کد خبر : 16482
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۸

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان:تلاش کنیم تا حضور و عضویت در کتابخانه‌ها به عنوان یک ارزش محسوب شود

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان:تلاش کنیم تا حضور و عضویت در کتابخانه‌ها به عنوان یک ارزش محسوب شود
همایش دو روزه روسای ادارات کتابخانه های عمومی استان گیلان در ماسوله برگزار شد.

به گزارش پویشگران گیل:
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان در همایش دو روزه روسای ادارات کتابخانه‌های عمومی در شهر ماسوله تلاش برای تبدیل کتابخانه‌ها به عنوان مکانی مهم و مورد نیاز عموم مردم با اعتبار بخشی به فعالیت‌های کتابخانه‌ها و اعضای کتابخانه‌ها را از برنامه‌های اصلی و مهم مجموعه برشمرد و با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا حضور و عضویت در کتابخانه‌ها به عنوان یک ارزش محسوب شود.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان در این همایش دو روزه که به منظور تبیین برنامه های محوری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در حوزه‌های مختلف ستادی و نیز بررسی مشکلات و موانع پیش روی مجموعه و نیز برنامه ریزی برای برگزاری سی و یکمین دوره هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار برگزار شد با قدردانی از تلاش‌های همه دست اندرکاران مجموعه شامل روسای ادارات، مسئولین ستادی، کتابداران؛ مسئولین کتابخانه ها، رابطین فرهنگی و همکاران حوزه پشتیبانی مجموعه، یکی از مهمترین الزامات تداوم پویایی و خلاقیت در اقدامات دست اندرکاران در حوزه کتابخانه ها را هم افزایی و همکاری در رده های مختلف و نیز نظارت بر فعالیت ها از جانب خود و دیگران عنوان کرد.
یاسر تقوی به اهداف برگزاری همایش دو روزه روسای ادارات کتابخانه‌های عمومی استان نیز اشاره کرد و تبادل نظر و اشتراک ایده های موفق در این نشست را از مهمترین محورهای آن برشمرد. وی تلاش برای تبدیل کتابخانه ها به عنوان مکانی مهم و مورد نیاز عموم مردم با اعتبار بخشی به فعالیت های کتابخانه ها و اعضای کتابخانه‌ها را از برنامه های اصلی و مهم مجموعه برشمرد و با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا حضور و عضویت در کتابخانه ها به عنوان یک ارزش محسوب شود، برنامه ریزی و اجرای طرح ها و ایده های خلاقانه از سوی همه کارکنان برای تحقق این امر را یادآور شد.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان ظرفیت های فراوان کتابخانه های عمومی برای گسترش دامنه فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و آموزشی در عرصه های مختلف را نیز بخش دیگری از توانمندی های مجموعه دانست و خاطرنشان کرد: پرداختن به فعالیت های کتابخانه ای و رفع نیازهای اطلاعاتی مخاطبین اولین و مهمترین رسالت کتابداران است، اما نقش آفرینی در عرصه‌های فرهنگی مختلف در مناسبت‌های ملی، مذهبی و نیز حضور در عرصه های اجتماعی می تواند منجر به اعتماد سازی اقشار مختلف مردم و حضور در محیط کتابخانه شود.
یاسر تقوی تفکر و تعقل در امور را یکی از بارزترین نشانه های بلوغ یک مجموعه عنوان کرد و با بیان اینکه اقدامات متنوع کتابخانه‌های عمومی در سالهای اخیر نشان دهنده حرکت مجموعه به سمت پیشرفت و تبدیل شدن به مرکزی اجتماعی و مورد اعتماد عموم مردم است بر ضرورت تداوم این ایده پردازی ها و حمایت از افکارخلاقانه از سوی دست اندرکاران، اعضا و مخاطبین تاکید کرد.
تقوی در ادامه صحبت های خود به ضرورت توسعه کتابخانه های عمومی در شهرها، بخش ها و روستاها اشاره کرد و استفاده از همه ظرفیت های قانونی در حوزه انجمن کتابخانه های عمومی، جذب اعتبارات عمرانی و نیز بهره مندی از حضور و نقش آفرینی خیرین و نیک اندیشان را برای رسیدن به سند چشم انداز نهاد کتابخانه های عمومی را مهم دانست.
وی ایجاد کتابخانه‌های عمومی در شهرهای فاقد کتابخانه، راه اندازی پیشخان کتاب در ساختمان های معرفی شده از سوی دستگاه های مختلف و مساجد و بقاء متبرکه و نیز راه اندازی کتابخانه های عمومی سیار را در یکی از راه های توسعه امر کتاب و کتابخوانی و اختصاص متوازن امکانات کتابخانه ای برای مردم گیلان عنوان کرد.
یاسر تقوی گسترش اماکن کتابخانه ای در استان را موجب رشد شاخص های مختلف در این حوزه دانست و با بیان اینکه بدون توسعه فیزیکی، فعالیت های فرهنگی و اجتماعی و آموزشی کتابخانه ها تداوم و قوام نخواهد داشت، تلاش برای تحقق این امر را جزو مهمترین اولویت های روسای ادارات در شهرستان های مختلف استان برشمرد.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان پیوست رسانه ای فعالیت ها و معرفی دستاوردها و خدمات کتابخانه ای به عموم مردم را نیز از جمله انتظارات خود از دست اندرکاران برشمرد و گفت: یکی از مهمترین رسالت های کتابخانه های عمومی علاوه بر تلاش برای برنامه ریزی و اجرای برنامه های فرهنگی، آموزش و اجتماعی در کتابخانه ها، معرفی این اقدامات در رسانه های جمعی اعم از صدا و سیمای مرکز استان، رسانه های مکتوب و مجازی و شبکه های اجتماعی است که می تواند به تنویر افکار عمومی منجر شود.
تقوی در پایان صحبت های خود از اقدامات متنوع مجموعه کتابخانه های عمومی استان تا پایان سال جاری خبر داد و بازگشایی و افتتاح چندین کتابخانه عمومی، ایجاد بخش مطالعه سالمندان در کتابخانه مرکزی رشت برای نخستین بار در کشور و اجرای برنامه های متنوع فرهنگی در گرامیداشت هفته کتاب، سالروز تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی، دهه مبارک فجر، هفته بسیج و مناسبت های مختلف مهم تقویمی را بخشی از این برنامه ها عنوان کرد.
معاون اداری و مالی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان نیز در این نشست با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری به موضوع پیگیری امور مردم توسط کارگزاران و دست اندرکاران در نظام جمهوری اسلامی، بر ضرورت توجه به موضوع نظارت و پیگیری امور محوله توسط یکایک افراد دخیل در امر توسعه و ترویج کتابخوانی در مجموعه تاکید کرد.
محمود محمدی حفظ منابع مالی، توجه به چگونگی هزینه کرد اعتبارات، تلاش برای ارتقای کیفیت هزینه کردها در موضوعات مختلف و نیز جذب اعتبارات دولتی برای هزینه کرد در امر توسعه، ساخت و تجهیز کتابخانه را از جمله موارد مهم مورد انتظار خود برشمرد.
معاون امور کتابخانه ها و همکاری های اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان در این نشست در گزارشی به وضعیت شاخص های مختلف مطالعه در شهرستان های استان پرداخت و با بیان اینکه تمام تلاش دست اندرکاران در کتابخانه ها باید به رضایتمندی اعضا و مراجعین بیانجامد، سند اقدامات محوری سال جاری نهاد را بر پایه همین مقوله عنوان کرد.
زهرا بدن آرا توجه به نیازهای مخاطبین در کنار کیفی سازی اقدامات را از مجورهای اصلی و مهم انتظارات حوزه خود از دست اندرکاران کتابخانه ها برشمرد و جذب منابع اهدایی مردم، پیشبینی و اجرای برنامه های فرهنگی خلاقانه، راه اندازی بازرهای کسب و کارهای کوچک خانگی و نیز کارگاه های آموزشی، توجه به حوزه کودک و نوجوان، معرفی ظرفیت مهم خدمات مجازی و پایگاه ها اطلاعاتی را از برنامه‌های مهم کتابخانه ها دانست.
گفتنی است در ادامه این نشست روسای ادارات کتابخانه های عمومی شهرستان ها و مسئولین  ستادی به بیان دیدگاه ها و نظرات خود در زمینه حوزه های فعالیت خود پرداختند.
همچنین در پایان این همایش دو روزه از پوریا قویدل، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان رشت و ملیحه پورخدایار، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان رضوانشهر به دلیل تلاش برای توسعه کتابخانه‌های عمومی، پیگیری امور و نیز اجرای برنامه های محوری در شش ماه نخست سال جاری تقدیر شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.