کد خبر : 6952
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴

معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان: ترانزیت بین‌الملل ایران و آذربایجان ۵۸ درصد افزایش یافت

معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان: ترانزیت بین‌الملل ایران و آذربایجان ۵۸ درصد افزایش یافت
زَنگَزور یکی از مهم‌ترین مسیرهای حمل و نقل زمینی است که جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان را از طریق ارمنستان به روسیه و ترکیه متصل و زمینه را برای ارتباط آسیا، اروپا و خاورمیانه با یکدیگر فراهم می‌سازد.

به گزارش پویشگران گیل:
معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان با بیان اینکه این کشور به گسترش همکاری‌های سابق و توسعه‌گرانه با جمهوری اسلامی ایران باور عمیق دارد و این خط سیاسی را دنبال می کند، گفت: ترانزیت بین‌الملل ایران و آذربایجان ۵۸ درصد افزایش یافت.
شاهین مصطفی اف روز دوشنبه 26 تیر ماه در نشست کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان در شهر مرزی آستارا استان گیلان اظهار کرد: دو هزار و ۴۲۵ شرکت ایرانی در آذربایجان ثبت شده است که بخش زیادی به صورت شرکت‌های فعال حضور دارند.
وی با بیان اینکه افزایش حجم ترانزیت بین المللی در کریدور شمال و جنوب ۶۹ درصد افزایش داشته است، خاطر نشان کرد: در سال ۲۰۲۲ حجم مبادلات تجاری بین دو کشور ۳۰ درصد رشد یافته و در پنج ماهه نخست سال ۲۰۲۳ این مبادلات ۹ درصد رشد را ثبت کرده است.
معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان افزود: بخش حمل و نقل از بخش هایی است که در مناسبات دو جانبه اهمیت بسزایی دارد از این‌رو شاهد رشد و توسعه این بخش ها هستیم بطوریکه در سال گذشته رشد ۴۸ درصدی را شاهد بودیم.
مصطفی اف با اشاره به طرح های گسترده حمل و نقل عنوان کرد: هم اکنون خط اتوبوس باکو – نخجوان در مسیر ایران، عبور روزانه سه دستگاه اتوبوس بین خاک اصلی آذربایجان و نخجوان از خاک ایران و به طور هفتگی ۲ پرواز بین تهران و باکو وجود دارد.
معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان اظهار کرد: کریدور شمال و جنوب اولویت اصلی را در بخش حمل و نقل به خود اختصاص داده است و ما در سن پترزبورگ در مورد این کریدور مذاکره کردیم و جمهوری آذربایجان از امضای یادداشت تفاهم بین روسیه و ایران حمایت می کند، از طرفی آمادگی داریم یاداشت تفاهمی مشابه با روسیه در سمت خود در مرز روسیه به امضاء برسانیم.
مصطفی اف خاطر نشان کرد: در ارتباط با پروژه کریدور شمال – جنوب دو پروژه نیمه‌تمام شامل بارانداز ریلی آستارا، ساخت پل خودرویی در ” آستارا چای “و تامین ساخت تاسیسات لازم برای گمرک و مرزیابی در دو سوی پل مورد توجه و تاکید است.
وی اعلام کرد: اتصال منطقه اقتصادی« زنگزور شرقی» از مسیر ایران است که این پروژه در دیدار روسای جمهوری ما در عشق آباد مورد توافق قرار گرفت و سندی امضاء شد، ضمن اینکه در نفت و گاز نیز همکاری‌های مشترکی داریم که در این رابطه نیز مذاکره خواهد شد.
زَنگَزور یکی از مهم‌ترین مسیرهای حمل و نقل زمینی است که جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان را از طریق ارمنستان به روسیه و ترکیه متصل و زمینه را برای ارتباط آسیا، اروپا و خاورمیانه با یکدیگر فراهم می‌سازد.
وی با اشاره به حضور این هیات در شهرستان آستارا اظهار کرد: جمهوری آذربایجان با هیاتی در سطح عالی در این جلسه شرکت کرده است که نشان از اهمیت رابطه با جمهوری اسلامی ایران دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.