کد خبر : 569
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۸

کارشناس سلامت میانسالان دانشگاه علوم پزشکی گیلان:مراقبت‌های ادغام یافته سلامت میانسالان از مراجعات مکرر به تخصص‌ها پیشگیری می‌کند

کارشناس سلامت میانسالان دانشگاه علوم پزشکی گیلان:مراقبت‌های ادغام یافته سلامت میانسالان از مراجعات مکرر به تخصص‌ها پیشگیری می‌کند

به گزارش پویشگران گیل: دوره سنی۳۰-۵۹  سالگی در نظام سلامت ایران دوره میانسالی نامیده شده است.  که نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند. این گروه یا به عبارت دیگر والدین، محور سلامت خانواده بوده و مرگ و میر، ناتوانی و رفتارهای آنها، همه ابعاد سلامت خانواده را تحت تاثیر قرار می‌دهد و خطرات تهدید

به گزارش پویشگران گیل:
دوره سنی۳۰-۵۹  سالگی در نظام سلامت ایران دوره میانسالی نامیده شده است.  که نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند. این گروه یا به عبارت دیگر والدین، محور سلامت خانواده بوده و مرگ و میر، ناتوانی و رفتارهای آنها، همه ابعاد سلامت خانواده را تحت تاثیر قرار می‌دهد و خطرات تهدید کننده سلامتی آنان بر سلامت سایر گروه‌های سنی در خانواده نیز موثر است. این گروه سنی دارای نقش مولد اقتصادی بوده و به همین سبب سایر گروههای سنی در خانواده و جامعه به آنان وابسته اند. با توجه به وظایف سنگینی که در جامعه و خانواده به عهده میانسالان است،اگر به سلامت خود بی‌توجه باشند خیلی زود فرسودگی، ناتوانی، درد و بیماری به سراغشان می‌آید. همچنین چهره سلامت و بیماری در این گروه سنی متفاوت با سایر گروههای سنی است و مداخله برای کاهش بار بیماری‌ها در آنان به سادگی کنترل بیماری‌های واگیر دار نیست و به شدت به مسائل فرهنگی، اجتماعی و عادات شیوه زندگی بستگی دارد و به این نکته هم باید نوجه داشت که میانسالی سالم مقدمه ای برای رسیدن به سالمندی سالم است.
به خاطر اهمیت این موضوع به سراغ نسرین روحانی ،کارشناس سلامت میانسالان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان رفتیم تا در این زمینه با وی به گفتگو بنشینیم.
 لطفا بفرمایید، در سال جدید چه برنامه‌هایی در زمینه سلامت میانسالان دارید و چه اهدافی را دنبال می‌کنید؟خدمات جامع سلامت میانسالان درمجموعه برنامه‌های نوین قرار می‌گیرد که برای پاسخگویی نیازهای این گروه سنی خاص و لزوم برنامه ریزی برای پیشگیری از بیماری و کاهش مرگ و میر زود هنگام در طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت تدوین شده است. در بسته خدمات سلامت میانسالان ابعاد مختلف سلامت گروه هدف بطور جامع و کامل بررسی می‌شود. مراقبتهای ادغام یافته سلامت میانسالان ، از مراجعات مکرر به تخصص های مختلف پیشگیری می‌کند وخدمات اولیه برای گروه هدف رایگان است.
 اهداف اجرای این برنامه :
۱٫ افزایش امید به زندگی و کاهش مرگ زودرس (مرگ زیر ۷۰ سال)
۲٫ ارتقای سلامت همه جانبه در ابعاد جسمی روانی و اجتماعی
چه خدماتی  در مورد غربالگری ارائه می شود؟ در بسته خدمات مراقبت‌های ادغام یافته میانسالان :
۱- شیوه زندگی از نظر توده بدنی ، تغذیه و عادات غذایی، میزان فعالیت جسمانی و مصرف دخانیات مورد بررسی قرار گرفته و برای اتخاذ رفتارهای سالم مشاوره انجام می‌شود. همچنین از نظر وضعیت ایمن سازی، راهنمایی لازم صورت خواهد گرفت.
۲- سلامت کلی افراد از احتمال بروز بیماری‌های قلبی و عروقی، سلامت روان و غربالگری سرطان روده بزرگ بررسی شده و از نظر وجود عوامل خطری که در فرد برای ابتلا به این بیماری‌ها وجود دارد، تعیین و معاینات و آزمایشات ضروری انجام خواهد شد و هرجا که نیاز باشد، مطابق برنامه علمی و دستورالعمل، ارجاع به متخصص صورت خواهد گرفت.
۳- سلامت باروری از نظر تاریخچه باروری،وضعیت بیمارهای آمیزشی، بیماری دستگاه تناسلی و ادراری، ناباروری، روابط زناشویی، یائسگی، سرطان‌های دستگاه تناسلی در زنان میانسال و مردان مورد بررسی قرار می‌گیرد و برای هریک از مشکلات اقدامات لازم انجام خواهد شد.
چه مراکزی ارائه دهنده خدمات غربالگری به میانسالان در استان گیلان فعال هستند؟
تیم سلامت شامل پزشک، ماما و مراقبین سلامت در شهرها و بهورزان در روستاها در خانه/ پایگاه /مرکز بهداشتی محل زندگی مردان و زنان میانسال این خدمات را ارائه می‌کنند.
در کلیه مراکز خدمات جامع سلامت شهری و پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت، خدمات ادغام یافته سلامت میانسالان برای گروه هدف ارائه می‌شود. زنان میانسال برای دریافت خدمات مامایی در همه مراکز شهری و روستایی به ماماها ارجاع می‌شوند.

تهیه و تنظیم : مرتضی جلیل نژاد

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.