کد خبر : 7320
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۳

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان: اتحادیه خزر،فرصتی برای تقویت دیپلماسی آموزشی و درمانی است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان: اتحادیه خزر،فرصتی برای تقویت دیپلماسی آموزشی و درمانی است
دانشگاه گیلان به عنوان دبیرخانه ایرانی اتحادیه دانشگاه‌های دولتی و مراکز تحقیقاتی کشور‌های حاشیه خزر فعالیت می‌کند

به گزارش پویشگران گیل:
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به دیپلماسی فعال ایران با کشورهای عضو اتحادیه خزر، گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی عضو اتحادیه خزر می‌توانند در پذیرش دانشجویان بین‌المللی در رشته‌های علوم پزشکی، توریسم سلامت، ارائه خدمات درمانی، تبادل دانش و تکنولوژی‌های پزشکی، تحقیقات بالینی مشترک، صادرات دارو و تجهیزات پزشکی، بیش‌ازپیش همکاری کنند.
صبح امروز نشست سالانه اعضای ایرانی اتحادیه دانشگاه‌های دولتی و مراکز تحقیقاتی کشورهای حاشیه دریای خزر به میزبانی دانشگاه گیلان در تالار حکمت برگزار شد.
در این نشست، علاوه بر رؤسای دانشگاه‌های دولتی و مراکز تحقیقاتی حاشیه خزر، دکتر محمدرضا محمدزاده عطار، معاون همکاری‌های علمی و سازمان‌های تخصصی مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم، دکتر محمد جلایی،معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری گیلان و دکتر ایمان علیزاده ،مدیر بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز حضور داشتند.
دکتر محمدتقی آشوبی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این اجلاس، اظهار کرد: سلامت و امنیت، دو نعمت مجهول هستند که ملت‌ها، اهمیت این نعمات را وقتی در معرض تهدید قرار می‌گیرند، بیشتر درک می‌کنند.
وی با بیان اینکه موضوع و چالش مورد اتفاق همه ملت‌ها در سال‌های اخیر را کرونا برشمرد و افزود: این پاندمی نشان داد برخی از مسائل و چالش‌ها به‌عنوان یک نقطه مشترک و موردبحث در جهان هستند که لازم است با توسعه سیاسی، آموزشی، علمی، اجتماعی و حتی اقتصادی موردتوجه قرار بگیرند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان به جایگاه منطقه‌ای خاص و راهبردی ایران اشاره کرد و گفت: جایگاه ژئوپلیتیک ایران و استان گیلان در حاشیه خزر و وجود اشتراکات عدیده سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، ما را به آن وا‌داشته تا همکاری‌های خودمان را در این حوزه‌ها بیش‌ازپیش تقویت کنیم.
دکتر آشوبی با اشاره به نقش دانشگاه‌ها در توسعه روابط ملت ها و دولت ها، خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها به‌عنوان گشاینده مرزهای دانش فراتر از مرزهای سیاسی و جغرافیایی باید عاملی برای پیونددهنده دولت ها و ملت ها باشند و ما ازاین‌جهت بسیار خوشحالیم در منطقه ای قرار داریم که می‌توانیم روابطمان را با حفظ استقلال و تمامیت ارضی، در حوزه سلامت به‌ویژه درمان، تقویت کنیم و توسعه بخشیم.
وی با بیان اینکه امروز دولت جمهوری اسلامی ایران در دیپلماسی علمی، سیاسی، درمانی، آموزشی و همچنین اقتصادی فرصت مغتنمی فراهم کرده و روابطمان با کشورهای حاشیه‌، بیش‌ازپیش توسعه‌یافته، تصریح کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی عضو اتحادیه خزر می‌توانند در پذیرش دانشجویان بین‌المللی در رشته‌های علوم پزشکی، توریسم سلامت، ارائه خدمات درمانی، تبادل دانش و تکنولوژی‌های پزشکی، تحقیقات بالینی مشترک، صادرات دارو و تجهیزات پزشکی بیش‌ازپیش همکاری کنند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان به تفاهم‌نامه همکاری این دانشگاه با دانشگاه آستاراخان روسیه اشاره کرد و گفت: دانشجویان این دانشگاه در المپیاد دانشجویی دانشگاه آستاراخان شرکت و حائز رتبه‌های برتر شده‌اند.
دکتر آشوبی با اذعان به اینکه خوشبختانه روابط مشترک ایران با کشورهای عضو اتحادیه خزر به‌ویژه در زمینه آموزش و درمان فراهم است، بیان کرد: تلاش‌ها و رایزنی‌هایی برای دیدار و گفت و گو با رؤسای دانشگاه‌های پزشکی کشورهای عضو اتحادیه خزر ازجمله آستاراخان در دست انجام است و امیدواریم هرچه سریع‌تر این برنامه، انجام شود تا بتوان زمینه توسعه روابط دانشگاه‌ها را در محیط‌های علمی، آموزشی و درمانی فراهم کرد.
وی از برداشتن گام‌های عملیاتی در جهت توسعه روابط دانشگاه‌ها با محوریت کمیسیون علوم پزشکی اتحادیه خزر خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی خواهیم کرد تا به‌عنوان مدیریت کمیسیون علوم پزشکی اتحادیه خزر، پتانسیل‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی عضو اتحادیه را در ابعاد آموزشی، پژوهشی، درمانی، فرهنگی و دانشجویی شناسایی و جهت ایجاد ارتباط با دانشگاه‌های سایر کشورهای اتحادیه، اقدام مشترک را آغاز کنیم.
دکتر بادما سالایف‌ – رییس دانشگاه دولتی کالمیکیا کشور روسیه نیز در این نشست در یک ارتباط تصویری به عنوان رئیس دوره‌ای اتحادیه دانشگاه‌های دولتی کشورهای حاشیه خزر، ضمن تبیین اهداف این دوره، اقدامات و اهداف دوره آتی دانشگاه‌های عضو اتحادیه را در حوزه های آموزشی، پژوهشی و تحقیقاتی تبیین و تشریح کرد.
اتحادیه دانشگاه‌های دولتی و مراکز تحقیقاتی کشورهای حاشیه دریای خزر از سال ۱۳۷۵ با حضور رؤسای دانشگاه‌های گیلان، مازندران و علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان از ایران، رؤسای سه دانشگاه از کشور روسیه و همچنین رؤسای دانشگاه‌های قزاقستان و آذربایجان تشکیل شد.
بر اساس اساسنامه اتحادیه، دانشگاه گیلان به عنوان دبیرخانه ایرانی اتحادیه دانشگاه‌های دولتی و مراکز تحقیقاتی کشور‌های حاشیه خزر فعالیت می‌کند.
در حال حاضر ۲۱ مرکز دانشگاهی و تحقیقاتی از ایران در این اتحادیه عضو هستند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.