کد خبر : 11951
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۹:۳۵

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان: تربیت دریانوردان یک نیاز جهانی است

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان: تربیت دریانوردان یک نیاز جهانی است
رشته مهندسی کشتی برای نخستین بار در گیلان دانشجو می پذیرد.

به گزارش پویشگران گیل:
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان از اضافه شدن رشته دریایی مهندسی کشتی (موتور) به دفترچه انتخاب رشته های دانشگاه گیلان خبر داد و گفت: این رشته پس از انعقاد تفاهم نامه‌ای بین این اداره کل و دانشگاه گیلان به رشته های تحصیلی دانشگاه اضافه شد و امسال برای نخستین بار در مقطع کارشناسی ۲۰ دانشجو می پذیرد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان، حسین یونسی در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا گفت: اداره کل بنادرو دریانوردی استان گیلان با وجود مشکلات بسیار برای افزودن رشته‌های دانشگاهی توانست با همکاری دانشگاه گیلان رضایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را برای راه‌اندازی این رشته به سایر رشته‌های دانشگاهی گیلان جلب کند.
وی عنوان کرد: دانشجویان این رشته سال‌های آغازین تحصیل را در دانشگاه گیلان گذرانده و با تجهیز و راه اندازی ساختمان دانشکده دریایی دانشگاه گیلان در بندرانزلی در ترم‌های بالاتر به این شهرستان منتقل خواهند شد.
وی اضافه کرد: ۷۰ درصد دروس ارائه شده مهندسی کشتی با رشته مهندسی مکانیک مشترک است و برای ۳۰ درصد دروس تخصصی نیز از وجود دریانوردان، کاپیتان ها و سرمهندسان با تجربه و مجربی که در حال حاضر در بخش امور دریانوردان با این اداره کل همکاری دارند، بهره خواهیم گرفت.
یونسی ادامه داد: با هماهنگی های انجام شده، دانشگاه گیلان برای کارگاه مکانیک موتورهای دریایی از ظرفیت سایر مراکز آموزشی واقع در استان استفاده خواهد کرد و پتانسیل کشتی های شرکت کشتیرانی خزر نیز برای انجام کارورزی دانشجویان مورد استفاده قرار می گیرد.
وی تاسیس دانشکده دریانوردی در بندرانزلی را گام بعدی برای تامین دریانوردان مورد نیاز کشور اعلام کرد و افزود: آموزش دریانوردی در ایران بر اساس کنوانسیون بین المللی استانداردهای آموزشی( STCW ) ارائه می شود و کشور ما در لیست سفید این کنوانسیون قرار دارد، لذا دریانوردان ایرانی با مدارک شایستگی خود امکان اشتغال را بر روی کشتی سایر کشورها دارند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان، تربیت دریانوردان را یک نیاز جهانی دانست و افزود : ایران اسلامی و سایر کشورها برای تامین افسران کشتی‌های خود به دریانورد نیاز دارند و با راه اندازی این رشته های دریایی می توان افسرانی پرورش داد که علاوه بر تامین نیاز داخلی به سایر کشورها نیز اعزام شوند.
وی هدف سازمان بنادر و دریانوردی را در وهله نخست، بی‌نیازی کشور در استفاده از دریانوردان خارجی بر روی کشتی‌های ایرانی اعلام کرد و افزود: برای دستیابی به این مهم باید افسران دریانورد ایرانی بیشتری پرورش یابند تا علاوه بر تامین نیازهای داخلی بتوانیم متخصصان دریایی ایرانی را به سایر کشورها صادر کنیم.
یونسی گفت: اگرچه حرفه دریانوردی و کار بر روی کشتی به دلیل دوری از خانواده (به علت کثرت سفرها) مشکلات خاص خود را دارد اما دریانوردی شغلی جذاب است که علاوه بر حقوق و مزایای قابل قبول، آنها را با فرهنگ سایر کشورهای دنیا نیز آشنا می‌کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.