کد خبر : 12942
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴

مرتضی جلیل نژاد

دکتر مرجان مهدوی روشن:مصرف دمنوش‌ها و دم کرده‌های گیاهی بدون مشورت پزشک مصرف نشود

دکتر مرجان مهدوی روشن:مصرف دمنوش‌ها و دم کرده‌های گیاهی بدون مشورت پزشک مصرف نشود
یکی از علل کبد چرب بی تحرکی و نداشتن سبک زندگی نادرست است. فعالیت بدنی 30 تا 40 دقیقه 3تا 4 روز در هفته کمترین فعالیتی است که برای درمان این افراد توصیه می‌شود.

پیشگیری و درمان کبد چرب با تغذیه

به گزارش پویشگران گیل:کبد چرب بیماری است که متاسفانه علائم خاصی ندارد و ممکن است افراد زیادی دچار آن شوند ولی از بیماری خود خبر نداشته باشند و زمانی متوجه شوند که این بیماری پیشرفت کرده باشد. در مورد بیماری کبد چرب نکته ای که وجود دارد این است که درمان پزشکی خاصی ندارد که شما فکر کنید با جراحی یا دارو بیماری درمان شود.مهمترین نکته و اصلی ترین کار برای درمان کبد چرب اصلاح سبک زندگی و تاکید بیشتر اصلاح برنامه غذایی روزانه است. افرادی که دارای کبد چرب هستند اگر غذایشان را کنترل نکنند متاسفانه بیماری کبد چربشان پیشرفت می‌کند و آسیب‌های جدی به کبد وارد می‌شود.
اولین نکته که در پیشگیری و درمان کبد چرب باید در نظر گرفت کنترل وزن است. افرادی که اضافه وزن دارند یا دچار چاقی هستند حتما باید بایک برنامه غذایی اصولی وزنشان را کم کنند. وقتی که از برنامه غذایی برای کاهش وزن صحبت می‌کنیم تاکید زیادی به اصولی بودن برنامه غذایی داریم چون اگر برنامه غذایی کاهش وزن اصولی نباشد خودش می‌تواند به کبد آسیب بیشتر برساند.بنابراین کاهش وزن یکی از اصلی‌ترین برنامه برای درمان بیماری کبد چرب است. نکته ای که در درمان کبد چرب وجود دارد این است که یک سری موادغذایی می‌تواند به عملکرد کبد اثر کمکی داشته باشند و برعکس یک سری دیگر باعث آسیب بیشتر به کبد می‌شود. افرادی که دارای کبد چرب هستند باید به این نوع غذاها توجه داشته باشند.
برای مثال مواد غذایی که برای کبد چرب مناسب نیست و افراد باید در مصرفش تعادل را رعایت کنند استفاده از گوشت قرمز چه به صورت کبابی ، پخته شده و یا سرخ شده است. توصیه می‌شود که مصرف گوشت قرمز در برنامه غذایی روزانه و هفتگی محدود شود و به جای آن از مرغ و ماهی و فراورده های پروتئینی گیاهی استفاده شود.
مصرف سوسیس و کالباس و غذاهای فراوری شده و همچنین کنسرو به دلیل دارا بودن ماده نگه دارنده و سدیم بالا باعث آسیب به کبد می‌شود این گروه از بیماران باید مصرف این دسته از غذاها را از برنامه غذایی خودشان حذف کنند.
در مورد مصرف  لبنیات، افرادی که دارای کبد چرب هستند حتما باید از لبنیات کم چرب استفاده کنند و لبنیات پر چرب و محلی محدود شود. باور که در بین عوام مطرح است این است که لبنیات سنتی چون طبیعی تهیه می‌شود سالم است و افراد می‌توانند از آن مصرف کنند. نکته ای که باید در نظر گرفت این است که لبنیات محلی چربی بسیار بالایی دارند که خودش می‌تواند باعث تشدید کبد چرب شده و به کبد آسیب برساند.لبنیات محلی اگر شرایط نگه داری آن درست نباشد می‌توان آلوده شده و این هم عامل دیگری است که می‌تواند به کبد آسیب برساند توصیه اینکه به این افراد توصیه می‌شود این است که در برنامه غذایی روزانه خود از لبنیات کم چرب استفاده کنند.
در مورد مصرف سبزیجات، بهترین روش درمانی برای افراد مبتلا به کبد چرب است. این افراد تا جایی که امکان دارد باید مصرف سبزیجات را در برنامه غذایی خود افزایش دهند. سالاد و سبزی خوردن را در وعده‌های نهار و شام استفاده کنند، سبزیجات پخته شده را در وعده‌های غذایی و در طول روز استفاده کنند.
در بعضی از سبزیجات ترکیبات طوری هست که به عملکرد کبد می‌تواند کمک بیشتری کنند. به افراد مبتلا به کبد چرب پیشنهاد می‌شود از این سبزیجات بیشتر استفاده کنند.برای نمونه استفاده از سبزیجات خانواده کلم را می‌توان مثال زد.مانند کلم، گل کلم و برکلی. استفاده از سیر و پیاز در برنامه غذایی روزانه می تواند در درمان کبد چرب بسیار موثر باشد.
در مورد مصرف میوه ها باز توصیه می‌شود چون دارای آنتی اکسیدان است باید مصرف شود ،چون به سیستم ایمنی کمک کرده و آن را تقویت می کند. اما نکته ای که وجود دارد این است که چون میوه حاوی هیدرات کربن و قند بوده مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند یکی از عوامل تشدید کبد چرب شود. بنابراین توصیه می شود بیش از اندازه میوه مصرف نکنید و حد تعادل نگه داشته شود.مصرف سبزیجات آزاد است.
استفاده از پروتئین های گیاهی مانند نخود ، لوبیا ، عدس و سویا می‌تواند انتخاب خوبی در برنامه غذایی روزانه خود از پروتئین گیاهی استفاده کنند. در مورد تخم مرغ ،سفیده بدلیل منبع پروتئین منعی ندارد و مقدار چربی آن کم می‌باشد ، اما زرده بدلیل کلسترول بالا باید محدود شود.
مثل همیشه تاکید می‌شود افرادی که مبتلا به کبد چرب هستند حتما باید فعالیت بدنی داشته باشند. یکی از علل کبد چرب بی تحرکی و نداشتن سبک زندگی نادرست است.
فعالیت بدنی 30 تا 40 دقیقه 3تا 4 روز در هفته کمترین فعالیتی است که برای درمان این افراد توصیه می‌شود.
توصیه آخر اینکه: مصرف دمنوش‌ها و دم کرده‌های گیاهی بدون مشورت پزشک مصرف نگردد. بعضی وقت‌ها افراد در مصرف دمنوش‌های گیاهی افراط می‌کنند و این مصرف نادرست می‌تواند به کبد آسیب برساند و یا تداخل دارویی ایجاد کند.

دکتر مرجان مهدوی روشن

     

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.