کد خبر : 11044
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۱

اساس پیشرفت،سخاوت و شقاوت کشورها در کتاب‌هایشان پیداست

اساس پیشرفت،سخاوت و شقاوت کشورها در کتاب‌هایشان پیداست
ملتی که هویت تاریخی خود را فراموش کند به آینده خود لگد زده است.

به گزارش پویشگران گیل:
نشست کتابخوان اصحاب رسانه گیلان به مناسبت روز خبرنگار همراه با رونمایی از یک کتاب در رشت برگزار شد.
یاسر تقوی،مدیرکل کتابخانه‌های استان گیلان عصر امروز(دوشنبه،۲۳ مرداد) در نشست کتاب خوان اصحاب رسانه و آیین «رونمایی از یک عنوان کتاب در حوزه رسانه» که در سالن اجتماعات مرکز اسناد و کتابخانه ملی گیلان برگزار شد، رسالت خبرنگاری را رسالت زینبی دانست و گفت: بدون حضور شما اخبار گم می شود و تاریخ از یادها می‌رود.
وی افزود: برای بالندگی خبر حضور اصحاب رسانه اثرگذار است زیرا فرهنگ و باورهای حاکم بر مردم را جهت می‌دهند و می‌توانند با این قدرتی که دارند یک انسان اثر گذار یا غیر آن را بسازند.
تقوی خبرنگاران را جهت دهنده ی افکار عمومی دانست و تصریح کرد: خبرنگاری یک رسالت الهی است.
وی در ادامه، با تاکید بر اینکه معرفی کتاب و کتابخوانی از سوی رسانه‌ها حائز اهمیت است، خاطر نشان کرد: اساس پیشرفت، سخاوت و شقاوت کشورها در کتاب‌هایشان پیداست.
تقوی اذعان کرد:کسی که با کتاب انس دارد درجه ای از حکمت را کسب کرده است.
وی اظهار کرد: بی توجهی به کتابخانه‌ها از سوی مدیران و مسئولین منجر به کاهش خوانش مردم می‌شود ولی توجه به زیرساخت‌های کتابخوانی و تعدد کتابخانه‌ها منجر به افزایش میزان مطالعه و گرایش مردم به کتاب می‌شود.
تقوی با بیان اینکه عقب ماندگی کشورها بخاطر بی اعتنایی به کتاب اتفاق می‌افتد، اذعان کرد: به زعم ما، انقلاب اسلامی ایران انقلاب کتاب است.
وی در ادامه با خبری خوش، کلیه خبرنگاران استان و خانواده هایشان را به طور رایگان عضو کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور دانست و اظهار کرد: خبرنگاران از این پس می‌توانند در سه هزار و 500 باب کتابخانه سراسر کشور به راحتی مراجعه و از کلیه کتاب‌های موجود استفاده کنند.
*هر قوم و ملتی که نسبت به داشته‌های خود بی‌اعتنا باشد نسبت به آینده هم بی‌مهر و بی‌اعتنا خواهد بود
حسین بهمنش، مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان نیز در این نشست با بیان اینکه خوبی این جلسات با آموختن و یاد دادن با هم است، اظهار کرد: اصحاب رسانه می‌توانند سفیران اسناد و میراث مکتوب استان باشند و در هر کجا که حضور دارند و هر رسانه ای که هستند ما را از آنچه که غنیمت و میراث می شماریم حمایت کنند.
وی افزود: داشته‌های امروز ما از گذشتگان و پیشینیان است و هر قوم و ملتی که نسبت به داشته‌های خود بی‌اعتنا باشد بی شک نسبت به آینده هم بی‌مهر و بی‌اعتنا خواهد بود.
بهمنش با اشاره به دول استکباری که در جنگ‌ها و تجاوزها به حریم کشورها، به دنبال بهره وری و به غنیمت بردن گذشته آن ملت‌ها هستند، افزود: دشمن همیشه می‌خواهد ارتباط مردم با گذشته شان را قطع کنند تا انقطاع تاریخی روی دهد.
وی از دیگر تلاش‌های دشمن را تغییر دادن زبان آن ملت ها دانست و ادامه داد: میراث قابل فراموشی نیست.
بهمنش گفت: ملتی که هویت تاریخی خود را فراموش کند به آینده خود لگد زده است.
وی با اهمیت دانستن اسناد و داشته‌های مکتوب که جزو میراث سندی و شامل کتب خطی، چاپی، سنگی، یک برگ جریده روزنامه و… هستند، افزود: متاسفانه در استان گیلان نسبت به خیلی از اسناد تولیدی خود بی مهر بوده ایم.
بهمنش اضافه کرد: اسنادی که در گنجه‌ها، طاقچه‌ها، زیرزمین خانه‌ها خاک می‌خورند یک سند هویتی هستند که می‌بایست مردم را نسبت به حفظ آنان مطلع کنیم و این کار بی‌شک با کمک رسانه امکانپذیر است.
در این نشست، ۵ جلد کتاب با عناوین داستان رویان،رد پای مه، مدیریت رسانه، سال بلوا توسط پونه نیکوی(خبرگزاری ایسنا)، نوشین کریمی(خبرگزاری شبستان)، معصومه نیک کار(پویشگران گیل) و میترا حسابی(گلچین امروز) و یاسر تقوی(مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان) به حاضران معرفی شدند.
همچنین در این نشست از کتاب «اصول علمی روزنامه نگاری و روزنامه نگاری سایبری» به نویسندگی مجید محمدپور،استاد دانشگاه و مدیر پیشکسوت رسانه ای رونمایی شد.
تجلیل از ۳۶ خبرنگار فعال در حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در گیلان از دیگر برنامه این نشست بود.

خبرگزاری شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.