزان نمره ای که کسب می‌کند مدرک گواهی تخصصی فلوشیب(دوره تکمیلی تخصصی که به مدت 18 ماه می‌باشد)دریافت می‌شود.
شاخه‌های فلوشیب قلب و عروق مشتمل بر اینترونشن (مداخله‌ای)اکوکاردیوگرافی، الکتروفیزیولوژی، نارسایی قلب ،بیماری های مادرزادی قلب و تصویر برداری قلب می‌باشد. با توجه به پیشرفت علم پزشکی در تمامی حوزه‌ها و بخصوص بیماری‌های قلب و عروق ، ارجاع بیماران مرتبط به فلوشیب‌های مربوطه در تمام شاخه‌ها می‌تواند برای تشخیص و درمان بهتر، بسیار کمک کننده باشد.

فلوشیب اکوکاردیوگرافی در تخصص قلب چیست؟ این دوره 18 ماهه بوده که متخصص قلب و عروق علاوه بر تمرین اکوهای سینه‌ای در موارد پیچیده و مشکل و نیز بیماران دارای سابقه جراحی قلب باز یا سابقه اقدمات مداخله‌ای قلب و عروق،بصورت اختصاصی دوره‌های آموزشی انجام اکوی مری و نیز استرس اکوکاردیوگرافی را می‌گذراند.در ضمن انجام اکو حین عمل جراحی ،اکو در بیماران دارای پیس میکرو نیز اکوی اصفال نیز جزء آموزشهایی است که طی این دوره به فلوشیب‌های اکوکاردیوگرافی داده می‌شود.

 در خصوص استرس اکوکاردیوگرافی توضیح می‌فرمایید؟ برای بررسی بیماری‌های عروق خون‌رسانی کننده قلب(عروق کرونری) یا بررسی دقیقتر میزان تنگی یا نارسایی دریچه‌های قلبی و ارتباط علایم بیمار با یافته‌های اکوکاردیوگرافیک یا بررسی فشار خون شریان ریوی در موارد خاص توصیه به انجام استرس اکوکاردیو گرافی مفید واقع می‌گردد.علاوه بر آن در بررسی قلب پیش از عمل جراحی نقاط دیگر بدن یک استرس اکوکاردیوگرافی نرمال می‌تواند با اطمینان قابل توجهی از عدم بروز مشکل قلبی حین عمل جراحی،پزشک بیمار را خاطر جمع نماید.
دقت استرس اکو کاردیوگرافی در تشخیص بیمار ایسکمیک عروق کرونر بسیار بیشتر است و توسط پزشک فلوشیب اکوکاردیوگرافی انجام می‌شوداحتمال بیماری های دیگر قلبی با اکو نیز بالاتر می‌رود. از مزایای فراوان استرس اکو کاردیو گرافی می‌توان برعدم استفاده از مواد رادیوایزوتوپ (هسته‌ای) و نیز عدم تشعشع هسته‌ای به بیمار یا اطرافیان بیمار ذکرکرد. علاوه بر آن سرعت بالای رسیدن به تشخیص،آن را از اسکن هسته‌ای قلب متمایز کند،بطوریکه در یک جلسه کمتر از یک ساعته تشخیص نهایی بیماری قلب مسجل می‌گردد.برخلاف اسکن قلب که معمولا در دو جلسه در دو روز متفاوت انجام شده و به بیمار مواد رادیو ایزوتوپ تزریق می‌شود و تا 48 ساعت از مجاورد افراد باردار،اطفال کم سن وسال باید اجتناب شود.
از موارد دیگر استفاده از استرس اکوکاردیوگرافی بررسی میزان زنده بودن بافت در هر قسمت از قلب در افرادی که کاندید بالون آنزیوپلاستی (استت) یا عمل جراحی باز هستند، می‌باشد.
نحوه انجام استرس اکوکاردیوگرافی به چه صورتی است؟ استرس اکوکاردیوگرافی به دو طریق انجام می‌پذیرد. یکی استرس ورزشی و دیگری با استفاده از داروی افزاینده ضربان قلب. در روش اول شخص به دنبال انجام تست ورزشی معمول(دویدن روی ترد میل یا استفاده از دوچرخه ثابت و انجام نوارقلب حین ورزش )بلافاصله بعد روی تخت دراز کشیده‌ واکوکاردیوگرافی دقیق انجام شده و تصاویر اکوکاردیوگرافی بعد از ورزش با تصاویری که بلافاصله قبل از ورزش اخذ شده مقایسه می‌گردد.
در روش دوم،زمانی که شخص قادر به دویدن روی تردمیل یا استفاده از دوچرخه ثابت  نباشد صورت می‌پذیرد. بدین شکل که با داروی دوبوتامین و در مواقع لازم،استفاده از کمک آتروپین ،به تدریج ضربان قلب افزایش داده می‌شود و همزمان بیمار از نظر نوارقلب و فشارخون مانیتور می‌شود و طی چند مرحله صورت می‌گیرد.
از مزایای منحصر به فرد استرس اکوکاردیوگرافی انجام مجدد بیمار توسط فلوشی اکوکاردیوگرافی است که می‌تواند منجر به تشخیص بیماری خاصی در قلب شود که در اکوی اولیه انجام شده پنهان مانده‌ است.
از اینکه فرصت ارزشمند خودتان را در اختیار مجموعه رسانه ای پویشگران گیل  قرار دادید بسیار سپاسگزاریم و به همه عزیزان ساکن رشت و سراسر استان گیلان توصیه می‌کنیم تا جهت استفاده از علم و دانش پزشک حاذق دکتر داریوش ساعد به آدرس رشت،گلباغ نماز ساختمان آتیه مراجعه نماییند و یا با شماره تلفن تماس:  01332129293جهت برقراری وقت قبلی تماس حاصل نمایند.پست فضای مجازی دکتر ساعد نیز به آدرس ذیل می‌باشد.

اینستاگرام : dr.daryoushsaed

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.