کد خبر : 9221
تاریخ انتشار : جمعه ۲۳ تیر ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۷

دستیار وزیر: رسیدگی به وضعیت جامعه فرهنگی و هنری مورد اهتمام دولت مردمی است

دستیار وزیر: رسیدگی به وضعیت جامعه فرهنگی و هنری مورد اهتمام دولت مردمی است
در تازه‌ترین رویداد تشکیل دبیرخانه طراحی لباس و کاور هواداران تیم ملی ایران در جام جهانی به طراحان گیلانی سپرده شده است که در روزهای آینده این دبیرخانه تشکیل می‌شود.

به گزارش پویشگران گیل:
دستیار وزیر و رئیس حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نسبت به سختی های جامعه فرهنگی و هنری آگاه هستیم گفت: رسیدگی به وضعیت جامعه فرهنگی و هنری مورد اهتمام دولت مردمی است.
محمود شالویی شامگاه پنجشنبه در اختتامیه ششمین جشنواره ملی نگاهی به طنز معاصر با یادی از گل آقای ایران زمین – زنده یاد کیومرث صابری فومنی در شهرستان فومن واقع در غرب استان گیلان افزود: با توافقنامه ای که بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت مسکن و شهر سازی صورت پذیرفته همه جامعه هنری از مواهب این توافق نامه بهره مند می شوند.
وی در خصوص پیشنهاد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر ثبت روزی به نام طنز در تقویم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: امیدواریم این موضوع در شورای فرهنگ عمومی به تصویب برسد و جشنواره طنز پهلو در پاسداشت کیومرث صابری فومنی (گل آقا )در فومن دائمی شود.
دستیار وزیر و رئیس حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: خدمتی که صابری از طریق طنز انجام داد کم سابقه است زیرا طنز گل آقا طنزی معمولی نبود بلکه اندیشه و معنا در طنز هایش موج می زد.
شالویی گفت:متاسفیم که هنوز جای صابری پر نشده و آنچه اهمیت دارد اینست که چون صابری ها وارد حوزه فرهنگ‌وهنر شوند .
” گل آقا ” با ادبیات طنز انتقاد را به کام مسئولان شیرین می کرد
استاندار گیلان با بیان اینکه مسئولان از انتقادات سازنده استقبال می کنند ،بیان کرد: زنده یاد کیومرث صابری فومنی معروف به گل آقا ،با ادبیات و زبان طنز ، انتقادات را به کام مسئولان شیرین می کرد.
،اسدالله عباسی شامگاه پنجشنبه در ششمین جشنواره ملی نگاهی به طنز معاصر “طنز پهلو ۶” در شهرستان فومن افزود: اعتقاد و تعهد کیومرث صابری باعث شد به افتخارات عظیمی دست پیدا کند ؛لذا اگر هنر و هنرمند متعهد داشته باشیم هیچ مشکلی در جامعه نخواهیم داشت.
وی اظهار داشت: فومن ،زادگاه مفاخری چون آیت‌الله بهجت،شیون فومنی و کیومرث صابری فومنی است که به معنای واقعی حق قلم و اندیشه را تمام کردند.
وی به پیگیری و تلاش‌های ثبت جهانی شهر تاریخی ماسوله واقع در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن که یکی از مقاصد گردشگری داخلی و خارجی است اشاره کرد و افزود: در روز های آینده میزبان ارزیابان یونسکو برای انجام این اقدام مهم هستیم ، لذا عزم مسئولان برای رفع موانع ثبت جهانی ماسوله جزم شده است.
ماسوله با قدمتی حدود یکهزار سال، از سال ۹۰ در مسیر جهانی شدن قرار گرفت تا اینکه در سال گذشته مهیا شدن حضور ارزیابان یونسکو برای بررسی شرایط ثبت، همت مسئولان را برای رفع هرچع بیشتر موانع ثبتی این اثر زنده تاریخی به همراه داشت. البته این شهر تاریخی که در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن و در دل جنگل های البرز قرار دارد، سال ۱۳۵۴ با شماره ۱۰۹۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید .
استاندار گیلان همچنان در بخش دیگری از سخنانش به برگزاری جشن برداشت برنج در آینده ای نزدیک اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با تدابیر اندیشیده شده هیچ مزرعه ای بدون آب نمانده و ذخیره آبی تا جشن برداشت برنج وجود دارد.
طنز ماناترین ابزار برای مطالبات اجتماعی
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نیز در این همایش با اشاره به استقبال هنرمندان از جشنواره «طنز پهلو» خواستار ثبت این جشنواره در تقویم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد.
رضا ثقتی افزود: اعتقاد ما اینست زبان وادبیات طنز ماناترین ابزار برای مطالبات اجتماعی و همدلی است و فلسفه این جشنواره اینست که بتوانیم زبان مطالبات اجتماعی را به سمت زبانی نرم و همدلی سوق دهیم.
وی با اشاره به برپایی جشنواره های فرهنگی هنری گیلان گفت: برای ۱۷ شهرستان استان هفته فرهنگ و هنر تعریف شده است و برپایی این برنامه محل شکوفا شدن استعدادهایی خواهد بود که به آنها پرداخته نشده است.
ثقتی با بیان اینکه گیلان به محلی برای برگزاری رویدادهای ملی تبدیل شده است گفت: در تازه‌ترین رویداد تشکیل دبیرخانه طراحی لباس و کاور هواداران تیم ملی ایران در جام جهانی به طراحان گیلانی سپرده شده است که در روزهای آینده این دبیرخانه تشکیل می‌شود.
زنده یاد کیومرث صابری فومنی مشهور به گل‌آقا، ادیب و طنزپرداز معاصر، زاده هفتم شهریور ۱۳۲۰ خورشیدی در شهرستان فومن استان گیلان به دنیا آمد و «حرف حساب»ش بهانه ای شده تا زادگاهش فومن در گیلان باجشنواره ای ملی با عنوان طنز پهلو در دوره های متمادی به محلی برای گردهمایی طنزپردازان برجسته کشور بدل شود.کیومرث صابری فومنی پس از دوره‌ای از تحمل بیماری سرطان خون در صبح ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۳ خورشیدی در بیمارستان مهر تهران درگذشت.
گفتنی است تاکنون پنج دوره جشنواره طنز پهلو شامل آثار شعر و نثر و داستان کوتاه طنز ارسالی از سراسر کشور در شهرستان فومن خاستگاه طنز کشور و زادگاه استاد کیومرث صابری فومنی (گل آقا) با حضور شاعران و هنرمندان برجسته کشور برگزار شده است و امروز بیست و سوم تیرماه آئین اختتامیه ششمین دوره جشنواره یاد شده با حضور مدیران و هنرمندان ملی و استانی و مخاطبان فرهنگ و هنر در شهرستان فومن برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایرنا ، فراخوان ششمین جشنواره ملی بررسی طنز معاصر – طنز پهلو ۶ – در اواخر اردیبهشت امسال منتشر شد و ،به گفته یوسف نیک انجام ،رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان فومن مورد استقبال فراوان دوست داران ادبیات طنز کشور قرار گرفت؛ بطوریکه در مجموع بیش از یک هزار اثر از سراسر کشور به دبیرخانه این رویداد ارسال شد که ۷۲۴ اثر از این تعداد در بخش شعر طنز و ۴۲۳ اثر در بخش داستان کوتاه و نثر است.
رضا رفیع نویسنده و طنزپرداز برجسته کشور سرپرستی هیئت داوران ششمین جشنواره ملی نگاهی به طنز معاصر «طنزپهلو ۶» به یاد استاد کیومرث صابری فومنی را به عهده داشته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.