کد خبر : 14830
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۹

دکتر محدثه قاضی:التهاب غده تیروئید شایع‌ترین علت کم‌کاری تیروئید است

دکتر محدثه قاضی:التهاب غده تیروئید شایع‌ترین علت کم‌کاری تیروئید است
درمان کم کاری تیروئید جایگزینی هورمون تیروئید است و با اندازه گیری سطح هورمون محرک تیروئید (TSH)بیماری پی‌گیری می‌شود.

به گزارش سایت پویشگران گیل ،دکتر محدثه قاضی ،متخصص زنان و فلوشیب بارداری در گفتگوی اختصاصی با پویشگران گیل گفت: تیروئید، غده‌ای است پروانه‌ای شکل در جلوی گردن در پایین حنجره و بالای استخوان‌های ترقوه. تیروئید، دو نوع هورمون ترشح می‌کند که وارد خون می‌شود و آنها باعثِ سوخت و سازِ سلول‌های بدن اعم از پوست، عصب و، می‌شود.
وی افزود: هدف اصلی تیروئید، تنظیم سوخت‌وساز بدن است که اگر نتواند این کار را به درستی انجام دهد طبیعتاً سوخت‌و‌ساز بدن دچار مشکل می‌شود که این حالت، را کم‌کاری تیروئید می‌گویند؛ بدین معنا که، کار تیروئید، کم شده است و از شایع‌ترین اختلالات عملکرد غدد درون‌ریز بدن است.
دکتر قاضی با بیان اینکه کمبود ید در بعضی مناطق جغرافیایی علت اصلی است ولی در مناطقی دیگر که مشکل کمبود ید ندارند، التهاب غده تیروئید شایع‌ترین علت کم‌کاری تیروئید است، گفت: ایران در گذشته جزء مناطق کمبود ید محسوب می‌شد که در حال حاضر طبق بررسی‌های انجام شده، این مشکل حل شده است و در حال حاضر علت کم‌کاری تیروئید، التهاب غده تیروئید می‌باشد.
وی ادامه داد:از علائم این بیماری می‌توان به خستگی،افزایش وزن،یبوست، عدم تحمل گرما ،کاهش شدت ورزش و فعالیت‌های بدنی، ادم دور چشم ،کاهش ضربان قلب ،افزایش فشار خون ،اختلالات شناختی ،افزایش گلسترول و LDH  می‌باشد.
این متخصص زنان با بیان اینکه تایید و  تشخیص این بیماری با آزمایش خون و اندازه گیری سطح هورمون محرک تیروئید (TSH)نیز هورمون تیروئید (T4)است، تاکید کرد :خانم‌ها از سن 35 سالگی هر 5 سال یکبار از لحاظ کم کاری تیروئید باید غربالگری شوند و این غربالگری تا سن 60 سالگی ادامه پیدا کند  و از سن 60 سالگی به بعد هر 2 سال یکبار صورت می‌گیرد. برای اینکه با افزایش سن کم‌کاری تیروئید افزایش پیدا می‌کند.
این فوق تخصص زنان در پاسخ به این پرسش که غده تیروئید چه نقش تعیین کننده ای در بدن زنان دارد ،گفت: مطالعات نشان می‌دهد که نیمی از خانم‌های بالای 60 سال که دارای التهاب غدد تیروئید هستند در سنین باروری دچار آن شده‌اند .مساله تیروئید برای خانم‌ها یک مسئله بسیار حساس و مهمی است. اهمیت آن در عملکرد تخمدان و تنظیم قاعدگی است و همچنین در مسائل بارداری نقش به سزایی دارد. زیرا مشکلات تیروئید در بارداری باعث بروز خطراتی برای جنین می‌شود از آن جمله می‌توان به سقط و یا مرگ جنین در رحم اشاره کرد و گاهی هم باعث کاهش آی کیو نوزاد به دنیا آمده خواهد شد.لذا به تمام مادرانی که قصد بارداری دارند و همچنین افراد بالای 35 سال توصیه می‌شوند از لحاظ عملکرد تیروئید غربالگری شوند.
دکتر قاضی درباره درمان کم‌کاری تیروئید اظهار داشت: درمان کم‌کاری تیروئید جایگزینی هورمون تیروئید است و با اندازه گیری سطح هورمون محرک تیروئید (TSH)بیماری پی‌گیری می‌شود.

 

تهیه و تنظیم : مرتضی جلیل نژاد

 

 

 

                                                                                       

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.