کد خبر : 16904
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۰

استاندار گیلان:در نهضت ملی مسکن یکی از موارد مورد ارزیابی،سهم استان‌ها در بازآفرینی شهری است

استاندار گیلان:در نهضت ملی مسکن یکی از موارد مورد ارزیابی،سهم استان‌ها در بازآفرینی شهری است
اسدالله عباسی: در بافت‌های فرسوده باید با درنظر گرفتن بسته‌های تشویقی و تسهیلات، به نوسازی این بافت‌ها کمک شود.

به گزارش پویشگران گیل:
اسدالله عباسی در هفتمین جلسه ستاد بازآفرینی شهری گیلان اظهار داشت: شهرها باید نسبت به دریافت سهمیه قیر رایگان خود اهتمام جدی داشته باشند و گذرگاه‌های خاکی نیز آسفالت شوند.
وی با بیان اینکه، معبر خاکی لزوما به معنای گل آلود و خاکی بودن معبر نیست افزود: در برخی از مناطق، آسفالت بیش از ۵۰ سال قدمت دارد، شهرداران باید این گذرگاه‌ها را مشخص و اعلام کنند تا در جلسات بعدی در مورد آنها تصمیم‌گیری شود.
وی به فرمانداران ۲ ماه فرصت داد تا از شهرداران بخواهند ساماندهی کوچه‌ها، خیابانها و مبلمان شهری را که از وظایف و تکالیف قانونی آنها است، در دستور کار خود قرار دهند و در ستاد بازآفرینی شهری به یکدیگر در خصوص تصمیم گیری در محدوده بافت‌های فرسوده، سکونتپ‌های غیر رسمی و بافت‌های تاریخی کمک کنند.
عباسی افزود: شهرهایی که محدوده بافت تاریخی و یا سکونت‌گاه‌های غیر رسمی دارند مانند بندرانزلی، لنگرود، رشت، رودسر، املش و لاهیجان باید دقت لازم را در بخش باز آفرینی شهر داشته باشند.
استاندار گیلان افزود: در نهضت ملی مسکن یکی از موارد مورد ارزیابی، سهم استان‌ها در بازآفرینی شهری است؛ در بافت تاریخی باید تلاش کنیم راهی جز تخریب سازه میراثی پیدا کنیم تا بافت منطقه برهم نریزد؛ شهرداران هر کجا با بن بست مواجه شدند می توانند به استانداری برای رفع مشکل خود مراجعه کنند، از هر پیشنهادی برای رفاه حال مردم استقبال می‌کنیم.
عباسی با تاکید بر اینکه رفاه شهروندان باید فراهم شود و خدمات رسانی به مردم در اولویت قرار گیرد گفت: اگر دستگاه خدمات‌رسان در مکانی حفاری انجام داد، باید زمان شروع و پایان آن را به مردم اعلام کند و با سرعت و زمانبندی خاص ترمیم آن منطقه انجام شود.

*معاون وزیر راه و شهرسازی: همه حقوق مردم در بازآفرینی‌های شهری رعایت شود

معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در این جلسه تاکید کرد: همه حقوق مردم در بازآفرینی‌های شهری باید رعایت شود و شهرداری‌ها مکلف به همکاری هستند؛ این حق مردم است که از تخفیف برخوردار شوند.
سید محمد آئینی، معابر خاکی را بدترین چهره محرومیت در شهرها دانست و افزود: در دولت سیزدهم به دنبال آن هستیم در محدوده های باز آفرینی معابر خاکی نداشته باشیم؛ در استان گیلان نیز هزار و ۷۰۰ تن قیر برای آسفالت تمام معابر خاکی در محدوده بازآفرینی نیاز است که ما امسال آن را بطور کامل تامین می کنیم و باید فضای جذب آن تا اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ در استان فراهم شود.
وی با بیان اینکه این ستاد برای حفظ جان انسان‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است و مردم این مناطق ولی نعمتان انقلاب هستند که در تمامی شعائر مذهبی، انقلابی، همه پرسی‌ها و انتخابات بالاترین درصد مشارکت را دارند،تصریح کرد: در کل کشور ۲۰ درصد سطح شهرها و بیش از ۳۰ درصد جمعیت شهری متاثر از تصمیمات ستاد بازآفرینی شهری است؛ طبق قانون این ستاد تشکیل شد تا دستگاه‌ها در کنارهم، هم افزایی در مدیریت و مدیریت یکپارچه ای با محوریت استاندار داشته باشند و کار مردم در مناطق فرسوده با سرعت بیشتری انجام شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: این وزارت‌خانه در اقدامی جهادی با کمک شهرداری‌ها و زیر نظر استانداری بزودی برنامه جهاد تبیین را راه اندازی خواهد کرد و با مراجعه خانه به خانه در بافت‌های فرسوده، این بسته‌ها را برای نوسازی بنا و نجات جان مردم تشریح خواهد کرد.
وی تاکید کرد: این ظرفیت که شهرداران اراضی ملی را در حریم شهرها شناسایی و به بافت فرسوده اختصاص دهند،در قانون دیده شده است و این موضوع می‌تواند سرمایه‌گذاری خوبی برای شهرها باشد و به باز آفرینی شهری کمک کند.

*سرپرست اداره کل راه و شهرسازی:۳۰ شهر گیلان دارای بافت فرسوده است

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی گیلان نیز در این جلسه تعداد شهرهای دارای محدوده ناکارآمد شهری را ۳۰ شهر به مساحت پنج هزار و ۳۴۶ هکتار اعلام کرد و افزود: گیلان ۳۰ شهر دارای بافت فرسوده به مساحت ۲ هزار و ۶۷۱ هکتار، سه شهر دارای سکونت گاه‌های غیر رسمی به مساحت هزار و ۵۳۸ هکتار و ۶ شهر دارای بافت تاریخی به مساحت هزار و ۱۳۷ هکتار دارد.
محمدرضا فلاحتگر گفت: عملکرد بازآفرینی شهری در استان گیلان شامل احداث پروژه‌های زیر بنایی و روبنایی، تخصیص قیر رایگان در محلات هدف، ارائه تسهیلات بانکی به واحدهای مسکونی در محدوده بازآفرینی شهری و برگزاری دوره‌های آموزشی برای مدیران شهر و ساکنین محلات هدف است.
وی اظهار داشت: پروژه‌های مصوب بازآفرینی شهری در قالب اقدام مشترک که از سال ۹۷ در کمیته‌ها مصوب شد ۵۸ پروژه است که از این تعداد ۲۶ پروژه انجام شده‌ است و  از سال ۹۶ تا ۱۴۰۱ در بازآفرینی شهری حدود چهار هزار و ۱۴۲ تن قیر برای محلات هدف مصرف شده است و طبق درخواست شهرداران برای ساماندهی معابر خاکی این محلات هزار و ۷۰۶ تن قیر نیاز است؛ قیر مورد نیاز برای معابری که آسفالت آنها دچار اضمحلال شده نیز سه هزار و ۴۵۰ تن است که در مجموع این مقدار به پنج هزار و ۱۵۶ تن می رسد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.